
Illustration: Getty Images
Kollegialt lärande Kollegialt lärande ses som en förutsättning för utveckling, både när det gäller själva verksamheten och personalens kompetens. Men det finns en hel del att tänka på för att få till det på rätt sätt.
Att skapa förutsättningar för kollegialt lärande i form av tid och struktur … det räcker inte. Det krävs nämligen även en speciell sorts samtal. Det påpekar Elisabeth Åsén Nordström, fil dr, författare, föreläsare och handledare.
– Det kan inte vara samma sorts samtal som man för i andra sammanhang. Kollegialt lärande kräver att man sätter ord på hur man själv tänker men också är villig att lyssna på och ta in andras uppfattningar.
Hamna inte direkt i problemlösning! Låt förståelsefasen ha sin gång först.
I dag finns en hög medvetenhet om vikten av kollegialt lärande, och det finns ett behov av att få tycka till och prata om hur det borde vara. Men det gäller också att kunna rikta blicken mot sig själv och ha mod att granska sina egna handlingar.
– Där är vi inte riktigt än, och det är här ledningen behöver jobba för att det ska fungera, säger Elisabeth Åsén Nordström. Det gäller att få fram en reflektion som leder till att man kan förflytta sig i förhållande till hur man förstår något, vad man ska sluta göra, och vad man ska börja göra i stället.
Men det är inte bara individen som ska lära utan även gruppen som helhet. Då vill det till att man också kan granska tillsammans med andra. Att kunna bidra med konstruktiva tankar och framför allt lyssna. Det är det centrala.
– Risken är att man direkt börjar tänka på sina egna erfarenheter när någon annan berättar om sina, säger Elisabeth Åsén Nordström. Så blir det ofta i vanliga samtal. Men i kollegialt lärande måste man lyssna klart för att bättre förstå hur andra förstår.
Det gäller alltså att låta förståelsefasen ha sin gång, och ha ett aktivt lyssnande för att sedan kunna gå vidare till vad som behöver göras för att lösa ett problem eller dilemma som diskuterats.
– Samtalet ska bara synliggöra, sedan ska det leda till något man ska göra, ta reda på eller testa tills nästa gång man ses. Samtalen ska alltså regna ner i olika handlingar.
I det kollegiala lärandet ska vi få syn på vad vi gör och varför. Vissa saker i en verksamhet är visserligen konstanta, men annat bör och förväntas förändras. Då gäller det att inte fastna i arbetssätt av gammal vana.
Illustration: Getty Images
– Här hjälper det kollegiala lärandet till att hålla styrfart, att vi uppmärksammar våra synsätt och vad vi egentligen gör, och varför. Sådant som inte alltid är så lätt att se i vardagen.
Elisabeth Åsén Nordström betonar vikten av att pröva sig fram, och att de brister man upptäcker ofta är det som leder till utveckling. Eftersom förskolan är i ständig förändring med ny personal och nya barn måste processen dessutom ständigt vara pågående.
– Det är alltså inte en cirkel utan en spiral, man ska hela tiden förflytta sig.
Granskande samtal mellan kollegor är inte det enda sättet att skapa kollegialt lärande. Att läsa texter om något man vill inspireras av är också en viktig del, liksom ny forskning.
Elisabeth Åsén Nordström poängterar att eftersom förskolan i dag är decentraliserad förutsätter det att pedagogerna själva ska hitta svar på sina problem. Man kan inte förvänta sig att någon ovanför i organisationen ska servera lösningar.
Kan vi variera arbetssätten? Strukturera samtal? Ta in någon utifrån som kan leda en fråga?
– Men det är en styrka att bygga horisontell kompetens tillsammans.
I möten för kollegialt lärande krävs att någon handleder samtalen – någon från förskolan eller en extern person. En som har lång erfarenhet av just handledning är Maja Lindqvist, utvecklingsstrateg och samtalsledare.
Maja Lindqvist, utvecklingsstrateg och samtalsledare.
– Den som leder samtalen ska få deltagarna att reflektera över sin egen roll i det som händer och sker, säger hon. Sedan behöver det inte alltid vara strukturerade samtal, det finns olika arbetssätt. Man kan jobba med frågorna med hjälp av rollspel eller kreativa workshops. Det viktiga är att nyttja varandras kunskap och erfarenheter.
En viktig del av att leda samtal är att sammanhangsmarkera, att förankra syftet och klargöra rollerna, som att samtalsledaren inte ska ge råd utan snarare styra upp en demokratisk arena där alla får komma till tals.
