
Larmet: Barnen riskerar att skadas varje dag
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.

Förskolläraren: ”Det har blivit orimligt med utflykter”
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.

Förskollärarna: Fler barn behöver särskilt stöd
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Djurberg: Säkerheten i förskolan handlar om mycket mer än reflexvästar
Ledare rapport från Sveriges Lärare som visar på konsekvenserna av de stora barngrupperna, skriver Sara Djurberg.


Carlquist: Vi måste fokusera på relationsskapandet
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.

Podcast: Att handskas med hög arbetsbelastning
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.

Podcast: Så arbetar vi med hållbar utveckling
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?

Podcast: ”Vi är inte tjänstefolk!” – med Alexandra Ishak
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Podcast: Så använder vi läroplanen i vårt arbete
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.

Podcast: Hur mycket populärkultur tål förskolan?
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?

Få Förskolans nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Barnraset hotar lärarna – 6000 jobb kan försvinna
Barnraset Krympande barnkullar gör att behovet av förskollärare minskar de närmaste åren, enligt Förskolans granskning.

Susanne erbjöds vikariat efter 20 år i förskolan
Barnraset I våras kom det chockartade beskedet – Susanne Ekström och fyra förskollärarkollegor skulle plötsligt förflyttas.

Kaoset i Göteborg: ”Jättetungt för våra medlemmar”
Barnraset Åtta förskolor har redan tvingats stänga i Göteborg.
Sveriges Lärare: Ta chansen – minska barngrupperna nu!
Barnraset Varannan barngrupp i landet är större än Skolverkets riktmärken: ”Ypperligt tillfälle att rätta till”.

Här krymper barnkullarna mest i landet
Barnraset Det finns ett kraftigt behov av anpassningar överallt, säger Madeleine Holm som arbetar med ekonomisk analys på Sveriges kommuner och regioner.

Säkerhet: Så larmar du om brister
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.


Efter kritiken: De tar fram maxgräns för förskolor
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas. I dag finns kritik från fack och föräldrar mot storskaliga förskolor.– Det är viktigt att vi får fram riktlinjer kring utemiljö och innemiljö, säger Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd.

Så blev norska förskolor bättre efter ny lag
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara. – Undersökningar visar att den pedagogiska standarden bidrar till bättre kvalitet, säger förskolläraren Jon Morten Lauvik som arbetar i Bergen.
Podcast: Att handskas med hög arbetsbelastning
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.

Stenkula: Är det tittförbud på UR:s material i förskolan nu?
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.

Vinstdrivande förskolor blir vanligare – oro för utländska ägare
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.


Så vågar förskollärare ta plats i samtal med chefen
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.

Här lär sig lärarna om kameran som redskap i förskolan
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Så stöttar du blyga barn i förskolan
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.

Hur bemöter vi amning i förskolan?
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.


Podcast: Så arbetar vi med hållbar utveckling
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?

Hur kallt får det vara inne på förskolan?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.

Barnens tolkningar av Chagall – vilken färgfest!
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Här ger dansen mer än bara glädje
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.

Tre förskollärare om att ta med jobbet hem
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.


Så mycket planeringstid får lärare i förskola och fritidshem
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.

Jätteförskolorna sågas av Sveriges Lärare: ”Hönsgårdar”
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.

Läroplanen skärps ytterligare om skärmar
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Stenkula: Nu kan jag vara den förskollärare jag utbildade mig till
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.

Podcast: ”Vi är inte tjänstefolk!” – med Alexandra Ishak
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?

Erik Stenkula: Efter lönebeskedet ville jag bara dra
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.

Djurberg: Det händer saker i frågan om planeringstid
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.


Utslagningen av barn påbörjas redan i förskolan
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”

Kellys fina uppdukningar fångar barnens intresse
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast: Så använder vi läroplanen i vårt arbete
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.

Sex av tio förskollärare hinner inte planera: ”Alarmerande”
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.


Kravet inför Hök25: Reglera förskollärarnas planeringstid
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.

Få mer planeringstid – här är argumenten
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.

Så lyckades förskollärarna få avtal om planeringstid
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
En av tre kommuner har avtal om planeringstid
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.

Förskolläraren Teresa: Vi måste sätta ner foten
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.


Han ska föreslå en lägstanivå för förskollärare
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.

Julia gör vass satir om förskolans problem
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.

Vardagens guldkorn i förskolan ger mig hopp
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Förskollärarna: Vi kan inte garantera barnens trygghet
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.

Podcast: Hur mycket populärkultur tål förskolan?
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?

Lindström: Konfetti och ballonger – nu är vi äntligen riktiga lärare
Krönika Nä, jag bara skojade lite. Dagisfröknar är vi allihopa och kommer troligen att förbli.


Förskollärare får ny yrkestitel
Fackligt Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare.

Erik Stenkula: Läskrisen börjar redan i förskolan
Krönika Nu vill skolministern se till att fler blir behöriga till gymnasiet, genom att slopa F-betyget. Vad sägs om att i stället ta tag i de verkliga problemen? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast: “Jag har världens sämsta självförtroende”
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om att tappa tron på sig själv och sin egen förmåga som förskollärare. Vad är det inom vårt yrke som skapar självtvivel, hur tar vi hjälp från andra och vad kan man göra på egen hand när självförtroendet tryter?

Folkhälsomyndigheten: Riskfyllda lekar är bra
Forskning För barnen överväger fördelarna, konstaterar Emma Franzén, landskapsarkitekt och utredare på Folkhälsomyndigheten.

Eva Lindström: Måste vi ange papperslösa barn nu i alla fall?
Krönika Det spelar alltså ingen roll om jag vägrar. Då går man bara högre upp i leden, frågar någon annan, skriver Eva Lindström efter kammarrättens dom i Göteborg.


Vilka är fördelarna med ferietjänst?
Fråga facket Förskolläraren funderar på att söka jobb i förskoleklass och undrar om för- och nackdelarna med ferietjänst kontra semestertjänst.

Dilemmat: ”Jag har ständigt dåligt samvete”
Dilemmat ”Det gnager i hjärta och huvud på kvällar och helger över allt man INTE hann med på ett bra sätt under arbetsdagen. Hur ska jag hantera samvetsstressen?” undrar förskolläraren.
Podcast: Varför samlas vi i vuxenklungor?
Podcast Hur kommer det sig att vuxenklungor bildas när vi är på gården? I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fenomenet med Lina Karlström.

Förskolerektor hyllas med fint pris
Lärarpriser Förskolan borde lyftas varje dag. Gör vi på rätt sätt och följer barnkonventionen så kan vi förändra så mycket, säger förskolerektorn Anette Bergmasth, vinnare av Childhoodpriset 2024.

Lindström: Fokusera på rätt saker efter den tragiska olyckan
Krönika Som vanligt vill man ha en enkel lösning, och här är den, ta bort västarna, skriver Eva Lindström.


Efter dödsolyckan – fler kommuner stoppar reflexvästar
Säkerhet Ses som en försiktighetsåtgärd: ”Det har kommit en del frågor från oroliga vårdnadshavare”

Så motiverar de barnen att lära sig svenska
Forskning I stället för att prata svenska eller sitt förstaspråk märkte vi att de använda engelska som de snappat upp på Youtube och från olika tv-program, säger Ellenor Björnlund, rektor på Sunnadals förskolor.
Tre förskollärare om sina bästa arbetsredskap
Undervisning Vi bad tre förskollärare svara på vilka verktyg de inte klarar sig utan.
