
Anna Larsson, Anton Persson och Sofia Nordin delar erfarenheter och idéer i ett av flera grupparbeten.
Reportage
Vad innebär det egentligen att vara lärare på folkhögskola? Lärarförbundets kurs Ny på folkhögskolan bjuder in till samtal, reflektion och erfarenhetsutbyte.
– Nu får vi själva det som vi vill ge våra kursdeltagare, säger läraren Sofia Nordin.
I klarröda soffor och med en slående utsikt över Kungälvs fästning samtalar deltagarna på kursen ”Ny på folkhögskolan” om sin nya roll. Det är dags för grupparbete och frågorna för den här uppgiften handlar om bildningsbegreppet. Vad innebär egentligen bildning? Och hur förmedlar man det som lärare på en folkhögskola?
Under tre dagar möts 22 nyblivna folkhögskollärare, från Piteå i norr till Sölvesborg i söder, på Nordiska folkhögskolan i Kungälv, strax norr om Göteborg. På programmet står folkbildningens historia, framtid och roll
i samhället, möten med forskare och, kanske allra viktigast, utbyte mellan deltagarna.
I ett grupprum försöker Anna Larsson, Anton Persson och Sofia Nordin konkretisera bildningsbegreppet på olikfärgade post-it-lappar. Röda för möten och dialog, gröna för relationellt lärande och gula för delaktighet.
– Vi hjälper varandra att få syn på nya saker och ger varandra konkreta tips, säger Sofia Nordin.
Hon konstaterar att det är en styrka att de har olika infallsvinklar, undervisar i olika ämnen och kommer från olika delar av landet. Anna Larsson undervisar på allmän kurs i svenska och engelska och har tidigare arbetat på gymnasiet. Anton Persson lär ut hälsopedagogik med erfarenhet från högstadiet och Sofia Nordin är teologpedagog och undervisar främst i teologiska och kyrkliga kurser.
Anna Larsson, Anton Persson och Sofia Nordin delar erfarenheter och idéer i ett av flera grupparbeten.
Att börja som lärare på folkhögskolan upplever de både innebär att förändra sin inställning, sitt mindset, och sitt arbetssätt.
– Grundskolan och gymnasieskolan är så målstyrd mot betyg och kunskapskrav. På folkhögskolan riktar vi framför allt in oss på att få människor att växa, säger Anna Larsson, som arbetar på Framnäs folkhögskola.
– Det blir ett lärande i samspel. I går hade vi en föreläsare som beskrev oss lärare som medvandrare. Någon som går bredvid snarare än någon som går längst fram och pekar, fortsätter Anton Persson från Vindelns folkhögskola.
– Vi tangerar det holistiska, att se hela människan, och att deltagarna drivs av en vilja att lära och utvecklas, snarare än att få bra betyg, instämmer Sofia Nordin från Helsjöns folkhögskola.
För dem som lärare krävs det att vara lyhörda för gruppen och det som de ser som folkhögskolans styrka – att det ofta är väldigt blandade grupper i både åldrar och erfarenheter.
– Vi har ju ofta bra förutsättningar för lärandet i och med att deltagarna är vuxna människor som har valt att komma till oss. Utmaningen i det är ju att ta tillvara alla dessa olikheter och erfarenheter och att använda dem i undervisningen, säger Anton Persson.
– Vi styrs inte av en läroplan och deltagarna ska vara med och forma innehållet i kurserna. Det innebär att kurserna ser väldigt olika ut, säger Anna Larsson.
För att klara det behövs det stor kunskap inom sitt ämne och trygghet som pedagog. Därför behöver även de som lärare tid för fortbildning, samtal och reflektion.
Den viktigaste framtidsfrågan för folkhögskolan tycker kursdeltagarna är att värna folkbildningen och att lyfta upp vilken vikt den har, och har haft, ur ett demokratiskt perspektiv. Att den finns som ett alternativ till övriga skolformer, som en stark kulturbärare och ofta i glesbygd.
– Demokrati är en färskvara och folkhögskolan är en plats där vi kan bilda oss och också praktisera demokratin, konstaterar Sofia Nordin.
I den stora salen Snorre förbereder sig kursledarna Eva Lena Volk och Benton Wolgers, från Lärarförbundet Folkhögskola, för återsamling och för att presentera nästa uppgift.
– En utmaning för lärare som kommer nya till folkhögskolan är att inse att de inte är lärare i ett ämne utan med ett ämne. Det vill säga att det inte är ämnesundervisningen som är huvudsaken, utan att den är en av flera vägar i ett kunskapssökande, säger Eva Lena Volk.
Hon påpekar att det kan låta flummigt men i praktiken är det en modell som speglar den komplexa verkligheten på ett bra sätt.
– Det utmanar oss att testa rollen som pedagoger, inte med förmedlingspedagogik utan tillsammans med deltagarna. Man behöver förhålla sig annorlunda som ledare i det lärande rummet.
Innebär det att man behöver vara skickligare som lärare på folkhögskolan?
– Man behöver vara mer lyhörd. Och hitta sin riktning i ett läroplanlöst land. Vi jobbar ju också ofta boklöst vilket ställer ännu högre krav på att tillsammans med deltagarna ta fram aktuellt material och att lyssna in.
Kursen ”Ny på folkhögskolan” körs för tredje året i rad i sin nuvarande tappning.
– Vi är ett fackförbund som utöver att verka för bättre arbetsvillkor också aktivt värnar om och utvecklar vår identitet som folkhögskollärare. Vi utforskar och försöker omfamna vilka vi är och vilken uppgift vi har som lärare på folkhögskola, säger Benton Wolgers.
Den viktigaste fackliga frågan just nu menar han är att slåss för att statsbidragen till folkhögskolan ska få finnas kvar och även växa.
– Det finns skrivningar i Tidöavtalet som känns oroande. Därför behöver vi försvara och argumentera för att folkhögskolans särart behöver finnas kvar, säger han.
En annan viktig och återkommande fråga är de låga lönerna inom folkhögskolan. För att varje lärare ska kunna arbeta och lyfta upp mötet och samtalet med deltagarna krävs tid för utveckling – och därmed resurser. Men trots att lönerna på folkhögskolan ofta ligger betydligt lägre än i gymnasieskolan, konstaterar Eva Lena Volk att många lärare ändå söker sig till folkhögskolor.
– Pedagoger är oftast väldigt kreativa och idérika och vill arbeta på ett sätt där de får mer fritt utlopp för sitt pedagogiska skapande. Det kan de få på folkhögskolan.
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.