Hon är årets folkbildare

Stina Wik arbetar för att skapa en trygg grupp och se allas behov. Foto: Oskar Omne.

Ta reda på hur varje deltagare lär sig bäst och arbeta för en glad atmosfär
i gruppen. Det är några råd från folkhögskolläraren Stina Wik, som har fått utmärkelsen Årets folkbildare.

Stina Wik, lärare på Nyköpings folkhögskola, fick i år utmärkelsen Årets folkbildare i Sörmland. Så här lyder en del i motiveringen: ”Stina har en stor förmåga att skapa stödjande strukturer anpassade till både individ och grupp. Hon bidrar till att göra världen begripligare och större för alla sina deltagare. Stina har många strängar på sin lyra; hon stöttar deltagare i såväl matematik som engelska och svenska.”

Hur gör du för att bekräfta alla i en klass?

– Grunden är att skapa en relation till alla deltagare. Luska lite grann om vad de behöver för att lära sig på bästa sätt. Man får vara lite som en detektiv. Några vill jobba mycket individuellt i matematiken medan andra behöver mer vägledning. Viktigt är att stötta alla och att vi känner oss glada tillsammans. Men man måste så klart vara observant om någon mår dåligt och kanske behöver samtal med mig, kurator eller socialpedagog.

Folkhögskolläraren Stina Wik har prisats för att skapa stödjande strukturer både för individ och grupp. Här är hon med deltagarna Sharifa Abdulle, Sainabo Ali Muhumed och Nada Khalefa. Foto: Oskar Omne.

Stina Wik jobbar med loggbok i undervisningen. Efter att ha blivit inspirerad av en artikel i Folkhögskolan har hon låtit deltagarna skriva brev om sin relation till matematik.

– Jag jobbar mycket med lilla matte­gruppen med åtta deltagare där flera har negativa erfarenheter av matematik. En del skriver i breven att de hatar matte och känner sig dumma. Men när vi jobbat en period så känner de att de har styrkor även i matematik. Det är en härlig känsla. På folkhögskola får man verkligen insikt i att vuxna människor växer och hittar hem.

Hon betonar vikten av samhörighet och att skapa en trygg grupp. Något som under­lättas av att kunna hålla en klass samlad en längre period.

– Det gör att fler vågar ta utrymme och till exempel redovisa muntligt.

I dag undervisar Stina Wik på allmän kurs med svenska som andraspråk på grundläggande nivå och i matematik på gymnasienivå. I matematik läser deltagarna tre olika kurser så Stina Wik har fyra olika matteböcker i gång samtidigt.

– Det fungerar bra med en liten grupp att differentiera undervisningen. Mest jobbar de individuellt vilket skiljer sig från andra ämnen här på folkhögskolan. I svenskan jobbar vi mer tillsammans både i diskussioner och med grammatik.

Stinas tips för att skapa trygga grupper:

  1. Var lyhörd för deltagarnas
    önskemål kring hur de bäst lär sig.
  2. Var även flexibel kring hur och om deltagarna vill ha sina texter rättade.
  3. Promenera gärna under avstämningssamtalen med deltagarna. Det ger en mer avslappnad känsla.
  4. Försök att ha roligt tillsammans.

Stina Wik märker att deltagarna blir mer trygga efter en tid i gruppen. Hon ett exempel från gruppen i svenska som andraspråk. I den gruppen inleds varje lektion med tio minuters morgonprat på deltagarnas initiativ.

– En deltagare sa till mig att hen hellre ville lyssna. Då uttryckte jag till gruppen att det är okej att bara lyssna. Det är fint att se hur de blir modigare med att uttrycka sina behov.

När det gäller rättning i svenska så anpassar Stina Wik hur hon gör beroende på deltagarna. En del vill att stavfel rättas medan andra vill vänta med den responsen.

 Stina Wik är inne på sitt sjunde år på Nyköpings folkhögskola. Tidigare har hon arbetat som lärare på gymnasiet, komvux, högstadiet samt ett år på universitet. Och nu läser hon till speciallärare i matematik på halvtid på Stockholms universitet.

– Det kan jag ha god nytta av i min mattegrupp. 

Stina Wik

Bor: Nyköping.

Yrke: Lärare på Nyköpings folkhögskola.

Gör på fritiden: Går på yoga, läser skönlitteratur och skriver.

Engagemang: En av initiativ­tagarna till #Ta ett kliv framåt i Nyköping. Sista torsdagen varje månad samlas människor för att promenera för demokrati, mänskliga rättigheter, fred, hållbar framtid och för folkbildningen. Det genomförs på nära 90 platser i landet, samtidigt.

Övrigt: Utnämndes till Årets folkbildare 2024 i Sörmland. En del av vinstsumman använder hon till en kurs på Stensunds folkhögskola ”Manusutveckling i skärgårdsmiljö”.

 

LÄS ÄVEN

”Jag blev förälskad i folkbildning”

”Här fastnar kunskapen på ett annat sätt”

Hon vill forska tillsammans med folkhögskollärare