
Bokstavsträning när skylten till solrosorna ska formuleras. Foto: Maria Björkqvist
Sfi-undervisning Att använda odling i SFI-undervisningen har många fördelar – språket blir konkret, eleverna får bättre självförtroende, bättre psykisk hälsa och det blir en väg till integration.
Det är fredag och SFI-eleverna i Lerum är på plats i skolan. Tidigare i veckan har de haft undervisning på distans. Deras lärare Agnetha Rosander visar bilder från förra veckans på plats-lektion. Hur de sådde solrosor i krukor och skrev etiketter. Tränade på bokstäver och begrepp – ”kort” solros och ”lång” solros samtidigt som de satte fröna i jorden. Så blev fröpåsar, jord och krukor läromedel. Och det som händerna gjorde förra veckan blir en lektion i verb (i imperfekt). ”Sådde”, ”planterade” och ”vattnade”.
Men nu är det presenstid och dags att gå ut till odlingslådorna. Agnetha och hennes kollega Maria Björkqvist har förberett med vattenkannor, ytterkrukor och jord. Solrosorna ska i jorden och pelargonerna som planterades om i april ska få nya krukor. De ”planterar” och ”vattnar”.
– När vi är ute är det svenskundervisning hela tiden. Vi pratar om vad saker heter och vad vi gör. Efteråt skriver vi dagbok om vad vi gjort, säger Agnetha Rosander.
Agnetha Rosanders elever går spår 1, kurs A, vilket innebär att de är på den lägsta nivån. Många är analfabeter.
– Den här gruppen är lågutbildade och har inte så bra självförtroende i Sverige, men de har ofta stora kunskaper i till exempel odling och andra praktiska saker. I ”Grön SFI” får de visa sina färdigheter och vara stolta över vad de kan, säger Agnetha Rosander.
Genom åren har Agnetha sett många goda exempel. Och just den här dagen händer det igen. En av eleverna har kämpat hela hösten och vintern med att lära sig att läsa.
– I dag när vi kom ut och hon fick plantera, tog hon plötsligt initiativ och såg vad som behövde göras. Jag kunde se hur hon fick ett annat självförtroende därute vid lådorna.
Agnetha berättar sedan hur hon samma dag kunde rekommendera eleven för ett praktikjobb inom parkskötsel.
– Hon pratar jättedålig svenska, men hon har kunskapen i händerna. Här kanske vi kan bidra med att få ut någon i en verksamhet.
Bokstavsträning när skylten till solrosorna ska formuleras. Foto: Maria Björkqvist
Efter att ha jobbat med ”Grön SFI” i flera år, har Agnetha sett många elever växa. Hon berättar om eleven som bodde i ett litet rum i ett flyktingboende och som ville ta hand om odlingarna under sommaren och mådde bra av att ha en uppgift. Och om eleven som inte vågade prata i klassrummet men som efter att ha känt igen lavendeln från sitt hemland ville berätta allt hon visste om lavendelns läkande egenskaper.
– Samtidigt som det är språkundervisning blir det också terapi. Grön rehabilitering är ju ett vedertaget begrepp – man vet att trädgårdsarbete är bra mot psykisk ohälsa.
Men SFI-undervisningen i Lerum handlar inte bara om odlingslådor och praktiskt arbete. ”Grön SFI” betyder att hela undervisningen har en miljöprofil och jobbar utifrån tre teman – natur, hållbarhet och hälsa. Odlingen är en del av naturtemat, men här ryms också sådant som kunskap om allemansrätten. Inom hållbarhetstemat har klassen till exempel gjort studiebesök på en avfallshanteringsanläggning.
Under pandemin, när de flesta lektionerna varit på distans, har hälsotemat varit i centrum.
– Vi har pratat om kost och motion. En läxa har till exempel varit att ta en promenad, ta en bild och berätta vad de gjort.
Plantorna sätts i jorden. Foto: Maria Björkqvist
Agnetha och hennes kolleger har också gjort en egen film med pausgympa och passat på att förstärka begrepp som ”upp”, ”ner”, ”höger” och ”vänster”.
Eftersom eleverna har så svaga läs- och skrivkunskaper har det varit en utmaning att undervisa på distans. Skrivna instruktioner fungerar inte så bra. I stället har lärarna spelat in egna filmer, och Agnetha tror hon landar på uppemot 200 filmer när läsåret är slut.
– Det största hindret har varit den digitala tekniken. Å andra sidan har vi fått en högre närvaro. Dyker de inte upp på skärmen, ringer vi upp. En del har till och med lärt sig läsa på distans, säger Agnetha Rosander.
LÄS ÄVEN
SFI behöver göras om från grunden
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.
Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.