– Men det ställer också krav på deltagarna, det är de som ska driva frågorna och återkoppla på varandras arbete och också ta emot framåtsyftande återkoppling från sina kollegor, säger Maja Lindqvist. Det är även viktigt att prata om hur man ska jobba med frågorna. Kan vi variera arbetssätten? Strukturerade samtal, fiktiva berättelser? Kan vi ta in någon utifrån som kan leda en fråga? Om man gör så här minimeras risken för missuppfattningar.
Ett problem Maja Lindqvist stött på är att personal säger att ”vi har inte tid med det här”.
– Då handlar det om att man inte riktigt förstår det positiva med att arbeta med kollegialt lärande, eller att verksamheten inte har organiserats så att de kan komma ifrån sitt arbete för att delta. Det är tyvärr vanligt att viljan finns men inte förutsättningarna.
Förutom tid och struktur krävs reflektion. Risken är annars att man endast pratar om svårigheter och sedan ger råd om hur de ska lösas.
Professor Andy Hargreaves och lärarutbildare Michael T. O’Connor har i sina fallstudier formulerat tio principer för professionell kollegialitet. Här är några av dem:
Kollektiv kapacitet. Det finns en övertygelse om att vi tillsammans kan göra skillnad för våra elever, oavsett förutsättningar.
Kollaborativt undersökande. Lärarna utforskar rutinmässigt problem, frågor eller skillnader i sin praktik tillsammans för att förbättra eller förändra sina metoder.
Kollektivt ansvar. Lärarna har en ömsesidig skyldighet att hjälpa varandra. Och alla elever är våra elever.
Gemensamt arbete. Består i att undervisa som lärarlag, planera tillsammans, genomföra gemensam aktionsforskning, ge strukturerad återkoppling, kollegial granskning och att diskutera elevarbeten.
Ur boken ”Professionell kollegialitet – om att utveckla lärares samarbete” (Studentlitteratur)
– Reflektion bidrar till att man inte kommer in på lösningar direkt utan i stället får möjlighet att se frågorna ur andra perspektiv än det egna. I stället för att vara för problemorienterad och fastna i att endast tala om svårigheterna är det bättre att titta på vad som faktiskt fungerar, undantagen.
Ett kollegialt lärande utifrån en riktigt god struktur innebär också viss dokumentation av samtalen.
– Men det ställer också krav på tid, så det är jätteviktigt att förskollärare och barnskötare får rätt förutsättningar för att kunna jobba på det sättet.
Slutligen slår Maja Lindqvist ett slag för experimenterandet som ett led i det kollegiala lärandet, att pröva en tanke i vardagen på förskolan:
– Kanske går det åt pipan, men ska vi utveckla vårt arbetssätt måste det bli fel ibland. Det är det vi lär oss av.
Elisabeth Åsén Nordström utvecklar sina tankar i boken ”Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal”, och i ett kapitel i en nyligen utkommen antologi ”Vad säger forskningen om svensk förskola”.
Maja Lindqvist är författare till böckerna ”Elevhälsoarbete för specialpedagoger – en handbok”, samt ”Kollegialt lärande – att handleda i skolans värld.
Praktisk handbok i kollegialt lärande – leda utvecklingsarbete i skola och förskola
Annika Cederberg-Scheike (Studentlitteratur)
Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan
Karin Alnervik, Per Alnervik (Liber)
Kollegialt lärande – att handleda i skolans värld
Maja Lindqvist (Studentlitteratur)
Allt ljus på teamet – en handbok
Maria Åkerlund, Christian Jacobsson, Mette Sandahl, Mattias Wihlborg (Natur & Kultur)
Nyfiken på ögonblicken – ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan
Elizabeth Florez, Katrin Harrysson (Komlitt)
Professionell kollegialitet – om att utveckla lärares samarbete
Andy Hargreaves, Michael T. O'Connor (Studentlitteratur)
Kollegialt lärande – resan mot framtidens skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren (Studentlitteratur)
Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal
Elisabeth Åsén Nordström (Liber)
Att leda från mitten: lärare som driver professionell utveckling
Karin Rönnerman, Christine Edwards, Peter Grootenboer (Lärarförlaget)
Kollegialt lärande i praktiken: kompetensutveckling eller kollektiv korrigering?
Lill Langelotz (Natur & Kultur)
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?
Krönika Nä, jag bara skojade lite. Dagisfröknar är vi allihopa och kommer troligen att förbli.