
Av ungefär 80 elever är det ofta cirka tio stycken som får fyra i studieomdöme. Folkhögskolan använder en sjugradig skala; 1, 1,5, 2, 2,5, och så vidare. Foto: Oskar Omne.
Johanna Wennerstrand, Benton Wolgers, Andrea Blendulf och Emily Murphy har ett nära samarbete under bedömningen av eleverna. Foto: Oskar Omne.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
”Vad ska vi prata om … Kanske avgaser?” föreslår Emily Murphy. ”Jag tycker avgaser och bensin luktar gott, och ni vet den där doften i en källare …”, fortsätter Johanna Wennerstrand. Men de andra håller inte med. Vi befinner oss på Birkagårdens folkhögskola i Stockholm och samtalsämnet är Emily Murphys försök att få sig själv och kollegorna att slappna av framför kameran. Åsikterna om dofter skiljer sig åt, men när det gäller inställning och tankar om studieomdömen på allmän kurs, som är dagens ämne, är de betydligt mer ense.
– Att sätta studieomdöme är inte lätt, men vi ger oss inte förrän vi är överens. Vi är en gemensam röst, säger Benton Wolgers och kollegorna nickar.
På allmän kurs sätter deltagarnas alla lärare ett omdöme tillsammans. Vid avslutade studier kan studieomdömet, och intyg om grundläggande behörighet, användas vid ansökan till högskolan, i en egen urvalsgrupp.
Av ungefär 80 elever är det ofta cirka tio stycken som får fyra i studieomdöme. Folkhögskolan använder en sjugradig skala; 1, 1,5, 2, 2,5, och så vidare. Foto: Oskar Omne.
Studieomdömet belyser studieförmågan, vilken iakttas i alla ämnen. Men också uthållighet och social förmåga. Med andra ord en vidsträckt skillnad i jämförelse med det gymnasiala betygssystemet.
– Studieomdömet är en helhetsbedömning av studieförmågan med fokus på innehåll och process. Det kanske kan verka abstrakt, som betygssystem betraktat, men jag tycker att det är ett plus – vi tittar inte främst på individuella prestationer vid separata tillfällen, säger Johanna Wennerstrand som är specialpedagog.
Ibland kan det vara svårt för deltagarna att förstå att de har lämnat en värld med betyg, berättar Benton Wolgers. Själva grundtanken bakom studieomdömen måste förankras hos deltagarna vid flera tillfällen.
– För nya deltagare blir det ofta lite av en kulturkrock. Många säger att de är här för att läsa upp sina betyg, till och med efter ett halvår. Då får man säga: nej, det är du inte. På samma sätt som att du inte är en elev. Nu är du en deltagare.
När vi inte är överens så lyssnar vi på varandra och försöker förstå varandras perspektiv.
Benton Wolgers tycker att studieomdömen är ett bättre system för bedömning än det gymnasiala.
– Här tar deltagarna ett helhetsansvar. Du kan ha superbra resultat, men sakna allmänbildning eller förståelse. Du kan ha pluggat till alla prov men veckan efter har du ingen koll på vad du har lärt dig. En sådan deltagare passerar inte på samma sätt här. Här är det mer lära för livet, säger han.
Varje deltagare som har fullgjort ett år på allmän kurs får ett studieomdöme. På Birkagården får treorna även ett halvterminsomdöme, för att få en fingervisning om vad lärarna har kunnat se hittills. I Folkbildningsrådets anvisningar står det: ”Studieomdömet ska grundas på iakttagelser från så många som möjligt och i varierande typer av uppgifter och studiesituationer. Skriftliga eller muntliga prov kan endast vara en liten del av det underlag som krävs.”
Fast hur folkhögskollärare på allmän kurs ska jobba för att komma fram till ett studieomdöme varierar mellan skolorna. Men det framgår med råge – under samtalets gång – att det ligger mycket lärararbete bakom processen ifråga, både i klassrummet och för läraren själv.
För att få ett högt omdöme måste deltagarna bidra till det gemensamma umgänget, både i och utanför klassrummet. Från vänster: Alfred Bergmark, Nora Mustafa Osman och Linus Ask.
