
Johan Söderman levde för musiken när han var ung. Nu är han sedan länge forskare med fokus på barn- och ungdomskultur, ofta med ljuset riktat mot hiphop-kulturen.
Ett liv i musikens tecken. Johan Söderman levde för musiken när han var ung. Nu är han sedan länge forskare med fokus på barn- och ungdomskultur, ofta med ljuset riktat mot hiphop-kulturen. Foto: Fredrik Jalhed.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Musiken var Johan Södermans allt, det enda han kunde prata om. Men det var då, nu är han professor i barn- och ungdomsvetenskap och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Han bär tweedkavaj, en ljusblårutig sådan. Bootsen är på, skägget är välansat och blicken är pigg. Johan Söderman har precis föreläst på Högskolan för scen och musik, just nu belägen i Johanneberg, nära både Chalmers och Guldheden. Sitt kontor har han dock i centrala Göteborg, på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Johan Söderman växte upp i Eksjö på det småländska höglandet och ansiktet lyser upp när han gör en resa längs minnenas allé. För exakt 40 år sedan var han med i ett band, Long John, som spelade in en singel, ”Ready to rock”. I den vevan var de med i Radio Jönköping.
– Jag letade upp en kassettbandspelare och lyssnade på reportaget. Jag trodde inte att jag lät så. Den småländska dialekten var väldigt tydlig. Det var också talande att jag drömde så mycket om att bli musiker.
Det var en skoltrött femtonåring som levde för bandet och för musiken. Då förstod han inte ens hur han skulle orka med gymnasiet. Men, och här förstärkarsladdar vi oss snabbt till en koppling till dagens Johan Söderman, han pratar med värme om hur mycket han och hans kompisar lärde sig av att spela i band, organisera konserter, samarbeta och av att bli en del av musikergemenskapen i trakten.
Johan Söderman är modeintresserad. Foto: Fredrik Jalhed.
– Där har du min bildningssyn. När det sker i det frivilliga, lustfyllda och det kommer så mycket med på köpet, som man inte kan förutse när man ger sig in i något.
Mot slutet av gymnasiet började han tröttna en aning på hög ljudvolym, som han säger det. Nu, i det opersonliga konferensrummet på Högskolan för scen och musik, hyllar han sina progressiva lärare. Johan Söderman och hans kamrater drogs med. De engagerade sig för chilenska flyktingar och skrev brev till invandrarministern. Han lyfter diskussionerna som blev och det arbete han gjorde, om ungdomskultur. Det fick han mycket beröm för och plötsligt var det kul att vara i skolan och så småningom lockade även universitetet.
Johan Söderman levde för musiken när han var ung. Nu är han sedan länge forskare med fokus på barn- och ungdomskultur, ofta med ljuset riktat mot hiphop-kulturen.
Men först arbetade Johan Söderman som obehörig lärare, efter gymnasiet. Han jobbade i två år, som musiklärare, och tyckte om det så mycket att han sedan gick lärarhögskolan, blev musik- och svensklärare. År 1995 började han jobba på Fågelskolan i Lund och stannade där i fem år. Samtidigt lockades han av att plugga mer och år 2000 fick han jobb som adjunkt i musik och svenska på högskolan i Kristianstad.
– Som lärare på högstadiet har man en viss pedagogisk stil. Allting är så direkt. Jag minns mitt första seminarium, som jag hade med lärarstudenter. När jag pratade var det tyst, jag fick ingen respons. Jag var van vid att det alltid var någon som sa något.
Folkbildningen kan få människor att respektera motståndare.
I dag är Johan Söderman ansvarig för forskarskolan för lärare på folkhögskola på Göteborgs universitet. Han poängterar att den riktar sig till en lärarkategori som inte tidigare inkluderats i någon forskarskola och att den är viktig åt båda hållen. Forskarskolan är berikande för folkhögskolan och de berörda lärarna, men den är också värdefull för den utbildningsvetenskapliga forskningen, menar han.
Johan Söderman är säker på att hans sätt att föreläsa i dag bär många spår av tiden som högstadielärare. Till exempel har han med sig insikten om att det inte går att ta det som självklart att alla som lyssnar är motiverade och jätteintresserade av det han har att säga.
– Det ligger på mig som pedagog och föreläsare att också inspirera och medverka till att studenterna i det här fallet, blir intresserade. Man måste hitta något som fängslar, arbeta med presentationsteknik och retorik. Det märks direkt om du inte själv är engagerad.
