Förskollärare i Danmark testar kortare arbetsvecka
Förskolläraren Fatima Siddiqi ser flera fördelar med fyradagarsveckan, även om arbetsdagarna blir längre. På hennes förskola i Gentofte har man arbetat enligt denna modell sedan 2022.
Arbetstid
Som första förskola i Danmark införde Treklövern för ett par år sedan fyradagarsvecka. Nu följer fler förskolor efter.
– Jag har så mycket mer tid nu, säger förskolläraren Fatima Siddiqi.
Fyradagarsvecka innebär inte bara en extra ledig dag i veckan. På förskolan Treklövern i Gentofte kommun ger det också möjlighet till bättre planering för aktiviteter, och ökad kontinuitet för barn och föräldrar. Förskollärarna tycker att fritiden blivit bättre och ger mer återhämtning, samtidigt som arbetet har blivit mer tillfredsställande.
– Pedagogiskt sett har vi bara fördelar, det ökar möjligheten till planering. Och samma pedagoger som möter barnen på morgonen lämnar på eftermiddagen över dem till föräldrarna. Det ökar barnens trygghet. Föräldrarna å sin sida får information om hur dagen varit av någon som varit med hela tiden.
Ole Sørensen, förskollärare och tillförordnad chef på Treklövern.
Det berättar Ole Sørensen, som är förskollärare och tillförordnad chef på förskolan Treklövern. Längre arbetsdagar för delar av personalen har dessutom inneburit att mer personal är på plats under de delar av dagen då man genomför aktiviteter.
– Vi har tid att förbereda, genomföra och dokumentera – aktiviteterna blir bättre. Tidigare kunde vi ha känslan av att vi ”stal” tid från kollegorna när vi gick undan för att förbereda. Vi behövde alltid fråga: ”Är det okej att jag går nu?”
Försöket blev en succé
När Ole Sørensen gör schemat, en sysselsättning han är väldigt förtjust i, lägger han det enligt två modeller. En modell innebär distansarbete en dag i månaden. Fyradagarsveckan innebär att den lediga dagen löper över alla veckodagar: Första veckan måndag, nästa vecka tisdag, och så vidare.
Fyradagarschemat har en långweekend var femte vecka. Då går man hem klockan två torsdag eftermiddag, och kommer tillbaka på tisdagen. Just nu har fem pedagoger fyradagarsvecka. De arbetar tio timmar i tre dagar, och den fjärde dagen arbetar man sju timmar. Deras tio kollegor som har femdagarsvecka arbetar hemifrån en dag i månaden.
– Vi började våren 2022 med ett sex veckor långt försök. Sex av de utbildade pedagogerna fick prova den kortare veckan. Det blev en stor succé. Efter försöket gjorde vi noggranna intervjuer inför omställningen, som vi inledde i september förra året, säger Ole Sørensen.
Pandemin öppnade för nytänk
Han var en av dem som tidigt såg behovet av en ökad flexibilitet i fråga om arbetstiderna. För några år sedan, 2021, började så tiden bli mogen för att tänka i termer av fyradagarsvecka.
– Jag har försökt införa kortare arbetsvecka tidigare, på en annan förskola. Men då sa både personal och fackförbund nej. Ett kommunalt projekt med syfte att få utbildade pedagoger att arbeta heltid gjorde tankarna aktuella igen, berättar han.
Det var då 2021. Helt nya arbetssätt hade uppstått i kölvattnet av pandemin, och inom offentlig förvaltning kände stora delar av personalen att något bra hänt i andra sektorer som de inte fick ta del av. Det gav vind i seglen för förändring.
Fler förskolor hakar på
Paula Guerrero Mieres, tidigare chef på förskolan.
Paula Guerrero Mieres, dåvarande chef på förskolan Treklövern, bad Ole Sørensen göra scheman för fyradagarsvecka. Sedan genomförde hon övergången så framgångsrikt att hon nu har till uppgift att hjälpa andra förskolor med samma omställning.
Inom offentlig förvaltning innebär den kortare arbetsveckan att man trycker ihop en heltid på 37 timmar i veckan, som är heltidsmåttet i Danmark, till fyra dagar i stället för fem.
– Vi har arbetat med att införa fyradagarsvecka, men också mer generellt med att öka flexibiliteten med hjälp av visst distansarbete. Vi har haft ett nära samarbete med de fackliga organisationerna, som först inte var så förtjusta i tanken, berättar hon.
De i danska ögon långa arbetsdagarna på tio timmar ses inte självklart som något gott även om de medger en extra dag för återhämtning. Nu har tanken på fyradagarsvecka ändå slagit rot såpass att flera kommuner provar det, det största försöket pågår just nu i Köpenhamn där fjorton arbetsplatser i sex förvaltningar ska ha fyradagarsvecka året ut. Förskolor ingår.
Fatima Siddiqi.
Gäller alla yrkesgrupper
En viktig faktor bakom den succé som omställningen inneburit på Treklövern är valfrihet. Först erbjöds endast utbildad personal fyradagarsvecka. Tanken var ju att få fler utbildade att arbeta heltid, och förutsättningen för att få den kortare arbetsveckan är att man arbetar minst 35 timmar.
Numera kan även den som inte har utbildning få en kortare arbetsvecka.
– Det är ju inte alla som vill arbeta fyra dagar i veckan, vår regel är att önskemål uppfylls så långt verksamheten tillåter. Syftet med det här är bättre kvalitet, men också att ge vår personal en bättre balans mellan arbete och fritid, säger Paula Guerrero Mieres.
Fatima Siddiqi, förskollärare:
– Jag har så mycket mer tid nu! Till vardags fungerar det bättre med mina barns skoltider, och långhelgen blir som en liten semester. Senast var vi på Legoland. Men det rullande schemat för den lediga dagen passar inte. Jag har önskat en fast ledig dag i veckan, och så kommer det att bli.
Abareess Marashe.
Abareess Marashe, förskollärare:
– Jag har mer tid för mig själv. Det är fortfarande lite tufft att kliva upp klockan sju, men jag vänjer mig. Det som är viktigt är att vi får fokusera bättre på arbetet, och samtidigt också får större frihet i privatlivet. Och vi får bra förutsättningar att dokumentera barnens utveckling och ta samtalen med föräldrarna om det.
LÄS ÄVEN
Sveriges Lärare: Förskollärare ska inte städa
Regeringen vill se maxtak för barngrupperna i förskolan
Barn börjar allt tidigare i förskolan
Eva Lindström: Barnkonventionens dag gör mig illamående
Lyssna på Förskolan här: