
Björn Kohlström diskuterar gärna litteratur ur olika perspektiv, som här med Amanda Sandström och Nisia Schyllander.
Björn Kohlström delar ut ett ordtest till Nathalie Jartelius och Ebba Gunnarsson. Foto: Anna Hållams
Reportage Björn Kohlström tyckte om engelska och svenska när han gick i skolan. Men annars trivdes han inte alls. Nu har han varit lärare i 25 år. Samtidigt är han en hyllad och mycket flitig litteraturkritiker som blir uttråkad av att vara ledig.
Stämningen i klassrummet är avslappnad och familjär. Den sista lektionen i Swedish A literature går mot sitt slut. Eleverna går i trean på IB-programmet (International Baccalaureate) och nu väntar slutprov för dem. Björn Kohlström säger att han kommer vara en hårt arbetande provvakt i den pampiga Brahesalen de närmaste veckorna. Här på Per Brahegymnasiet i Jönköping började han arbeta som lärare 1998 och sedan dess har han blivit kvar.
Björn Kohlström har precis, med stor inlevelse, läst högt ur ”Björnens ögonblick” av Olga Tokarczuk, betat av en litteraturlek och ett ordtest hämtat från Svenska Akademien och nu säger han som han brukar när han tackar för sig.
– Ni ska inte förändra er. Ni ska vara kvar i den person ni är nu. För om ni förändrar er blir ni sämre. Förbli den ni är. Jag tycker att ni är bra.
Kostymbyxor och kavaj, skjorta och snedlugg, kanske mer synth än punk men naglarna är målade och på ena armen en tatuering med texten: ”To cease upon the midnight with no pain”. Det är poeten John Keats ord ur ”Ode to a nightingale”.
”En emo-rad från 1800-talet”, som Björn Kohlström uttrycker det.
Dialekten kontrasterar mot ungdomarnas Jönköpingsdialekt men särskilt mycket Umeå låter det ändå inte om Björn Kohlström.
Ålder: 55 år.
Bor: Jönköping.
Gör: Lärare på Per Brahegymnasiet i Jönköping. Är också litteraturkritiker. Har fått Sveriges Författarförbunds kritikerpris, Madeleine Gustafsson-priset. Sitter med i juryn för Borås Tidnings debutantpris. Har skrivit en biografi om Virginia Woolf.
Aktuell: På bloggen bernur. Alltid.
Därför blev jag lärare: ”En del av det är förstås ren självcentrering, du måste tycka det är bekvämt att vara i centrum, samtidigt som jag försöker göra ämnet viktigare än mig som person. Men mest för att förmedla glädjen i språk och läsning, få unga människor att tycka att det är det bästa som människan har uppfunnit.”
Han är lärare i svensk och engelsk litteratur på det i övrigt helt engelskspråkiga IB-programmet. Men han är också en prisad och hyllad litteraturkritiker. Han skriver på den egna bloggen bernur, i Jönköpings-Posten och i många andra tidningar.
– På ett sätt är det ingen skillnad på den jag var när jag började här och den jag är nu. Jag är den jag är. Men jag är en mycket mer harmonisk och avspänd lärare än jag var då, säger Björn Kohlström.
De första åren var jobbiga, han kände att han inte var tillräckligt insatt, att han inte hade tillräckliga kunskaper. Den där känslan har han pratat med lärarstudenter om senare, om att de är rädda för att göra bort sig och säga fel saker. Det var han också. Nu har han accepterat att han inte kan svara på alla frågor. Eleverna är nöjda ändå. De tror inte att lärare är något slags maskiner som kan allting.
– Samtidigt bygger förtroendet från eleverna på att jag som lärare har kunskaper. Visar jag för eleverna att jag kan saker är det lättare när jag sedan inte kan något.
Själv var han ingen mönsterelev i skolan. Han skolkade mycket. Satt på biblioteket och läste engelska musiktidningar. Han bildade sig på det sättet i stället och började också läsa skönlitteratur tidigt, läste flera dagstidningar varje dag, följde tv-nyheterna och drömde om att bli författare.
