Historielärarnas frustration efter beskedet om timplanen
Anders Persson, ordförande i Historielärarnas förening, är mycket kritiskt till att den nya timplanen dröjer.
Timplaner
Regeringens besked att den nya timplanen för grundskolan införs först hösten 2024 möts med frustration bland historielärarna.
– Vi tycker det här är väldigt sorgligt och märkligt, säger Anders Persson, ordförande i Historielärarnas förening.
LÄS ÄVEN: Nya timplanen skjuts upp – igen
Nya läroplanen, Lgr 22, infördes i höstas. Arbetet med att ta fram timplaner pågick parallellt med framtagandet av nya kursplanerna, men den nya läroplanen trädde i kraft utan några förändringar i antalet undervisningstimmar för de ämnen som bedöms ha ett alltför omfattande centralt innehåll i förhållande till tiden som står till förfogande.
Dagen före julafton meddelade regeringen att lärarna får fortsätta vänta till höstterminen 2024 innan en ny timplan träder i kraft. Totalt sett kommer lärarna och eleverna alltså leva med för lite undervisningstid i förhållande till undervisningsinnehållet i fyra hela terminer i flera ämnen.
Historielärarna tillhör de mest drabbade. Ämnesinnehållet i historia bedöms av Skolverket vara alltför omfattande i Lgr22, utan att den planerade nya tiden skjutits till: 20 timmar mer på mellanstadiet och 25 timmar högstadiet.
I ett brev till skolminister Lotta Edholm (L) i november frågade Anders Persson, ordförande i Historielärarnas förening (HLF), om regeringen hade för avsikt att verkställa Skolverkets förslag om en ny timplan och tydliggjorde varför det var så angeläget:
”Avpassningen mellan den tid som står till förfogande och det centrala innehåll som anmodas, framstår som särskilt problematisk i SO-ämnena i allmänhet, och historia i synnerhet. Bristen på tid leder till att många elever i praktiken aldrig får någon undervisning i det sena 1900-talets historia och sålunda saknar historiska perspektiv på många av de avgörande framtidsfrågorna i vår egen tid.”
Tufft för lärarna
Att införandet av nya timplanen dröjer till hösten 2024 – trots att det förslag som nu ligger på bordet är identiskt med det förslag som Skolverket presenterade redan i mars 2021 – är beklagligt enligt Anders Persson.
– Vi tycker det här är väldigt sorgligt och märkligt eftersom det fanns ett färdigt förslag grundat på både forskning och Skolverkets egna utredningar om vilka ämnen som behöver mer tid i relation till det centrala innehållet. Och i nuläget kvarstår det problemet, och skruvas upp ytterligare ju längre tid vi undervisar utifrån nya kursplanerna men med befintliga timplanen, vilket är väldigt tufft för lärarna som redan tidigare upplevt en akut tidsbrist. Egentligen hade man ju bara kunnat trycka på knappen i mars 2021, säger han.
Att beslutet nu dröjer ytterligare väcker frustration bland HLF:s medlemmar.
– Framförallt bland historielärarna på mellanstadiet som har fått ett betydligt längre beting över vilka tidsperioder som ska hanteras. Men ingen extra tid, säger han och berättar att lärarna på mellanstadiet, enligt Lgr22, ska hinna ta sig igenom nästan tusen år.
– Tidigare ”stannade” mellanstadielärarnas uppdrag vid 1800-talets början. Numera dras det centrala innehållet längre fram i historien. Bland annat genom att händelser under 1800-talets andra hälft nu också skrivs fram som ett centralt innehåll.
Tvingas välja bort saker
Det tråkiga är också att det är mycket annat som går förlorat, konstaterar Anders Persson. I realiteten leder den försenade timplanen till att historielärarna tvingas avstå från aktiviteter som man hade kunnat göra. Här syftar han bland annat på det som står i Skolverkets utredning ”Lärares användning av kurs- och ämnesplaner”, som belyser vikten av enskilda fördjupningar, grupparbeten, museibesök, skönlitteratur och av att jobba med estetiska arbetsformer i historieämnet.
– Att veta vad som vore möjligt, och samtidigt sitta i en situation där man tvingas välja bort en mängd saker, är en väldigt tråkig känsla.
