Fem saker elever uppskattar när lärare gör

Björn Kindenberg, lektor på Grimstaskolan, och Magdalena Fernler, biträdande rektor på skolan, har skrivit utvecklingsartikeln tillsammans.

God stämning i klassrummet, uppgifter på olika nivåer och traditionell lärarledd undervisning. Det är delar som eleverna uppskattar, visar en studie om elevinflytande.

Magdalena Fernler, biträdande rektor på Grimstaskolan, och Björn Kindenberg, lektor på skolan, har tillsammans skrivit en utvecklingsartikel om skolans projekt med att öka elevinflytandet och fånga elevernas syn på god undervisning. En orsak till att de ville stärka elevinflytandet var kritik inom det området från Skolinspektionen.

I projektet har 15 högstadieelever, huvudsakligen från skolans elevråd, deltagit för att observera god undervisning under en veckas tid. Elevernas iakttagelser har resulterat i fem ledstjärnor.

De fem ledstjärnorna

Här är en kort sammanfattning av de fem områdena:

  1. Positiv lärmiljö: Att läraren har en positiv inställning, månar om bra stämning och intresserar sig för eleverna. 
  2. Tydliga genomgångar.
  3. Förberedelse: Exempelvis förbereda eleverna på innehållet i undervisningen och sätta det i ett sammanhang. 
  4. Interaktivitet: Dialog och interaktion i klassrummet, både mellan elever och mellan elever och lärare.
  5. Individuell anpassning: Exempelvis en kort individuell genomgång när man som elev inte förstår vad man ska göra.

Björn Kindenberg menar att ingen punkt är viktigare än någon annan utan att de olika ledstjärnorna samspelar.

– Allra viktigast nu är egentligen de kollegiala diskussionerna om vad elevernas synpunkter står för. Hur ledstjärnorna ska kunna omsättas i undervisningen.

En intressant del menar han är att eleverna lyfter fram att det är givande att lyssna på traditionell undervisning där läraren ställer frågorna och eleverna svarar.

– Det arbetssättet är ibland kritiserat i skoldebatten men eleverna menar att de lär sig när de lyssnar. Men de vill också ha grupparbeten och diskutera med klasskompisar.

”Eleverna är väldigt kloka”

När det gäller individuell anpassning, som eleverna efterfrågar, så syftar de inte på specialpedagogiskt stöd eller extra anpassningar. Utan det kan handla om att läraren hjälper till att sortera i skolarbetet eller visa hur eleven kan nå olika betyg.

– Det kan vara subtilt som att läraren upptäcker att någon elev inte har förstått en genomgång trots att klassen sagt att de fattar. Det handlar om att kunna läsa av olika situationer. Eleverna uppskattar även när det är uppgifter på olika nivåer till exempel E, C eller A och att de får jobba mot den nivå som de har kapacitet för för tillfället.

Björn Kindenberg menar att projektet har visat på ett lämpligt sätt att arbeta med elevinflytande.

– Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter. Det positiva fokuset gör att vi inte hamnar i olika fel som lärarna gör utan eleverna lyfte fram fungerande undervisning. Men det här är inte svaret med stort s på hur god undervisning ska utformas men det är en del att förhålla sig till.

Så jobbar skolan vidare med ledstjärnorna

Magdalena Fernler, menar att hon som skolledare kan bidra till att det som eleverna kommit fram till kan påverka undervisningen.

– Vi lyfter de här ledstjärnorna på olika möten med lärarna och lärarna har under medarbetarsamtalen fått beskriva hur de arbetar utifrån de olika ledstjärnorna. Vi följer också upp slutsatserna från utvecklingsartikeln med eleverna och fördjupar oss i de olika ledstjärnorna tillsammans med elevrådet. 

Vikten av positiv lärmiljö och bra stämning i klassrummet menar hon är en viktig grund för skolan. 

– När lärarna förmedlar att de vill att eleverna ska lyckas känner eleverna att deras förutsättningar att lyckas ökar, säger Magdalena Fernler.

Grimstaskolan ligger i Vällingby utanför Stockholm. De ämnen som ingick i elevernas observationer var främst SO, NO, matematik och engelska.

Utvecklingsartikeln, som är publicerad på Skolportens hemsida, har titeln ”Med ögon på det som fungerar”.

LÄS ÄVEN

Fortbildningen lyfter med rätt förutsättningar

Historiskt intresse lyfter unik utbildning

Tre svensklärare om sin utbildning

Sandström: Så satte jag hela klassen på pottkanten