Debatt: Lyriken – en glömd nyckel till kunskap
Roine Borgstrand är svensklärare på högstadiet.
Vi lärare debatt Genom att läsa, analysera och skapa poesi får eleverna möjlighet att utforska sina egna tankar, känslor och erfarenheter på ett sätt som de kanske inte kan göra i andra ämnen, skriver svenskläraren Roine Borgstrand.
I dagens alltmer digitaliserade och prestationsorienterade skola kan det vara lätt att glömma bort de mer subjektiva och kreativa aspekterna av lärandet. Lyriken, med sin förmåga att väcka känslor, stimulera fantasin och utmana tankar, är en sådan aspekt som ofta hamnar i skymundan. Men är det inte dags att ge lyriken den plats den förtjänar i klassrummet?
Jag menar att lyriken har en unik förmåga att öppna dörrar till elevernas inre världar. Genom att läsa, analysera och skapa poesi får eleverna möjlighet att utforska sina egna tankar, känslor och erfarenheter på ett sätt som de kanske inte kan göra i andra ämnen. Dessutom tränar de sin förmåga att tänka kritiskt, tolka och uttrycka sig på ett nyanserat sätt.
Fyra viktiga skäl
Men varför är det så viktigt att göra lyriken till en ledstjärna i klassrummet?
- Lyriken utvecklar språket: Genom att möta nya ord, uttryck och bildspråk berikas elevernas ordförråd och språkliga medvetenhet.
- Lyriken stimulerar kreativiteten: Att skriva egen poesi ger eleverna möjlighet att uttrycka sig på ett personligt och unikt sätt.
- Lyriken ökar förståelsen för andra: Genom att läsa dikter av olika författare får eleverna en inblick i andra människors liv och perspektiv.
- Lyriken gör lärandet mer meningsfullt: När eleverna får koppla ihop det de lär sig med sina egna erfarenheter blir lärandet mer relevant och engagerande.
Men visst finns det utmaningar?
Många lärare känner sig osäkra på hur de ska undervisa i lyrik. Det kan vara svårt att veta var man ska börja, vilka dikter man ska välja och hur man ska få eleverna engagerade. Men det finns gott om resurser och stöd att få. Det viktiga är att våga ta steget och ge lyriken en chans.
Så gör vi
Så, hur kan vi göra lyriken till en ledstjärna i klassrummet?
- Läs högt: Att läsa dikter högt skapar en stämning och gör det lättare för eleverna att ta till sig innehållet.
- Diskutera: Efter läsningen är det viktigt att skapa utrymme för samtal och reflektion. Vad tycker eleverna om dikten? Vilka känslor väcker den?
- Skriv egna dikter: Uppmuntra eleverna att skriva egna dikter utifrån olika teman och inspiration.
- Arbeta med olika genrer: Utforska olika typer av lyrik, från klassiska dikter till modern poesi och låttexter.
- Samarbeta med andra ämnen: Lyrik kan integreras i många olika ämnen, till exempel historia, samhällskunskap och bild.
Genom att göra lyriken till en central del av undervisningen kan vi skapa en mer humanistisk och kreativ skola. En skola där eleverna får möjlighet att utvecklas både intellektuellt och emotionellt.
Som lärare har vi en unik möjlighet att väcka en livslång kärlek till läsning och skrivande. Låt oss ge eleverna möjlighet att upptäcka den skönhet och kraft som finns i orden. Låt oss tillsammans skapa en generation av läsare och tänkare. Låt oss ge lyriken den plats den förtjänar i klassrummet.
Roine Borgstrand, legitimerad lärare i svenska på högstadiet, Malmö.
- Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren
LÄS ÄVEN
Så får han elever att ta till sig poesi
Spoken word får eleverna att vässa språket
Ny satsning ska få unga att upptäcka poesi
Så öppnar han dörren till Fröding och Boye
Forskaren om elevernas hemliga liv – på engelska
Hjalmar Söderbergs 123 år gamla dikt översätts – till emojiska