Sveriges Lärare: Många trender drivs av ekonomiska intressen
Johanna Jaara Åstrand understryker lärarnas rätt att utforma sin egen undervisning. Foto: Oskar Omne
Den trendkänsliga skolan Skyll inte trendkänsligheten på lärarna. Det menar Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare.
Utan lärarnas hjälp hade trenderna aldrig fått fotfäste. Men de är inte för snabba att haka på trenderna. Snarare tvärtom, menar Johanna Jaara Åstrand.
– Lärare är nog rätt trendokänsliga och förkastar ganska snabbt det som inte fungerar i relation till de elever de har ansvar för. Men många av dessa trender, åldersblandat till exempel, är ju drivna av ekonomiska intressen som åläggs lärare och är därmed inte anammade utifrån lärarprofessionens behov eller kompetens.
– Därför är det så oerhört viktig att det alltid måste vara lärare och lärarkollegiet som får bedöma vad som fungerar och hur undervisningen behöver utformas och varför, säger Johanna Jaara Åstrand.
Fokus: Den trendkänsliga skolan
Hård kritik mot alla oprövade trender i skolan
Felbyggda skolor påverkar lärare och elever i många år
Trenderna i skolan som är inne och ute – just nu
Därför avlöser trenderna varandra i skolan
Sveriges Lärare: Många trender drivs av ekonomiska intressen
Olika lärstilar är ren pseudovetenskap
John Hatties metoder – en pedagogisk fluga
Mängdläran fick mattebetygen att rasa
Akvarieklassrummen som bara stör eleverna
Skolmyndigheterna svarar på trendkritiken
Så får man stopp på trendflopparna i skolan
Jarnlo: Bokstavstroende fundamentalister gör skolan mindre professionell