På Birkagårdens folkhögskola inleds bedömningsprocessen med att varje ämneslärare, var och en för sig, funderar på de enskilda deltagarna – vad som har fungerat och inte, utifrån de fyra kriterierna man är skyldig att följa. Sedan samlas de för en omdömeskonferens och går igenom varje deltagares studieinsatser. Då har alla lärarna satt sitt eget preliminära omdöme, som presenteras under mötet med målet att hitta ett gemensamt utfall. Oftast är de överens, i 75–80 procent av fallen, berättar de.
– När vi inte är överens så lyssnar vi på varandra, går igenom de olika kriterierna och försöker förstå varandras perspektiv, säger Johanna Wennerstrand.
Frånvaron spelar väldigt stor roll vid bedömningen, konstaterar Andrea Blendulf, biträdande rektor som även undervisar i svenska.
– För att kunna visa sitt deltagande och sin studieförmåga så måste man vara här. Och det kan skilja sig åt mellan ämnena. En deltagare kan ha mycket frånvaro hos mig, men inte hos Emelie. Då skiljer sig våra preliminära omdömen åt. Emelie har sett saker som jag inte har sett och då litar jag på henne, säger Andrea Blendulf och beskriver hur den allmänna kursen är en sammanhållen kurs där ämnen är delar som utgör helheten.
Synen på den egna insatsen är inte alltid i balans med verkligheten.
När studieomdömet är satt lämnar de en skriftlig motivation till de deltagare som önskar få en sådan efter avslutade studier. Allt för att skapa transparens. Just närvaro är ständigt återkommande under samtalet. Liksom ansvar.
– Har man varit borta mycket så har man inte tagit ansvar för sina studier. Samtidigt kanske vi har sett en stark studieförmåga, och då måste det vägas in som något positivt, säger Emily Murphy.
Att sätta omdöme är komplext, konstaterar Johanna Wennerstrand.
– För mig som specialpedagog kan jag känna lite av ett etiskt dilemma ibland, kopplat till frågan om varför deltagare är frånvarande. Det kan ju vara någon som har förutsättningar för studier, men som inte har den emotionella eller fysiska orken att delta. Då kan det bli lite svårare. Men det är nog enklare för oss än för andra skolformer, eftersom vi har en så nära pedagogisk relation till deltagarna, säger hon.
Många av deltagarna på allmän kurs har diagnoser och lärarna jobbar löpande med att hjälpa dem att förstå sitt eget lärande, och hur långt de har kommit i sin lärprocess.
– Synen på den egna insatsen är inte alltid i balans med verkligheten. Den kan vara både för låg och för hög och då är feedback extra viktig, så att deltagarna kan få syn på sina styrkor och utvecklingsområden, säger Johanna Wennerstrand.
Ett av kriterierna i studieomdömet är social förmåga. För att få ett högt omdöme måste deltagarna bidra till det gemensamma umgänget, både i klassrummet och vid aktiviteter.
– Det är en fjärdedel av omdömet. Och det är inte bara viktigt för omdömet, det är en del av folkhögskolans själ. Det här är ett jättehäftigt system som bidrar till en fantastisk anda, även om det förstås händer saker hela tiden. Deltagarna är ju här av en anledning, säger Benton Wolgers.
Tanken bakom studieomdöme kännetecknar även den kunskapssyn som råder inom folkhögskolan, konstaterar de, och de tror inte att det pågår någon ”studieomdömesinflation” på landets folkhögskolor.
– Många skolor är rädda för en gymnasifiering eller att vi blir en ”komvux-light” men jag har aldrig sett det. Det här är en myndighetsutövning. Vi, och folkhögskolan i stort, har inte råd att inte sköta oss. Vi måste vara rättssäkra och noggranna och jag är säker på att man gör det på samma omsorgsfulla sätt även på andra folkhögskolor, säger Benton Wolgers.
Källa: Johanna Wennerstrand, Benton Wolgers, Andrea Blendulf och Emily Murphy.
LÄS ÄVEN:
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.