Dilemmat: Barn som vägrar gå på toa

Ta med leksaker in på toa för att skapa en positiv känsla är en möjlighet. Foto: Getty Images
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Hur kan förskollärarna hjälpa barn som av någon anledning inte vill gå på toaletten? Psykologen och handledaren Bella Berg ger tips.

Förskolläraren Jessica undrar: Jag har ett barn i min barngrupp som vägrar gå på toaletten här på förskolan. Hen kissar någon enstaka gång, men har nog inte bajsat här över huvud taget. Hur hjälper man bäst barn övervinna sin ”toalettskräck”? Finns det några beprövade knep för oss att testa?

Bella Berg, leg psykolog och handledare svarar: Att få kissa och bajsa varje dag är viktigt för att må bra. Barn som har svårt att lära sig gå på toaletten behöver mycket systematisk träning i små steg för att lära sig. Toaletten kanske blir associerad som en jobbig plats med krav på att ta bort den trygga blöjan. En del barn har svårt för förändringar, somliga extremt svårt. Det hänger ofta ihop med funktionsnedsättningar, men inte alltid.

Oavsett fastnar barnen i gamla vanor och behöver stöd och hjälp att vänja sig vid nya situationer och öva på det i trygga belönande små steg många, många gånger. Det gäller att vara uppmärksam på om det finns förstoppning, rädsla eller oftare rigida vanor. Det bästa förskolan kan göra är att börja planera och öva när man upptäcker att det inte går av sig självt. På förskolan kan ni underlätta toaletträning genom att börja göra toaletten till en trevlig plats. 

Ni kan planera in tid att vistas där och ta med saker och aktiviteter in som barnet gillar att sysselsätta sig med, men utan krav på att uträtta några behov. När barnet accepterar att vara inne på toaletten kan ni öva på att sitta på toaletten utan några förväntningar. Gör situationen lekfull och öva korta stunder, några sekunder, och utöka i små steg tills barnet kan sitta några minuter. Det kan vara viktigt att ge barnet belöning när hen sitter lugnt på toaletten, så att barnet tycker att det är värt besväret att ställa upp på denna förändring. Det är också viktigt att öka mängden vätska barnet dricker.

Du kan höra på en podd och läsa mer om toaträning på Region Stockholms webbplats habilitering.se. Har du ett eget dilemma du vill få hjälp med, mejla forskolan@lararen.se.

LÄS ÄVEN

Eva Lindström: Lera viktigare än lärplattor i förskolan

Förskolläraren som gör fysisk aktivitet jämställd

Ensamt i yrkesrollen för förskollärarna i norr

Lyssna på Förskolan här!