Stora brister hos folkhögskolor med betygsrätt för SFI- och komvuxutbildning
Linda Wolf har varit ansvarig för Skolinspektionens granskning, som avslöjade stora brister. Foto: Skolinspektionen och Stock adobe.
Betyg och bedömning En majoritet av 20 granskade folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare som bedriver utbildning motsvarande komvux och SFI uppvisar allvarliga brister gällande betygsrätten, enligt Skolinspektionen.
Skolinspektionen har gjort en tillsyn av enskilda utbildningsanordnare och folkhögskolor med fokus på hur betyg hanteras i utbildningar som motsvarar komvux eller SFI. Totalt har 20 folkhögskolor och enskilda anordnare granskats. 16 av de 20 hade en brist. Många hade flera. Elva av verksamheterna är folkhögskolor.
Tillsynen har handlat om betygsdokumentation, hur betygen sätts i förhållande till betygskriterierna och innehållet i kursen, samt hur ansvarig rektor arbetar för att upprätthålla en likvärdig bedömning. Granskningen bygger på intervjuer med rektorer, lärare och elever. I vissa fall är bristernas natur så allvarliga att rättssäkerheten kan ifrågasättas, skriver Skolinspektionen i rapporten. De betonar också att regelverket kring betyg är komplext, ”och kan uppfattas som svåröverskådligt, men det är inte en ursäkt för att inte följa bestämmelserna.”
Dokumentationen största problemet
I vissa fall var bristerna väldigt omfattande. En av de vanligaste var fel i betygsdokumentationen. I flera fall saknas information helt och hållet i verksamhetens betygskatalog, vilket kan innebära att det inte går att spåra var betygen kommer ifrån, vem som har betygsatt, vilken kurs de gäller eller vem som har fått dem.
– Betygen är avgörande för elevers möjligheter att ta sig vidare i utbildningssystemet och på arbetsmarknaden. Därför viktigt att de anordnare med beviljad betygsrätt följer aktuell reglering och det tillstånd de har beviljats, säger Linda Wolf som skrivit rapporten i ett pressmeddelande från Skolinspektionen.
Ett annat systemfel är att elevernas betygshandlingar inte alltid överlämnas till elevens hemkommun på ett korrekt sätt när eleverna slutar på skolan. Därmed finns det ingen möjlighet för eleverna att få tag på sina betyg.
Inte följt betygskriterierna
Tillsynen avslöjar också att enskilda anordnare och folkhögskolor har betygsatt elever på kurser där de inte har ett tillstånd att sätta betyg. Detta gäller åtta av de 20 granskade enheterna. I tre fall har eleven inte betygsatts av den lärare som höll i undervisningen då betyget skulle sättas.
Tomas Rosengren, ordförande på Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Det förekommer också att man inte satt betygen i förhållande till betygskriterierna.
Däremot fanns få brister kopplat till huvudansvarig eller till rektorns arbete för likvärdig betygsättning.
Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskolan, kommenterar det som har skett.
– Det här är väldigt tråkigt. Det är min spontana tanke. Jag gissar att det handlar om att man har brustit i rutinerna och inte satt sig in tillräckligt mycket i vad betygsrätten innebär. Kanske har man trott att det är lite lättare att ta sig an betyg än det är, säger han och fortsätter:
– Vi får inte glömma att Komvux och SFI inte ingår i folkhögskolans kärnverksamhet. Det är en annan verksamhet som folkhögskolan utför för att få in externa pengar då statsbidraget inte räcker till. Komvux och SFI är inte statsbidragsberättigat.
Läs rapporten "Betygsättning utifrån beviljad betygsrätt" HÄR.