– Skolan passade inte mig. Jag var så omogen och blev heller inte färdig lärare förrän jag var nästan 30 år. Jag kan bli frustrerad på mig själv när jag tänker på hur barnslig jag var. Jag ser det beteendet hos elever och har samtidigt viss förståelse för det.
Björn Kohlström diskuterar gärna litteratur ur olika perspektiv, som här med Amanda Sandström och Nisia Schyllander.
Björn Kohlström tycker att det är bra för eleverna att de får möta olika typer av lärare, både sådana som själva har varit mönsterelever och sådana som inte kände sig hemma i skolan.
– Jag ser läraryrket som ett väldigt kreativt yrke, ett konstnärligt yrke. Det låter kanske pompöst men jag får jobba med min kreativitet och min fantasi när jag planerar lektioner. Det kreativa är underskattat tycker jag, när man i samhället pratar om läraryrket. Jag tycker att jag har en enorm frihet.
Han och eleverna ska jobba med engelsk- respektive svenskspråkig litteratur. Det är uppdraget. Han säger att det är lika fantastiskt som det låter. Till exempel läser de Sara Stridsbergs ”Drömfakulteten” under fyra veckor då han ska se till att de har så varierade lektioner som möjligt. På två år läser eleverna 13 litterära verk.
Lång och gänglig är han, han som pratar mycket om självförtroende och självkänsla. Med åren har han blivit tryggare i sin lärarroll, tryggare med sitt sätt att vara i klassrummet och oftast är han nöjd med sina lektioner. Men det är så mycket som spelar in. Ena stunden misströstar han och undrar varför han gör det han gör. Inte sällan är det efter sena eftermiddagslektioner. Ett par dagar senare har han samma klass på förmiddagen och lektionen är ”helt fantastisk”.
– Man kan inte vara hundraprocentigt bäst varje dag, varje lektion. Mitt mål, för att prata sportmetaforer, är att ha en hög lägstanivå. Så tänker jag när jag spelar innebandy med mina kollegor också. Min plan är att jag inte ska göra bort mig. Det är väl lite så man måste tänka som lärare också: Jag ska i alla fall inte skämma ut mig.
Han säger det med ett snett leende. Björn Kohlström säger också att han blir en bättre litteraturkritiker av att jobba som lärare – av att träffa ungdomar som gör, tycker och tänker på ett annat sätt. Eleverna ger honom inspiration och han tror dessutom att lektionerna blir bättre av att han skriver litteraturkritik. Och mycket litteraturkritik blir det. Han är väldigt produktiv, mycket snabb. Att sitta med i till exempel Augustprisets jury ger honom fortbildning så bra ”att den inte går att få på något annat sätt”. Han får, och har fått, diskutera litteratur med goda läsare och han beskriver det som ovärderligt.
– Att läsa är min ångesthantering. Jag läser för att det är vad jag mår bra av. Skrivandet är också ett sätt att presentera vem man är, även om det jag gör inte är en dagbok på det sättet. Jag använder mina texter för att diskutera till exempel samhällsfrågor, det är inte bara analyser av boken jag har läst.
Björn Kohlström är positiv till förslaget att införa en litteraturkanon i skolan, inte minst för att han har bilden av att de lärare som undervisar i svenska på grundskolan och gymnasiet inte längre läser lika mycket som lärare gjorde förr. En litteraturkanon skulle lyfta litteraturen i svenskämnet, göra att eleverna får en gedigen litteraturutbildning, menar han som också tycker att han med sin erfarenhet vet vad som går hem i gymnasieskolan.
Selma Lagerlöf funkar bra, liksom Hjalmar Söderberg och Karin Boye.
– Framtagandet av en kanon skulle också bli ett tillfälle att diskutera värdet av de svenska klassikerna. Jag ställer mig till förfogande!
LÄS ÄVEN
Så funkar den danska litteraturkanonen i praktiken
Fem svensklärare om litteraturkanon i skolan
Professorn om varför flickor läser bättre än pojkar
Sandström: Här är novellerna som tystar mina elever
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”