Tävling: Hur hård språkpolis är du?

Sara Lövestam har skrivit "Handbok för språkpoliser". Inspirerade av den boken har vi planterat tre språkfel i den här intervjun med henne. Foto: Stefan Tell
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Sverige befinner sig i en skriv­kris. För att komma till bukt med det språkliga förfallet har den populära språkvetaren Sara Lövestam skrivit ”Handbok för språkpoliser”.

Sara Lövestam, som själv är SFI-lärare i botten, menar att svensklärare är nyckelpersoner i språkpoliskåren.

– En svensklärare måste ägna sig åt språkpolisiär verksamhet och bryta in när folk gör fel. Det ingår i uppdragsbeskrivningen. Men svensklärare – kanske främst på högstadiet och gymnasiet – har också en annan viktig roll. De är i frontlinjen och snappar tidigt upp förändringar i språkbruk.

Hur står det till med svenskalärarnas egna språkkunskaper då?

– Det varierar ju stort. Det går inte att generalisera en grupp människor i samhället och säga att de är helt felfria, inte ens språkforskare. Alla gör vi fel ibland.

Tack vare skrivkrisen innehåller den här artikeln tre planterade språkfel, men är förhoppningsvis begriplig ändå. Så vad spelar det då för roll?

– När språkpoliser hittar fel kommer de inte att fokusera på vad som står i texten – de kommer att fastna i felen. Sedan kommer de säkert bli lite uppspelta över att ha hittat språkfel i en text om en språk­polis i en lärartidning och kanske upprymt hojta det till någon annan i hushållet.

Hittar du språkfelen?

Inspirerade av Sara Lövestams "Handbok för språkpoliser" har vi medvetet planterat tre språkfel i texten ovan. Hittar du dem?

Det gjorde Julia Dahlgren och Anna Thure Kavian som var först att mejla in rätt svar och därför vunnit ”Handbok för språk­poliser”. Grattis! Ni andra får utmana era kollegor. Den som upptäcker flest fel vinner.

LÄS MER

Här hittar du en längre intervju med Sara Lövestam, förhoppningsvis helt utan språkfel