En av de föreläsningar han själv tycker mest om är årligen återkommande och riktar sig till studenter som börjar på olika lärarutbildningar på Göteborgs universitet. Då är det lite som att gå upp på scen, tycker Johan Söderman och berättar om en föreläsning som brukar ha minst hundra studenter i publiken.
– Den handlar om skilda världar och är jätterolig att hålla. Jag får tala om olika livsvillkor för barn och unga och kan också koppla på mitt eget kulturintresse och prata om exempel från litteraturens och musikens värld.
Johan Söderman pratar, både under föreläsningen och den här soliga dagen i centrala Göteborg, om att förutsättningarna ser väldigt olika ut beroende på var man växer upp. Att vara barn i Angered är helt annorlunda jämfört med att vara det i välbärgade Hovås, men det är också en helt annan sak att växa upp i en småstad, som Johan själv. Han nämner kompensatoriska insatser, att det inte bara gäller barn i socioekonomiskt svaga områden utan att barn med goda ekonomiska förutsättningar också kan sakna saker, kan behöva kompensatoriska insatser.
– Det kanske inte är så lätt att vara kulturintresserad i ett sådant klimat och då är läraren viktig för den kulturella bildningen.
Johan Södeman och Karen Snells bok utforskar varför hip hop har blivit en så viktig musikgenre för så många musiker, artister och fans runt om i världen. Foto: Fredrik Jalhed.
När han själv undervisade på högstadiet, under den andra halvan av 1990-talet, upptäckte han det som sedan har följt honom, inte minst i forskningen han har ägnat sig åt. Han blev fascinerad av hiphopen, av kulturen, av musiken, när han mötte killar med utländsk bakgrund. De ville göra beats, de rappade och de fick, mycket tack vare Petter och även Jason ”Timbuktu” Diakité från Lund, ett intresse för det svenska språket.
Johan Söderman skrev flera uppsatser och därefter en avhandling om hiphopkulturen. Han konstaterade att hiphopkulturen var ett uttryck för den tidens folkbildning och sedan dess har han, även om hans intresse är brett, ägnat mycket tid åt den musiken och den världen.
Han är professor i barn- och ungdomsvetenskap, en sfär som han hamnade i mycket tack vare hiphopen. Han är fortfarande lika förälskad i musik, lika intresserad av ungdomskultur, av konstnärliga uttryck och av det han benämner det fria bildningsspåret. Och då är vi tillbaka i det där som skedde i och kring musik för Johan Söderman i Eksjö och som sker överallt varje dag, utanför de traditionella utbildningsinstitutionerna. Det som händer i föreningslivet, i civilsamhället, i idrottsrörelsen och går ut på att unga lär eller tränar utövare i allt yngre åldrar. Eller att man lär sig av sin granne, sin kollega eller sina föräldrar. Det är den bästa pedagogiken, menar Johan Söderman. Ingen kan vara en bättre förebild än någon man ser upp till.
Som han ser det går folkhögskolans pedagogik, ja hela folkbildningen, ut på det, en nära pedagogik, där det informella lärandet spelar en stor roll.
Då klickade det till i mig. Jag förstod att det de gjorde var folkbildning.
I samband med att han skrev sin avhandling bodde han ett halvår i New York och då gick han, aningen blyg och försiktig, på ett 30-årsfirande av hiphopkulturen. Bland talarna märktes legendarer som DJ Kool Herc och Afrika Bambaataa.
– De gick upp på scenen och sa: ”Vi svarta måste utbilda oss, annars kommer vi aldrig att få något inflytande i det här samhället och då kommer vi aldrig att få uppleva en svart president. Vi kan inte hålla på och röka cigaretter, vi kan inte äta all vår mat på McDonalds.” De stod och predikade om att använda kunskap som ett maktredskap. Då klickade det till i mig. Jag förstod att det de gjorde var folkbildning.
Han ler vid tanken på att han reste över halva jorden för att verkligen börja tänka på vad folkbildning är för något. Nu har han suttit i Folkbildningsrådets styrelse i mer än tio år och han lyser när han pratar om folkhögskolor, om studieförbund och om att folkbildningen tillhör alla, i staden och på landsbygden och oavsett var man har sin politiska hemvist.
– Folkbildningen kan få människor att respektera motståndare, den kan få människor att nå insikter i stället för åsikter.
LÄS ÄVEN:
Folkhögskollärare gör filmsuccé
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.