Det nuvarande läget har framkallat stress bland lärarna. Inte minst för att det är arbetskrävande i sig att hantera en ny kursplan.
– Det kräver mycket att sätta sig in i ett nytt sätt att tänka. Utan att ha löst det här med att få till en balans mellan ämnets centrala innehåll och den tid som står till för förfogande blir det väldigt problematiskt.
Oklar framtid
Anders Persson kan ännu inte svara på hur HLF kommer att hantera den situation som har uppstått, eller om de kommer lämna nya synpunkter i den kommande remissrundan.
– HLF ska ha styrelsemöte i mitten av januari och då ska vi komma fram till en strategi för hur vi ska förhålla oss till det nya läget.
Slutligen vill Anders Persson understryka att HLF:s strävan att skyndsamt få fler undervisningstimmar i historia inte innebär att de vill förlänga terminerna.
– Den utvecklingen vill absolut inte bidra till, säger han.
- Den här texten publiceras även i Skolvärlden. Vill du veta mer om din nya fackliga tidskrift, läs här.
LÄS ÄVEN
Beskedet: Nya timplanen införs inte i höst
Historielärarnas frustration efter beskedet om timplanen
Klart: Regeringens budget för skolan
Här är Skolverkets slutgiltiga förslag
Ämne | Låg | Mellan | Hög | Tot |
Bl, nu | 50 | 80 | 100 | 230 |
Bl, förslag | 60 | 80 | 100 | 240 |
Hkk, nu | 36* | 82 | 118 | |
Hkk, förslag | 40* | 90 | 130 | |
Idh, nu | 140 | 180 | 280 | 600 |
Idh, förslag | 140 | 180 | 280 | 600 |
Mu, nu | 70 | 80 | 80 | 230 |
Mu, förslag | 80 | 80 | 80 | 240 |
Sl, nu | 50 | 140 | 140 | 330 |
Sl, förslag | 50 | 140 | 140 | 330 |
Sv/Sva, nu | 680 | 520 | 290 | 1490 |
Sv/Sva, förslag | 680 | 520 | 290 | 1490 |
En, nu | 60 | 220 | 200 | 480 |
En, förslag | 60 | 220 | 200 | 480 |
Ma, nu | 420 | 410 | 400 | 1230 |
Ma, förslag | 420 | 410 | 400 | 1230 |
NO, nu | 143 | 193 | 264 | 600 |
NO, förslag | 145 | 216 | 289 | 650 |
Bi, nu | 55 | 75 | ||
Bi, förslag | 60 | 80 | ||
Fy, nu | 55 | 75 | ||
Fy, förslag | 60 | 80 | ||
Ke, nu | 55 | 75 | ||
Ke, förslag | 60 | 80 |
Resterande NO-timmar på mellan- och högstadiet får fördelas fritt mellan de tre NO-ämnena. |
SO, nu | 200 | 333 | 352 | 885 |
SO, förslag | 200 | 375 | 405 | 980 |
Ge, nu | 70 | 75 | ||
Ge, förslag | 75 | 80 | ||
Hi, nu | 70 | 75 | ||
Hi, förslag | 90 | 100 | ||
Re, nu | 70 | 75 | ||
Re, förslag | 75 | 80 | ||
Sh, nu | 70 | 75 | ||
Sh, förslag | 75 | 90 |
Resterande SO-timmar på mellan- och högstadiet får fördelas fritt mellan de fyra SO-ämnena. |
Tk, nu | 47 | 65 | 88 | 200 |
Tk, förslag | 47 | 65 | 88 | 200 |
Språk, nu | 48 | 272 | 320 | |
Språk, förslag | 48 | 272 | 320 | |
Elevens val, nu | 177 | |||
Elevens val, förslag | 0 | |||
Totalt, nu | 1860 | 2305* | 2548 | 6890 |
Totalt, förslag | 1887 | 2374* | 2629 | 6890 |
Därav skolans val (nu och sen) | 600 |
*Undervisningstiden i hem- och konsumentkunskap som i tabellen ligger under mellanstadiet kan även nyttjas på lågstadiet.