Efter kritiken: Regeringen vill se maxtak för barngrupper

Anna Olskog, ordförande Sveriges Lärare, ser utredningen som ett bevis på att regeringen lyssnat på förbundets krav på reglering av barngruppernas storlek i förskolan. Skolminister Lotta Edholm (L) presenterade utredningen på torsdagen.

Alla barngrupper ska ha lämplig storlek och en bra personaltäthet, slår regeringen fast och hänvisar till Sveriges Lärare. En utredare får nu i uppdrag att visa hur en reglering kan se ut.
– Det här öppnar möjligheter att förbättra villkoren och arbetsmiljön för landets förskollärare, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.

När den demografiska utvecklingen minskar trycket på förskolan ser skolminister Lotta Edholm (L) en möjlighet att stärka verksamhetens kvalitet.

– Vi går in i ett skede med betydligt färre små barn. Det ger ett gyllene tillfälle att göra något åt förskolans problem, säger hon.

På torsdagen gav regeringen Eva Broström, förskolechef i Danderyd, i uppdrag att utreda hur det ska gå till.  Hon ska bland annat föreslå en lämplig storlek på barngrupperna och överväga en reglering för att säkerställa att personaltätheten är tillräckligt god.

Under pressträffen där utredningsuppdraget presenterades hänvisade Lotta Edholm till Sveriges Lärares undersökning som visar att varannan barngrupp är för stor i förhållande till Skolverkets rekommendationer:

– Det är uppenbart att alla kommuner och fristående huvudmän inte tar sitt ansvar och följer de riktlinjer som finns.

”Drivit frågan länge” 

Anna Olskog, förbundsordförande i Sveriges Lärare, välkomnar beslutet att tillsätta utredningen och ser det som ett bevis på att regeringen hörsammat de synpunkter och krav förbundet fört fram.

– Detta är en fråga som vi har drivit under lång tid. Det är viktigt nu att båda faktorerna regleras, så att vi inte hamnar i en situation där arbetsgivare kan dra ner på personaltätheten för att spara pengar när barngruppernas storlek minskar, framhåller hon. 

En viktig utgångspunkt för utredarens uppdrag är att barn som går i förskolan får bättre förutsättningar att sedan klara skolan, medan barn med utländsk bakgrund deltar i förskolan i lägre utsträckning än andra barn.

– Alldeles för många barn växer upp i språkfattigdom. Det riskerar att kraftigt minska deras livsmöjligheter och låsa dem ute från samhället i övrigt, säger Lotta Edholm.

Ska utreda språkkrav på personalen

Eva Broström.

Skolministern framhöll också att det finns ett brett forskningsstöd för att förskolan har positiva effekter för språkutveckling hos barn som inte har svenska som modersmål och inte kan utveckla kunskaper i svenska språket i hemmet.

Obligatorisk språkförskola och krav på att personalen ska kunna svenska står sedan tidigare högt på Tidöpartiernas önskelista för att stärka förskolans möjligheter att klara sitt kompensatoriska uppdrag. Även de frågorna ingår i Eva Broströms uppdrag att belysa.

– Arbetsgivare är i sin fulla rätt att utföra olika tester vid rekrytering av personal. Det viktiga är att personalen har barnskötarutbildning eller förskollärarexamen. Vi vill också höja andelen förskollärare i förskolan till två tredjedelar av personalen, kommenterar Anna Olskog.

Kritisk mot förskoleplikt för vissa barn

Hon förutsätter att om en lärare har genomgått en lärarutbildning i Sverige eller fått sin utbildning validerad på ett lärosäte så bör den ha tillräcklig kompetens i svenska språket. Med utbildade förskollärare blir språkkravet överflödigt. 

– Förskollärare som ska arbeta med barn som har ett annat förstaspråk än svenska bör dessutom ha kunskaper om flerspråkighet och språkutvecklande arbetssätt. Vi utgår från att utredaren även kommer att se över det.

Vad kan en obligatorisk språkförskola med tillhörande sanktioner få för konsekvenser för förskollärarnas arbete?

Att införa obligatorisk förskola för vissa barn, men inte andra, rimmar illa med att samhället ska vara fritt från diskriminering. Om ett obligatorium införs måste det i så fall bli någon form av allmän förskoleplikt, menar Anna Olskog. 

Utredaren Eva Broström ska senast den 18 december 2025 lämna förslag om:

 Reglering av barngruppernas storlek och personaltäthet

  • Föreslå en reglering som säkerställer lämplig storlek på barngrupperna.
  • Överväga en reglering för att säkerställa lämplig personaltäthet.
  • Överväga och föreslå andra åtgärder

Obligatorisk språkförskola.

  • Riktar sig till barn som visar påtagliga brister i språkutvecklingen i svenska.
  • Ska gälla tidigast från höstterminen det år barnet fyller tre år.
  • Krav på närvaro.
  • Sanktioner.

Språkkrav för de anställda

  • Tydliga nationella krav på kunskaper i svenska språket för personalen i förskolan.
  • Analysera vilka konsekvenser språkkrav får för möjligheten att rekrytera personal.

Alla förskolor ska ha god kvalitet

  • Alla landets förskolor behöver ha god kvalitet.
  • Utredaren ska föreslå hur Sveriges förskolor ska få förutsättningar att erbjuda en likvärdig utbildning av god kvalitet.

Källa: Regeringskansliet

Sveriges Lärares krav

Sveriges Lärare har länge drivit frågan att det bör införas regleringar av barngruppernas storlek och ramar för personaltäthet.

Lagstifta om ett maxtak på 12 barn i de yngre åldrarna (1–3 år) samt en bemanning på högst tre barn per heltidsanställd.

Lagstifta om ett maxtak på 15 barn i de äldre åldrarna (4–5 år) samt en bemanning på högst 5 barn per heltidsanställd. 

Lagstifta om förskollärartäthet, två tredjedelar av personalen på en förskola ska utgöras av legitimerade förskollärare.

Källa: Sveriges Lärare

LÄS ÄVEN

Sveriges Lärares krav: Högst tre barn per anställd i småbarnsgrupperna

Maxtak i förskolan – partierna vill minska barngrupperna

Barn börjar allt tidigare i förskolan

Forskaren: Förskollärare hinner inte vara lärare