10 folkhögskollärare om folkhögskolans särart

Begreppet "särart" kan ha många betydelser. Här berättar några folkhögskollärare om sin tolkning av ordet.

Tidningen Folkhögskolan har sammanställt en lista om hur folkhögskollärare ser på begreppet ”särart”, i en folkhögskolekontext. Tio lärare svarade på vår fråga på Facebook. Hur ser du på begreppet ifråga? Och vill du också bidra till vår lista?

  • ”Man kan jämföra med hundar. Alla raser är olika men man ser ändå att det är en hund.”
  • ”Där alla bidrar, alla lyssnas på, och där demokrati känns.”
  • ”Sunt förnuft.”
  • ”Att lärandet byggs av deltagarnas olika erfarenheter, reflektioner och kunskaper och att "sanningen" / svaren därmed skapas utifrån flera perspektiv vilket gör tankarna om oss själva, varandra och vårt samhälle mer nyanserat och mindre polariserat. Ett lärande där processen blir viktigare än jakten på rätt svar. Att vi tillsammans lär oss att bli kloka och att var och en i det gemensamma arbetet är viktig och har ett värde.”
  • ”Att vi ser människan som en unik varelse med ett bagage av erfarenheter. Det gör att vi skapar våra kurser i dialog utifrån behov och inte via diktat.”
  • ”Närvaro, sammanhang och människan först.”
  • ”Utifrån behov, att vi alla är unika och har många olika erfarenheter med oss.”
  • ”Folkbildning före utbildning.”
  • ”Bildning och gemenskapen.”
  • ”Att ideologi tillåts prägla verksamheten.”