Tre lärare om utvecklande misstag

Johan Einarsson, Heléne Ericsson och Stefan Sundh.
Undervisning Att våga välja bort det som inte funkar och lära sig av ”misslyckade” lektioner kan vara ett sätt att utvecklas på jobbet. Vi bad tre högstadie- och gymnasielärare att berätta vad de har skruvat på i sin undervisning.
Johan Einarsson

Johan Einarsson, lärare i samhällskunskap och religionskunskap på Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn.
Vad har du slutat att göra i din undervisning och varför?
Jag har slutat använda inlämningar som examinationsform av flera anledningar. Dels eftersom rättssäkerheten är högst begränsad – hur mycket hjälp har eleven fått hemma? Hur mycket har AI använts? Dels eftersom eleverna ofta lockas av att göra annat på datorn än att faktiskt skriva sin inlämningsuppgift.
Vad satsar du på i stället och varför?
I stället får eleverna svara på en ”inlämningsfråga” per lektion, med låst dator genom verktyget Digiexam, under några lektioner som följer på varandra. De får använda lärobok och referensmaterial från undervisningen. Det har resulterat i såväl bättre fokus som högre måluppfyllelse och mer rättssäkerhet.
Har du lärt dig något av en lektion som inte gått som planerat som du har haft nytta av?
Mina lektioner inleds ofta med en nyhetsgenomgång. På senare tid, med utvecklingen i Ukraina och Mellanöstern, har vi flera gånger fastnat i den och planerat innehåll har fått strykas eller skjutas fram. Jag har lärt mig att man ibland får ta andra vägar till målet än vad som var tänkt från början
Heléne Ericsson

Heléne Ericsson, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9 på Carlslundsskolan i Umeå.
Vad har du slutat att göra i din undervisning och varför?
Jag går igenom elevernas texter på ett annat sätt i dag. Att korrekturläsa och rätta fel kan göra eleverna mindre engagerade och rädda för att uttrycka sig kreativt. Det tar också ofantligt lång tid att gå igenom alla elevtexter och tiden till för- och efterarbete är helt enkelt inte tillräcklig.
Vad satsar du på i stället och varför?
Jag skriver korta och koncisa förbättringsförslag och jag tar alltid hjälp av AI för att formulera dessa förslag och kommentarer. Digitala verktyg gör det enkelt att anpassa materialet till elever med olika behov och de är väldigt tidsbesparande för mig.
Har du lärt dig något av en lektion som inte gått som planerat som du har haft nytta av?
Det är faktiskt rätt vanligt att en lektion inte går som planerat, det handlar ju trots allt om tonåringar. Viktigast är att vara prestigelös, vara öppen för att saker händer. Saker man måste hantera i stunden, händelser man behöver bryta för att prata om, andra vägar man behöver ta.
Stefan Sundh

Stefan Sundh, lärare i engelska och samhällskunskap på Widerströmska gymnasiet i Huddinge.
Vad har du slutat att göra i din undervisning och varför?
När vi läser skönlitteratur gemensamt som uppgift har jag slutat kräva av eleverna att läsa utanför lektionstid, eftersom en så pass stor andel då inte läser. Det är ett stort problem, eftersom så många inte läser skönlitteratur på egen hand, så egenvärdet i att de faktiskt läser boken är stort.
Vad satsar du på i stället och varför?
Jag avsätter tid på lektionstid för läsning, och schemalägger hur mycket som ska läsas varje lektion på olika sätt. Det gör att i princip alla faktiskt läser hela verket, eller åtminstone en mycket stor majoritet av det, så att vi får en gemensam läsupplevelse och bearbetning av det lästa.
Har du lärt dig något av en lektion som inte gått som planerat som du har haft nytta av?
Jag genomförde en gruppuppgift med en klass som blajade bort den. Det påminde mig om att planera utifrån klassen i fråga, inte ideal om ”bra undervisning”. Nu undviker jag helt grupparbeten med dem och fokuserar på det som fungerar bra för just den klassen: eget arbete och genomgång i helklass.
LÄS ÄVEN
Ställ krav om du ska ta emot en VFU-student
VR skapar unika möjligheter i geografin