Tre svensklärare om att ge respons på elevtexter

Dag Mollestam, Charlotte Magaji Jacobsson och Marie Hjelm.
Undervisning Hur mycket feedback och vilken typ av respons ska man ge på elevtexter? Vi lät tre svensklärare svara.
Dag Mollestam

Dag Mollestam, lärare i svenska i årskurs 8 och 9 på Engelska skolan i Örebro.
Hinner du ge tillräckligt med feedback till elever när de har skrivit en text?
Jag upplever att jag hinner ge feedback. Eleverna är med på att en uppgift i svenska tar längre tid att rätta än till exempel ett matteprov. Emellanåt hinner jag även ge skriftlig feedback under själva skrivprocessen, men det är långt ifrån alltid.
Vilken typ av feedback ger du på elevtexter?
Jag skriver ”two stars and a wish” i läroplattformen och gör antingen digitala eller fysiska markeringar på texten som lämnas tillbaka till eleven.
Har du något smart arbetssätt för att få till bedömning och respons på elevtexter?
Det lättaste är att skriva ut texterna och markera vad som behöver rättas till. Då är det mycket större chans att barnen faktiskt tittar på texterna och lär av misstagen. Om jag gett feedback under processen har jag fått en uppfattning om vilken nivå texten ligger på, vilket underlättar rättningen en aning.
Charlotte Magaji Jacobsson

Charlotte Magaji Jacobsson, lärare i svenska och SO i årskurs 7–9 på Påvelundsskolan i Göteborg.
Hinner du ge tillräckligt med feedback till elever när de har skrivit en text?
Både ja och nej. Jag får bestämma mig för att ta den tiden, men egentligen ryms det väl inte. Det är synd för det är viktigt, tycker jag. Kort feedback blir ofta intetsägande, men att skriva mycket tar tid. Ibland känns det bortkastat också, för många elever bryr sig inte så mycket.
Vilken typ av feedback ger du på elevtexter?
Språk och innehåll. Återkommande felaktigheter, som stavning och grammatik, och sådant som påverkar innehållet negativt, till exempel syftningsfel. Sedan får eleverna en helhetsbedömning av innehållet beroende på vad texten handlar om. Är det en SO-text fokuserar jag mer på läsbarhet, tydlighet och innehåll.
Har du något smart arbetssätt för att få till bedömning och respons på elevtexter?
Jag har börjat med korta skrivuppgifter, gärna samma text för alla, som vi bearbetar i olika steg. Vi har först separata övningar för olika steg, styckeindelning, dialog, miljö och så vidare. Sedan ska dessa steg appliceras på bastexten och då får de vara lite kreativa. Samma text, 25–30 olika varianter.
Marie Hjelm

Hinner du ge tillräckligt med feedback till elever när de har skrivit en text?
Nej, för att hinna med får läsning, bedömning och skriftlig respons ta max tio minuter per elev och text. Skulle jag ge respons på allt jag vill, hade tiden fördubblats. Nu blir det skrap på ytan om jag tittar på allt eller att jag får hoppa över vissa delar om jag vill gå på djupet på andra.
Vilken typ av feedback ger du på elevtexter?
Kort muntlig feedback i början av och under skrivprocessen. Skriftlig respons ges på den färdiga texten. Jag bedömer helhet och struktur samt hur de anpassar sig till texttyp, mottagare och syfte. Jag tittar även på språket med fokus på ordval och meningsuppbyggnad samt stavning och skrivregler.
Har du något smart arbetssätt för att få till bedömning och respons på elevtexter?
Ibland väljer jag på förhand ut särskilda områden som vi har fokuserat på och ger respons enbart på dessa. Det kan vara att jag tittar extra på hur de underbygger argument eller på styckesindelning. I en årsplanering ser jag till att det blir olika fokusområden, så att jag får med det mesta.
LÄS ÄVEN
Tre lärare om språkämnenas särart
Tre svensklärare om sin utbildning