
Petter Odmark och Eva-Lis Sirén. Foto: Amina Dahlab
Skolbibliotek Endast 39 procent av landets elever har tillgång till ett skolbibliotek. En högst oacceptabel siffra, enligt Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarstiftelsen som idag släpper en unik rapport om det dystra biblioteksläget i Sverige.
”Biblioteksdöden”. Det är titeln på Lärarstiftelsens rapport om hur tillgången på skol- och folkbibliotek ser ut i Sverige. Den visar att inte mer än 39 procent av Sveriges skolelever har möjlighet att utnyttja ett skolbibliotek.
– Vi ser en biblioteksdöd som bara fortsätter. I dag finns det bara fyra kommuner i Sverige där alla elever har tillgång till skolbibliotek och skillnaderna mellan olika kommuner och privata skolor är dramatiska. Större än vi trodde innan vi började arbetet med den här rapporten, säger Eva-Lis Sirén, ordförande på Lärarstiftelsen.
Rapporten är unik, menar analytikern och rapportskrivaren Petter Odmark som har sammanställt det inhämtade materialet.
– Rapporten bygger på statistik från Kungliga biblioteket och Skolverket och så vitt jag vet har ingen brutit ner statistik om det här på kommunal nivå, och faktiskt visat hur det ser ut runt om i landet.
Utredningens definition av ett skolbibliotek är: ”ett bemannat bibliotek som är utformat specifikt för skolelever och kan användas som en resurs i det pedagogiska arbetet samt fungera som en plats där barn bygger läslust eller får möjlighet till studiero.” Och sett ur den definitionen ligger fristående gymnasier riktigt illa till.
80 procent av landets gymnasieelever i kommunala skolor har tillgång till skolbibliotek, medan andelen bara är 15 procent i privat drivna skolor. I den kommunala grundskolan är siffran drygt 30 procent, medan 18 procent av eleverna i fristående grundskolor har tillgång till ett skolbibliotek.
– Skillnaderna mellan fristående och kommunala skolor är djupt oroande. De är alldeles för stora med tanke på att det handlar om gemensamma skattemedel, säger Eva-Lis Sirén.
Sedan konstaterar hon att det till syvende och sist handlar om likvärdighet, och om demokrati.
– Här finns djupa sprickor. När barns tillgång till litteratur brister ökar klyftorna i samhället. Läsning bidrar till lärande, vilket i sin tur skapar en förståelse för samhället, omvärlden och andra människors situation, säger hon.
Petter Odmark och Eva-Lis Sirén. Foto: Amina Dahlab
Den mörka bild som målas upp i rapporten gäller även landets folkbibliotek. Sedan 1996 – det år som Bibliotekslagen för folkbibliotek infördes – har tjugo folkbibliotek lagts ner per år. I den lagen fanns ingen tydlig definition på vad ett skolbibliotek skulle vara. Samma sak gällde den uppdaterade skollagen 2011, vilken var en av de bakomliggande orsakerna till Gustaf Fridolins utredning ”Skolbibliotek för bildning och utbildning”.
Ett av de främsta förslagen i den utredningen var att alla skolor bör erbjuda sina elever tillgång till ett bemannat skolbibliotek.
– De åtgärdsförslag som då presenterades var både konkreta och ambitiösa. Men tyvärr ligger den rapporten bara och dammar på regeringens bord. Som det ser ut nu så är det nödvändigt med skärpningar i regelverket för att alla elever ska få tillgång till ett skolbibliotek. Oavsett huvudman, säger Eva-Lis Sirén.
Det man hoppas, betonar Petter Odmark, är att kommuner som framstår som bristfälliga i den här rapporten kan inspireras och lära sig något av de mer positiva exemplen.
– Det finns ju fantastiska verksamheter runt om i landet där man verkligen funderar på hur man kan dra nytta av ett bibliotek och vilken roll det kan spela i lokalsamhället, säger han.
När Petter Odmark och Eva-Lis Sirén får frågan om hur förhoppningsfulla de är blir det tyst en liten stund.
– Vi vill att den här rapporten ska bidra till förändring. Fast man ska ju inte tro att det här är något som görs i en handvändning. Men vi kommer att fortsätta vara en blåslampa i de här frågorna. Det är vår roll, säger Eva-Lis Sirén.
Källa: Kungliga biblioteket, Skolverket och Lärarstiftelsen.
Här hittar du Lärarstiftelsens rapport "Biblioteksdöden".
LÄS ÄVEN
Därför har de Sveriges bästa skolbibliotek
Förödande många elever har aldrig läst en bok
Larmet: Vi riskerar att få en ny sorts analfabetism
Fridolin: För många skolbibliotek används inte
Mikalides: Skolan fungerar inte utan ett bra skolbibliotek
DEBATT: Barnen förtjänar välfungerande skolbibliotek
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”