
Ashley Jämsä trivs utmärkt på Biskops-Arnö folkhögskola. Framtidsplanen är att utbilda sig till maskör.
Helena Svensson Karhussari, Ashley Jämsä och läraren Niklas Weidenhaijn diskuterar i lektionssalen. Foto: Filippa Ljung
Reportage
På en liten ö mitt i Mälaren mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
– Här kan man korsa ämnesgränser och samarbeta med varandra, säger läraren Niklas Weidenhaijn.
Niklas Weidenhaijn undervisar på allmän kurs på Biskops- Arnö folkhögskola. Han ingår i ett litet arbetslag på fyra lärare med olika yrkeserfarenhet. Han har tidigare varit lärare på universitetet och har arbetat som präst i många år. För ett år sedan kom han hit till Biskops Arnö för att undervisa i matematik och naturkunskap.
– Här kan man korsa ämnesgränser och samarbeta med varandra på ett annat sätt än i vanlig skola. Det är anpassat efter individen där vi kollar på vad just du behöver och vad är viktigt för dig för att nå behörighet, säger Niklas Weidenhaijn.
Biksops Arnö är Niklas Weidenhaijns första arbetsplats som har internat. Det är en egen liten värld, ”nästan som en magisk snökula denna årstid”. Eftersom många av deltagarna bor på ön så stärks studierna i och med att det finns rutiner. Mötet mellan lärare och deltagare är betydelsefullt och lärarnas ambition är att se och stötta individen där den befinner sig.
– Alla människor som jobbar här är så härliga och det skapar den där familjära stämningen. Här är det mycket folkhögskola på ett mycket bra sätt. Det jag tycker mycket om är samarbetet mellan lärare och deltagare. När det fungerar, då är det som bäst.
Niklas Weidenhaijn menar att det är en annan känsla på just Biskops- Arnö än andra skolor han har jobbat. Arbetslaget har stor betydelse för trivseln. Alla kommer med olika kunskap och ingångar. Respekten finns där, berättar Niklas Weidenhaijn. Han har nytta av sina erfarenheter från prästyrket att alltid möta människor med respekt och omsorg.
– En stor erfarenhet jag har funnit är att prata med människor i utsatta situationer eller som har det jobbigt av olika orsaker. Vi har deltagare som har mycket i bagaget och som kämpar med olika saker i sina liv. Så fort det är något så har vi alla i arbetslaget samma syn och försöker hjälpa så gott det går. Här finns också handledning vilket inte finns på alla skolor. Vi följer upp och ser. Varje deltagare har ett unikt hopp och det vill vi lyfta.
Ashley Jämsä trivs utmärkt på Biskops-Arnö folkhögskola. Framtidsplanen är att utbilda sig till maskör.
En av deltagarna på allmän kurs är Ashley Jämsä, 20 år. Han har haft en uppväxt med mycket prestationsångest över betygen. Han känner att han inte har blivit uppbackad av lärare fastän han har haft ett brinnande intresse av att lära sig. I augusti förra året började Ashley Jämsä på Biskops- Arnö för att läsa upp betygen. Han bor på skolans internat.
– En av mina vänner som gått allmän kurs tipsade mig om skolan. Mina betyg var bra innan gymnasiet men min mentala hälsa blev sämre när jag blev deprimerad. Sen kom corona och det ledde till distansundervisning. Då tappade jag både det sociala och undervisningen. Så därför har jag hälften av min gymnasiebehörighet.
För att komma in i rutiner och få tillbaka disciplinen landade Ashley Jämsä i att läsa på en folkhögskola med internat. Och Biskops-Arnö känns rätt. Här har han eget rum men delar kök, dusch och toalett. Rummet imponerar från golv till tak med egengjord konst, skräckfilmstema från 70-talet, olika färger på belysning, pennor, smycken och böcker. Här har han gjort sig hemmastadd.
– Jag ville komma bort ifrån Stockholm. Det finns en stillhet och ett lugn här som jag tycker mycket om. Plus att jag har fått tillbaka det sociala som jag förlorade i och med corona, berättar Ashley Jämsä och blickar ut över den snötäckta gården.
Han uppskattar även de fasta rutinerna. Skoldagen börjar samma tid 09.00 varje morgon och slutar 16.00 med fikapauser och lunchrast inkluderad.
För Ashley Jämsä är det väldigt viktigt att inte stressa fram betygen.
– Innan Biskops var skolan en hets och man skulle plöja igenom varje ämne för att bli klar. Kunskapen fastnar här på ett annat sätt.
– Jag gillar sättet lärarna lär ut på, exempel matten där vi har Niklas. Det är väldigt kul. Jag tycker om hans principer med ett gemensamt lärande. Vi är ofta uppdelade i halvklass vilket gör att lärarna ser en. Men också att lärarna kan sätta sig och snacka med en utan att det blir den här lärar-elevrollen som jag upplevt innan.
Ashley Jämsä har alltid tyckt om de estetiska ämnena och på Biskops Arnö uppskattar han att det finns en bild- och formprofil på allmän kurs.
– Jag är ett stort fan av Skräckfilm så när jag är klar här så vill jag fortsätta plugga vidare till maskör. Jag har möjlighet att hålla på med skapande på bild- och formen, som jag valt utöver mina vanliga ämnen. Där får man jobba med det man själv vill eller finna nya intressen.
Efter att Ashley varit isolerad så är han nu omringad av människor på skolan. Han tycker att det har varit skönt att få tillbaka det sociala livet i och med att det blev distansundervisning i gymnasiet. Och nu är han tydlig med sin identitet:
– Jag var inte ute som trans i början av gymnasiet vilket hämmade det sociala där jag kände mig utanför men förstod inte varför. Det är otroligt skönt att börja här och ha ett konkret grepp om min identitet. På Biskops har jag fått ett sammanhang och gemenskap. Här har jag blivit en gladare och socialare människa och är på en plats där jag mår bra, berättar Ashley Jämsä och ler när dag sakta övergår till kväll på folkhögskolan Biskops- Arnö.
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.