Hon fixar texten till musiken
Christina Kjellsson är lärare på Nordiska folkhögskolan, låtskrivare, författare och artist.
Reportage
Med en bra förstarad är halva jobbet gjort. I kursen Rim och reson lär
Christina Kjellsson ut vad som är viktigt för att få fram en bra låttext.
– Var konkret och använd kommunicerande bilder, säger hon.
”Det började som en skakning på nedre däck.” Christina Kjellsson, lärare på Nordiska folkhögskolan i Kungälv, ger exempel på hur en sång får en start som svarar på många frågor.
– Då sitter scenen direkt. Vi behöver inte använda resten av sången för att förklara vad den handlar om.
Sedan tio år tillbaka leder hon Rim och reson, en terminslång distanskurs där deltagare från 18 år till 70 plus utvecklar sin förmåga att skriva sångtexter i olika genrer, från hiphop till folkvisor och pop.
– En sångtext är en vilja till kommunikation. Då är det viktigt att få veta om texten kommunicerar. Under kursen får man prova sig fram under trygga former. Ofta handlar det om att våga lita till sitt personliga uttryck, säger Christina Kjellsson, som är utbildad musikterapeut och har över 20 års erfarenhet av pedagogiskt arbete.
Christina Kjellsson
- Lärare på Nordiska folkhögskolan i Kungälv.
- Arbetar också som artist och låtskrivare. Hon debuterade på skiva 1994 och har gett ut sju fullängdsskivor. Ytterligare ett eget album, ”Slutet på historien”, kommer ut i dagarna.
- Har även skrivit romaner.
Hur tycker du att kvaliteten är på svenska artisters sångtexter i allmänhet?
– Det handlar mycket om tycke och smak. Det roliga med en kurs som Rim
och reson är att den leder till kvalitativt material. Jag får själv många kulturupplevelser på vägen.
Ett knep hon har för att skapa en bra lektion är att skissa ett kafébord på tavlan.
– När två personer sitter vid ett bord flödar samtalet. Det autentiska språket blir tydligt, det som innehåller dina egna ord och inte tjusiga poetiska uttryck. Jag uppmanar kursdeltagarna att utgå från sitt talade språk.
Allt handlar om att prova sig fram och lita på sig själv, menar Christina Kjellsson.
Christina Kjellsson lägger mycket tid på individanpassad feedback.
– Jag går igenom alla 20-talet deltagares texter och de hinner oftast med fyra var under en termin. När någon är 18 år och skriver sin första text ger jag rosor och applåder, medan förväntningarna är högre på en erfaren deltagare som redan hunnit ge ut egna plattor.
Byter texter
Rim och reson är också namnet på en metod hon skapat för hur man kan ge bra respons på texter.
– Den går ut på att man sjunger texten. Låtskrivande är nuets konst.
Hon brukar också låta kursdeltagarna byta texter med varandra. När någon annan framför ens text hör man den på ett nytt sätt.
– I början jobbar vi också med texten utan musik. När vi hör en låt är det så mycket annat som färgar vår tolkning. Personen kanske sjunger jättebra eller spelar jättebra. Vad texten säger kommer då lätt i andra hand.
Har man nytta av kursen även för att skriva andra former av texter?
– Absolut, det blir ofta korsbefruktning mellan olika textformer. Det som från början skulle bli en sång kan ibland sluta som en novell. De som går kursen är vana lyssnare och läsare. De fördjupar sin textmedvetenhet, vilket också är kursens huvudsakliga syfte. Det handlar inte om att producera en massa utan om att få fram sin unika röst.
Du har själv skrivit många sångtexter. Vad driver dig?
– Jag hör till dem som skriver motvilligt. Men då och då får jag en klapp på axeln av en sångrad som vill bli skriven.
Men, betonar hon, det är roligare att följa hur andra låtskrivare jobbar.
– På mina kurser uppstår alltid spännande möten och ibland fortsätter deltagare samarbeta även efter kursen, säger Christina Kjellsson.
LÄS ÄVEN
Så får han elever att ta till sig poesi