Marta får deltagare att satsa på sig själva
Vi satsar väldigt mycket på personlig utveckling. Vilka är dina drömmar och vad vill du med livet? Det berättar Marta Ruz, lärare på S:ta Elisabets folkhögskola Foto: Fredrik Jalhed
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Det är inte så vanligt med affärsinriktade utbildningar och entreprenörskap inom folkhögskolan. Marta Ruz, lärare på S:ta Elisabets folkhögskola, tror att det beror på tankar om att det inte går att göra folkhögskolemässigt.
– Men, det kan man. På vår skola ser vi hela individen oavsett vilken kurs de går på. Det gör vi även på ”Starta eget – kunden i fokus”. Vi satsar väldigt mycket på personlig utveckling. Vilka är dina drömmar och vad vill du med livet? Vad vill du bli och vem vill du bli? Pedagogiken är samtalsbaserad där vi lär tillsammans, säger Marta Ruz, som är kursansvarig för ”Starta eget - kunden i fokus”.
Kurs på distans
Kursen genomförs på distans halvtid under ett år. Tre förmiddagar i veckan kopplar deltagaren och deras lärare Marta Ruz upp sig via Teams. När lektionen är slut är deltagarna kvar i det digitala fikarummet. Här kan de reflektera över dagens innehåll i undervisningen eller prata mer allmänt.
Några exempel på innehåll i utbildningen är affärsidé, affärsplan, entreprenörskap, marknadsföring, juridik och vittnesmål från etablerade företagare.
– Viktigt för en entreprenör och blivande företagare i vår kurs är relationer. Att bygga starka relationer med kunderna. Det är de som kommer att köpa dina produkter eller tjänster. Därför är kommunikation och kunden i fokus i alla moment och faser av processen av att starta företag. Vi tar upp hållbar utveckling på olika sätt och hur du som entreprenör kan skapa balans i livet.
De flesta som vill starta företag vill ha mer frihet, berättar Marta Ruz, som har erfarenhet från näringslivet. Men många kommer också att behöva jobba mycket.
– Vi talar mycket om att prioritera och ange vilka mål man har i livet.
Men har man ont om kunder så har man kanske för lite att göra?
– I startfasen finns det alltid mycket att göra. Till exempel att skapa din affärsmodell där du bland annat definierar målgruppen som erbjudande riktas till.
Samtalsbaserad pedagogik
I dag går 15 deltagare på kursen och efterfrågan har varit stor sedan starten hösten 2022.
– Eftersom undervisningen är digital så kan det inte vara för många om man ska få bra kvalitet med samtalsbaserad pedagogik. Deltagarna uppskattar att vi lär tillsammans, reflekterar och delar med oss av åsikter och erfarenheter. För många skiljer det sig mycket från det de har varit med om tidigare i skolan.
Vad kännetecknar de som går kursen och vill starta eget företag?
– Om man ska generalisera så har de ganska lång arbetslivserfarenhet som anställda. Nu vill de satsa på sig själva och flera ser kursen som en vändpunkt i livet. På kursen vill de hitta sitt tempo och skynda långsamt.
Är det ett tecken på att det är för tufft i arbetslivet
– Det är lite ett tecken av hur det är i samhället. Mycket ska gå så fort. På vår folkhögskola får de möjlighet att utveckla sitt entreprenörskap och företagande samt persona i eget tempo. Deltagarna berättar att de mår bra av det.
Inte alla som börjar har en uttalad affärsidé om vad de vill satsa på. Andra har haft företag som inte har gått som förväntat. Vanliga områden som de vill satsa på är inom hälsa som mindfulness och yoga, hantverk och utbildning.
– De satsar på att kunna försörja sig och de har en drivkraft att kunna göra nytta för samhället med sin inriktning på företaget. Majoriteten vill inte komma tillbaka som anställda utan vill ha mer frihet.
Tips vid digital undervisning:
Tänk på att du kommunicerar inte bara med tal utan även med kroppsspråket.
Titta in i kameran för att ge ögonkontakt.
Försök se till att alla bidrar aktivt med sina tankar. Men om någon inte vill prata en dag eller har svårt med det muntliga så går det att kommunicera i chatten.
Avsätt flera moment för reflektion.