VR skapar unika möjligheter i geografin

Foto: Fredrik Jalhed

”VR-tekniken ger helt nya möjligheter till fältstudier”, säger Lina Svensdotter.

Från korallrev i Filippinerna till glaciärer på Grönland. Med VR-glasögonen på gör Lina Svensdotters elever resor till svunna tider och avlägsna platser – utan att lämna klassrummet.

I mitten av 2010-talet förutspåddes en VR-revolution, men det var en hype som kom av sig. I dag misstänker Lina Svensdotter, högstadielärare i svenska och SO, att det ligger en hel del bortglömda VR-glasögon i förråd runt om i landets kommuner.

De borde skolorna lägga beslag på, menar hon.

– Att jobba med VR i geografiundervisningen ger oss möjlighet att göra digitala fältstudier i miljöer som vi aldrig hade kunnat besöka på riktigt. Det skapar en platskänsla som det vore stört omöjligt att få till i klassrummet annars, säger Lina Svensdotter.

”Breddar elevernas perspektiv”

Med hjälp av VR-glasögonen har hennes elever utforskat miljöer, som på olika sätt präglats av vatten. De har studerat glaciärer på Grönland, översvämmade slättlandskap i Ryssland, korallrev i Filippinerna och vattenkraftverk i Jokkmokk.

Tekniken gör det också möjligt att se hur platserna har förändrats över tid.

– VR-lektionerna breddar elevernas perspektiv och ger dem en större förståelse för hur vatten formar miljöer, som i sin tur påverkar samhället och människan, säger Lina Svensdotter.

Hon förstår att det kan verka tekniskt komplicerat att använda sig av VR som lärare. Men tröskeln är lägre än många tror, menar hon.

– Du behöver erövra fältet och veta vad eleverna ser i VR-glasögonen, men du måste inte nödvändigtvis kunna mer än dem om tekniken. Elever med kunskap om VR har gett mig många tips som förbättrat undervisningen.

Lina Svensdotter

Namn: Lina Svensdotter.

Gör: Arbetar som lärare i svenska och SO i årskurs 7–9 på Bollebygdskolan.

Ålder: 41 år.

Bor: Borås.

Familj: Två barn, William 17 år och Mathilda 11 år.

På fritiden: Yoga, balett och styrke-träning är mina främsta intressen. En och annan spontan geografiexkursion i skog och mark hinns även med.

 

LÄS ÄVEN

Outnyttjade möjligheter i geografin

Friberg: Nej, SO är inte ett ämne

Friberg: Varför inte undervisa ett SO-ämne per läsår?

Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över

Prisad lärare ger geografin ett sammanhang