
Hanne Christensen i farten. Hon förklarar att rörelse, lek och spel är centralt i arbetet som fritidsledare. Foto: Linn Malmén
Med ögonbindlar upplever Sara Nilsson och Johnny Olsson en känsla av förståelse och inkludering. Foto: Linn Malmén
Reportage
Fritidsledarutbildningen på Kristinehamns folkhögskola har specialpedagogisk profil.
– Vi har fokus på möjligheter och att hitta det som fungerar med ett tydligt främjande och förebyggande synsätt, säger läraren Öyvind Alster.
I lokalerna i Kristinehamns folkhögskola har det bedrivits vuxenutbildning i 145 år. De senaste 50 åren har det varit folkhögskola och 1980 startades fritidsledarutbildningen.
Öyvind Alster är teamledare på fritidsledarutbildningen med specialpedagogisk profil.
– Skolan har ända från starten haft utbildning för personer med olika handikapp exempelvis yrkesutbildning för synskadade. Så vi har en lång tradition av att möta människor med olika förutsättningar.
– Ämnesmässigt har vi sociologi och olika former av pedagogik som utomhuspedagogik och gårdspedagogik förutom det som är centralt innehåll för fritidsledarutbildningen, förklarar Öyvind Alster.
Två tredjedelar av undervisningen är centralt innehåll och en tredjedel är med specialpedagogisk profil.
Historiskt så går deltagarna från fritidsledarutbildningen vidare till jobb på fritidsgårdar och öppen verksamhet i kommuner.
– Förr gick nästan alla från utbildningen till arbete inom öppen verksamhet på fritidsgårdar och liknande men nu ser vi att nästan hälften av deltagarna får anställning inom skolans värld. Om man jämför med universitet så har våra deltagare väldigt högt anställningsbarhet. I den årliga undersökningen ”Vart tog de vägen” konstaterades att 90 till 95 procent av deltagarna gick vidare till jobb direkt efter utbildningen.
Det salutogena perspektivet är viktigt för Öyvind Alster, som varit teamledare på fritidsledarprogrammet sedan 2003. Foto: Linn Malmén
– Eftersom vi har specialpedagogisk profil får vi också många sökande med egna funktionsnedsättningar så hos oss blir anpassningar en naturlig del. Vår långa tradition gör att vi naturligt ser möjligheter och arbetar främjande och inkluderande med det i verksamheten, förklarar Öyvind Alster.
Arbetet med anpassningar ser lite annorlunda ut jämfört med kollegor i många andra skolor.
– Fritidsledarutbildningen innehåller många olika typer av moment och om vi ska ut i naturen och en elev är rullstolsburen, då måste vi ju lösa det!
Öyvind Alster är idrottslärare och specialpedagog i grunden och lockas av att tillgängliggöra utomhusaktiviteter för alla deltagare. Han har jobbat på Kristinehamns folkhögskola i drygt 20 år och tycker fortfarande att det är minst lika roligt som när han började.
Inne i skolans idrottshall hörs nu pinglade ljud av bollar med bjällror på insidan, som rullar på golvet. Deltagarna har mask för ögonen och sprattlar då och då med benen och är uppmärksamma för att lyssna och kunna stoppa bollen när den kommer. Det är ett pass med goalball, som är ett bollspel för synskadade.
– Alla får ha mask för ögonen så att det blir rättvist.
Ett värdefullt hjälpmedel på skolan påminner om en skottkärra och kallas joelette. Deltagarna visar hur den fungerar och skjutsar varandra så att salen fylls av skratt.
– Den är ett fantastiskt transportsätt som möjliggör för elever med fysiska handikapp att delta i aktiviteter utanför asfalterade vägar.
Angelica Johansson, Lars Åkerstedt och Hanne Christensen testar balansen inför vinterns skidåkning. Foto: Linn Malmén
Anpassningen gör att deltagarna kan delta och tillgodogöra sig och vara inkluderad i all undervisning, även de moment som innebär friluftsliv.
