Debatt: Glöm inte bort SFI och komvux i läskrisen
Charlott Zsoldos är grundskole- och gymnasielärare i svenska och engelska, SFI-lärare och lärare i svenska som andraspråk.
Vi lärare debatt Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen, uppmanar debattören.
2025 och Sverige är mitt uppe i en läskris. Många undrar hur vi hamnade här och somliga har enkla svar på komplexa problem. Mycket av fokuset ligger på grundskolan och gymnasiet. Man kraftsamlar med utredningar och satsningar för att få bukt med faktumet att färre och färre är tillräckligt litterata för den norm som det svenska samhället har på läskunnighet.
Om man gör en omvärldsanalys kan man se att det finns många länder som har enorma problem med läskunnighet. I Brasilien identifierade Paolo Freire problemet under sin livstid och han skrev den eminenta boken om De förtrycktas pedagogik redan på 1970-talet. Han såg hur analfabetismen höll människor i bojor på samhällets botten både ekonomiskt och socialt. Deras röster blev aldrig hörda för de saknade det skrivna ordet för att uttrycka sig.
Generationer kommer och går men problemen för de som inget har är de samma. Människor som inte är tillräckligt litterata i Sverige får inga jobb och deras barn ser förtvivlade vuxna som flyr från ett land och som mister sin identitet i ett annat.
Krävs resurser
Att jobba med läskunnighet behöver ske på alla plan inom skolan. Man måste inkludera vuxenutbildningen som en del av lösningen och här behövs det resurser.
Det finns inga lagkrav på att vuxenutbildningen ska ha bibliotek men med tanke på hur många som studerar på landets skolor borde alla ha ett skolbibliotek. På dessa bibliotek borde det finnas böcker anpassade för samtliga studievägar på SFI likväl som för studerande på grundläggande vuxenutbildning och i gymnasiekurserna.
Man borde även tillsätta pengar och fortbilda lärare i att våga använda skönlitteratur på lätt svenska på SFI av flera skäl. För det första är det utvecklande för den vuxne när det handlar om den språkliga utvecklingen såsom ordförråd och meningsbyggnad men det är också viktigt för att kunna förstå olika aspekter av livet. En annan viktig del som vi inte får glömma är att många vuxna deltagare på SFI också är föräldrar till barn och ungdomar på grundskolan och gymnasiet. Dessa föräldrar förstår allvaret i att läsa skönlitteratur bättre om de själva har möjlighet och stöd i att läsa det i sin egen utbildning.
Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen!
Charlott Zsoldos
Grundskole- och gymnasielärare i svenska och engelska, SFI lärare och lärare i svenska som andraspråk.
- Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren
LÄS ÄVEN
Ny studie: Stora brister i svenska som andraspråk på komvux
Drama ger liv åt SFI-undervisningen