Förskollärarnas larm: Vi kan inte garantera barnens trygghet
Hela sju av tio tillfrågade lärare i stora barngrupper upplever att de har svårt att leva upp till tillsynsansvaret, visar Sveriges Lärares rapport.
Arbetsmiljö
Åtta av tio lärare i förskolan arbetar i för stora barngrupper. Det riskerar att leda till bristande tillsyn, visar en färsk rapport från Sveriges Lärare.
– I den nya rapporten får vi svart på vitt vilka konsekvenserna blir om inte lagstiftning kommer på plats, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Sveriges Lärare gör kontinuerliga undersökningar för att se hur det står till på landets förskolor, och den senaste visar återigen att barngrupperna på många håll vida överstiger Skolverkets riktmärken. Nästan åtta av tio tillfrågade lärare i förskolan upplever att de arbetar i för stora barngrupper, och vittnar om de problem som uppstår.
– Alltför stora barngrupper och minskande resurser leder till att tillsynsansvaret brister. Våra medlemmar går bitvis på knäna och betalar med sin egen hälsa för att ge barnen den trygga tillvaro och undervisning som de har rätt till, säger Anna Olskog.
”Barnen riskerar att skadas”
Undersökningen visar att förutsättningarna för barn i behov av särskilt stöd blir sämre och att det tar längre tid innan deras speciella behov upptäcks. Barnen i förskolan riskerar att skadas, kränka varandra eller själva bli kränkta eftersom lärarna i de stora barngrupperna har svårare att hinna se allt som händer.
Hela sju av tio tillfrågade lärare i stora barngrupper upplever att de dagligen eller flera gånger i veckan har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.
– Det får och kan vi inte acceptera, säger Anna Olskog.
I rapporten ”Tryggare kan alla vara”, där resultatet från den senaste undersökning redovisas, påpekas även att stora barngrupper påverkar förskolans kvalitet negativt på flera olika sätt.
De lärare som arbetar i stora barngrupper rapporterar i mycket större utsträckning än övriga att de inte räcker till för att ge barnen tillräcklig kognitiv, språklig och emotionell stimulans.
– Förskolan i Sverige behöver nu en politisk kursändring. Vi sitter nu i avtalsförhandlingar, men om vi inte kan få arbetsgivarna att ta ansvaret, så måste staten ta ansvar för att säkra likvärdigheten. Förskolan måste vara finansierad så att läroplansuppdraget kan klaras, säger Anna Olskog.
Vill se lag om förskollärartäthet
Sveriges Lärare vill se ny lagstiftning om maxtak på 12 barn i de yngre åldrarna (1–3 år) samt en bemanning på högst tre barn per heltidsanställd. För de äldre åldrarna (4–5 år) vill de att maxtaket landar på 15 barn med en bemanning på högst fem barn per heltidsanställd. De föreslår även lagstiftning om förskollärartäthet.
– När barnkullarna blir mindre måste regeringen se det som en möjlighet att rätta till lärarbrist och personalbrist. I nuläget är det helt galet att säga upp legitimerade lärare i förskolan för att spara pengar, säger Anna Olskog.
LÄS ÄVEN
Olskog: Det håller inte – barnens säkerhet äventyras
Regeringen vill se maxtak för barngrupperna i förskolan
Hennes utredning kan ge maxtak på barngrupper
Sveriges Lärare: Förskollärare får ny titel
Forskaren: Förskollärare hinner inte vara lärare
Lyssna på Förskolan här: