Ställ krav om du ska ta emot en VFU-student

Tone Försund och Per Fagerström vid Göteborgs universitet har skrivit en handbok för handledare.

Kräv utbildning och tid om du ska ta emot en VFU-student. Det råder facket blivande handledare och får medhåll av erfarna handledarexperter, som listar flera tips till lärare för en lyckad VFU-tid.

Johan Linder, utredare Sveriges Lärare

Det finns inga nationella regleringar, vare sig i lag eller centrala kollektivavtal, av villkoren för en VFU-handledare.

Hur mycket arbetstid som kan avsättas till handledningen, hur många studenter läraren förväntas ta emot och om läraren får fortbildning eller extra betalt varierar mellan olika skolor, berättar Johan Linder, utredare på Sveriges Lärare.

Hans råd till lärare som ombeds bli handledare är därför tydligt: prata med arbetsgivaren och ta stöd av facket på lokal nivå för att ta reda på vad som gäller på din arbetsplats.

Och tacka inte ja till uppdraget om du riskerar att få en orimlig arbetsbelastning.

– Det är viktigt att skaffa sig en bild över premisserna. Tyvärr är det rätt vanligt att handledare inte får tid till uppdraget. Men syftet är inte att det ska läggas ovanpå allt annat i din tjänst, säger Johan Linder.

Finns ingen garanti

På många arbetsplatser finns det avtal mellan studentens lärosäte och skolans huvudman om VFU:n, som kan innehålla skrivningar om ersättning och kompetensutveckling. Det är också frågor som kan vara reglerade i lokala kollektivavtal.

Men eftersom det inte finns någon generell garanti för att läraren får tid, ersättning eller möjlighet att gå en handledarkurs är det frågor som man bör lyfta inför VFU-perioden, anser Johan Linder.

– Det är bra att ha en dialog med sin rektor och facket, så att man är överens. Att gå en utbildning tycker vi är väldigt bra och det är också något som lärosätet ofta tycker är viktigt, säger han.

Olösliga samarbetssvårigheter

Vikten av att få tid och utbildning understryks även av Per Fagerström och Tone Försund, som länge undervisat VFU-handledare vid Göteborgs universitet och som skrivit en handbok för handledare. De har även sammanfattat några av sina råd i punkter som kan vara användbara för lärare under VFU-tiden.

Skulle det ändå uppstå samarbetssvårigheter eller konflikter som läraren och studenten inte lyckas lösa på egen hand ska handledaren vända sig till lärosätet, enligt Johan Linder.

– Då får man lufta problemen med den kursansvariga läraren, som har det yttersta ansvaret för studenten. Ofta finns det riktlinjer för hur man går vidare om det uppstår konflikter, säger han.

Går det att avsäga sig handledarskapet om det skär sig fullständigt med studenten?

– Ja, då får man ha en dialog med sin närmsta chef och berätta att det inte håller, till exempel för att arbetsbelastningen blir orimlig. Då blir det huvudmannens ansvar att hitta en ersättare.

Tone Försund och Per Fagerström

Tone Försund: Lärare vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Per Fagerström: Skolutvecklare vid Center för skolutveckling i Göteborg samt vid Karlstads universitet.

Övrigt: Båda har mångårig erfarenhet av utbildning av VFU-handledare vid Göteborgs universitet.  Har tillsammans skrivit boken ”VFU-handledning – handbok för lärare”, som bygger på data från drygt 1 800 VFU-handledare.

LÄS ÄVEN

Här får lärarstudenterna gedigen praktisk träning

Här får lärarna styra över sin fortbildning

Därför är det bra att lära sig ett språk till

Så lyfter studiehandledare sårbara elever

Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation

Satsning gör elever med tuff bakgrund gymnasiebehöriga