”Jag har uppnått min dröm som lärare”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningenfolkhogskolan.se

Malin Grumstedt är en av två ansvariga för Keramiklinjen på Vårdinge by folkhögskola, några mil söder om Södertälje, en föreningsdriven folkhögskola med inriktning på konst och hantverk.

Jag mötte henne på Förbundet Folkhögskollärarnas årliga kursvecka i mars. Hon hade gått förbundets kurs för nya folkhögskollärare sedan i höstas.

– Jag har ju alltid varit en studiebegåvad person. Jag älskar skolan men så är det inte med alla som kommer till folkhögskolan. Den här kursen har gett mig en större förståelse för var många av våra kursdeltagare kommer ifrån och hur man kan arbeta för att göra mötet med skolan mer positiv, ge det en ny laddning.

Malin Grumstedt är keramiker med gedigen utbildningsbakgrund. Efter gymnasiet var hon inriktad på att utbilda sig till gymnasielärare och läste svenska och litteraturkunskap. Men ju närmare det kom blev hon alltmer osäker på att undervisa i gymnasiet med stora grupper och elever som egentligen inte ville läsa svenska.

Istället sökte hon till Wiks folkhögskola, Bild och formlinjen.

– Det var en fantastisk linje med inspirerande lärare. Efter det sökte jag konstfack. Och kom in! Där gick jag i fem år.

Idag har hon sin egen verkstad och ställer ut. Men det är svårt att försörja sig som keramiker. En tid arbetade hon som lärare på Capellagården på Öland, en konst- och hantverksskola som startades av möbelarkitekten Carl Malmsten.

– Jag vikarierade 1,5 år. När det tog slut hörde rektor på Vårdinge by av sig, Kerstin Burström, och frågade om jag och min nuvarande kollega ville ta över Keramiklinjen. Jag hade varit gästlärare där vid ett par tillfällen. Det är två år sedan.

Idag arbetar hon halvtid med keramiklinjen och undervisar några timmar i svenska på allmän linje. Samman lagt 60 procent.

– Det är toppen! Nu har jag de där små grupperna med personer som själva har valt att gå den här kursen i svenska.

Du uppnådde din dröm.

– Det är fantastisk hur det har löst sig. Jag får utlopp för båda mina intressen: det konstnärliga och det pedagogiska.

Men trots intresset för det pedagogiska hade hon aldrig gått en lärarutbildning.

Har kursen förändrat din undervisning?

– Ja, det tycker jag. Jag kanske inte gör allting så mycket annorlunda men jag har fått en ökad förståelse för varför jag gör som jag gör.

Kursen har också fått henne att söka Folkhögskollärarprogrammet i Linköping.

– Man kommer ju väldigt långt med person, intresse och medmänsklighet men jag ser vikten av en utbildning och vad man får ut av en den. Man får mer konkreta verktyg inbillar jag mig.