– Till och med fjällvandring fungerar! Som specialpedagog blir min uppgift att tillsammans med undervisande lärare få eleven att känna sig trygg och säker i situationen. I utbildningen till fritidsledare är de här utomhusaktiviteterna kopplade till kunskapsmål så det är en förutsättning för att alla ska klara utbildningen på bästa sätt.
Det krävs två personer för att hantera kärran och den har ingen egen balans utan allt hänger på ledsagarna. En gång gick de rakt genom ett jordgetingbo på en fjällvandring.
– Då går det inte att släppa taget utan man får fortsätta sin vandring, förklarar Öyvind Alster som fick 30 getingstick under vandringen.
Deltagarna i klassen får dessutom lära sig att hantera joeletten vilket de har stor användning av i sina framtida yrken som fritidsledare.
En central del av utbildningen är praktik och Öyvind Alster ser inga problem med att ordna praktikplatser. Det är 12 veckor på fritidsgård och 6 veckor med specialpedagogiskt fokus till exempel på en skola eller inom daglig verksamhet.
– Vi har väldigt bra kontakter inom verksamheterna i Värmland, så det var inte ens problem att ordna platser under pandemin.
Söktrycket just nu är relativt lågt jämfört med innan pandemin, berättar Öyvind Alster. Men det hänger ihop med arbetsmarknaden i stort.
– Är det lätt att få jobb ger det färre sökande, så har det alltid varit.
Hanne Christensen och Johnny Olsson läser båda på Fritidsledarutbildningen och är väldigt nöjda.
Johnny Olsson jobbade som personlig assistent i tio år innan han började på skolan. Hanne Christensen har jobbat en del inom LSS. Att arbeta med barn med särskilda behov är något de båda brinner för.
Intresset för att läsa på Kristinehamns folkhögskola väcktes gradvis hos Hanne Christensen eftersom hon har kompisar som läst den innan och pratat gott om skolan.
– Det känns som en yrkesutbildning med bra bredd och jag gillar det sociala och kommunikativa, förklarar hon.
– I dagens klimat behövs fritidsledare som är goda förebilder, säger Johnny Olsson. Att förstå varför människor tänker olika och vad som påverkat våra livsvillkor är också oerhört viktigt när man ska arbeta som fritidsledare.
Just det sociala perspektivet är något som de båda tycker kännetecknar Kristinehamns folkhögskola.
– Man blir sedd och bra bemött av alla i personalen, även de man inte själv har som lärare och det finns en respekt för varandra. Så gemenskapen är central, jag har fått många nya kompisar under min tid här, säger Hanne Christensen.
Varje år arrangerar skolan Särskole-DM tillsammans med organisationen Parasport Värmland.
– Det ett superroligt arrangemang och det brukar vara fler än 150 elever som kommer från särskolorna för att tävla i friidrott, berättar Johnny Olsson.
– Jag har fastnat för perspektivet kring träning, hälsa och mående, så det är verkligen superkul att planera och genomföra den typen av aktiviteter, säger Hanne Christensen.
Hanne Christensen i farten. Hon förklarar att rörelse, lek och spel är centralt i arbetet som fritidsledare. Foto: Linn Malmén
Framtidsplanerna för dem ser lite olika ut. Hanne Christensen vill helst jobba inom skolans värld.
– Jag vill jobba som elevstödjare eller på fritidshem. Skolan är en så stor del av barns vardag så att kunna bidra till att den fungerar så bra som möjligt vore fantastiskt.
Johnny Olsson vill gärna jobba på fritidsgård och skapa trygga miljöer för unga.
– Jag tycker man når människan bakom fasaden bäst på fritiden, när de får göra sådant de tycker om och finner lustfyllt! Att få vara med och bryta ofrivillig ensamhet och motverka att barn blir hemmasittare, där tror jag vi fritidsledare har en viktig roll att fylla.
Källa: Kristinehamns folkhögskola Region Värmland
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.