Socialpedagogik på frammarsch

Charlie Sanrell är ordförande för föreningen Balsam som kvalitetssäkrar tvååriga socialpedagogiska utbildningar på folkhögskola och yrkeshögskola. Foto: Privat och Stock adobe.
Nyhet Utvecklingen har exploderat. Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Föreningen Balsam är en branschorganisation för utveckling och kvalitetssäkring av tvååriga socialpedagogiska utbildningar på folkhögskola och yrkeshögskola. Ordförande sedan två år är Charlie Sanrell, som är lärare på socialpedagogutbildningen på Tollare folkhögskola. Här startade landets första kurs för socialpedagoger år 1993.
– Det skedde genom att fritidsledarutbildningen formades om. Jag får även samtal från en del fritidsledarskolor som vill göra om sina utbildningar till socialpedagog, säger Charlie Sanrell.
År 2018 hade Balsam femton anslutna folkhögskolor. I dag har antalet växt till 25. Dessutom har tolv skolor ansökt om medlemskap och står på väntelista.
– Utvecklingen har exploderat när det gäller socialpedagogutbildningar, säger Charlie Sanrell.
Vad beror det på?
– Det ungdomspolitiska läget är en stor del av förklaringen, med brottsvåg och kriminalitet. Ohälsa är en annan faktor och många socialpedagoger arbetar med unga som har problematisk skolfrånvaro. Arbetsgivare som skolor och institutioner ropar efter andra sätt att jobba med ungdomar. Socialpedagoger är bra på bemötande och samtal. De har även grundläggande kunskaper i juridik, svarar Charlie Sanrell.
Hon har en lång lista på vilka verksamheter som kan vara aktuella efter utbildningen. Några exempel är skolan, fritidsgårdar, kriminalvård, öppenvård, SIS-hem, HVB-hem och boende med stöd av LSS.
BALSAM-kompetenser
De här kompetenserna har en deltagare efter avslutad utbildning på en BALSAM-skola:
- Bemöta andra med respekt och empati inom ramen för socialt arbete.
- Resonera om etiska dilemman inom socialt arbete.
- Självständigt arbeta i enlighet med den lagstiftning som styr socialt arbete.
- Självständigt dokumentera socialt arbete i enlighet med gällande lagstiftning.
- Självständigt använda samhällsvetenskapliga teorier för att utveckla och förstå processer inom socialt arbete.
- Understödja och medverka i arbetet med psykologiska behandlingsmetoder.
- Arbeta inkluderande med personer som exempelvis har personlighetsstörningar eller psykiska sjukdomar.
- Självständigt arbeta socialpedagogiskt med olika målgrupper.
- Självständigt ansvara över klientnära arbete.
- Agera med etisk medvetenhet i förhållande till målgruppen.
Källa: Föreningen BALSAM.