![](/contentassets/154e1e50ff034a09ac387824d60c2de7/kristina-rudbjer-i-klassrummet.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Kristina Rudbjer är en lärare som gillar att diskutera och att slänga käft med sina elever. Här gör hon det med William Fredriksson och Erik Widerfalk. Till vänster: Wilma Byhage.
Kristina Rudbjer har varit lärare i mer än 20 år. Nu arbetar hon på Naturbruksskolan Uddetorp i utkanten av Skara där hon undervisar i svenska och religion. Foto: Jeffrey Mcintosh
Reportage Strumporna är lila och rosa och nördintressena är många. Västgöten Kristina Rudbjer har Uppsala att tacka för mycket, men nu är hon hemma. På gården mellan Skara och Lidköping och som svensk- och religionslärare på Naturbruksskolan Uddetorp.
Kristina Rudbjer beskriver sig själv som en ganska snäll och lösningsfokuserad lärare. Men hon tar ingen skit.
– Det är kul när man kan diskutera med eleverna och när man kan slänga käft med dem. Men man måste känna in klassen så att man vet om man kan jävlas med dem eller inte. Annars går det inte. Det måste vara på deras villkor.
Leendet är brett när Kristina Rudbjer säger det där om att jävlas med eleverna. Sedan skrynklar hon ihop ansiktet när hon berättar hur hon var när hon började som lärare. Då slängde Kristina Rudbjer ut elever på löpande band.
– Nu dräper jag dem med blicken i stället och med ett syrligt ord. De vet ju att de gör fel, det är ju tonåringar som testar gränser. Vem gjorde inte det?
Från skolan syns domkyrkospirorna inne i Skara. Men här och nu handlar det om religion, om islam, de fem pelarna och de sex trosartiklarna. Kristina Rudbjer gick inte på Uddetorp själv men däremot växte hon upp inte långt härifrån, på en gård ”på schlätta”. Nu, efter många år av och till i Uppsala, bor hon på släktgården igen som har varit i familjens ägo sedan 1600-talet. Lärare har hon varit sedan 2001.
Eleverna framför henne läser maskinservice och går sitt tredje och sista år på skolan. Under lektionen ställer de många frågor, både seriösa och mindre seriösa, som ett par förutsägbara om trosartiklarna.
Ålder: 51 år.
Gör: Gymnasielärare i religion och svenska på Naturbruksskolan Uddetorp i Skara.
Familj: Sambo med illustratören Jonas Anderson.
Bor: På en gård i byn Saleby i Lidköpings kommun.
Intressen: Doctor Who, historia, science fiction, Sherlock Holmes, film, symönster och mycket annat.
Jag vill att eleverna ska kunna gå ut i livet och veta saker, inte göra bort sig.
En stund tidigare, i ett hörn av matsalen, har Kristina Rudbjer konstaterat att många av eleverna har mycket åsikter, inte minst om religion. För henne är det därför viktigt att förklara att, som hon säger det, folk är folk. Det som syns på tv, om till exempel islam, är en mycket liten del av det som verkligen pågår. Hon lägger till att kursen är kort, 50 poäng, och att det är bäst att ha religion i trean. Då är eleverna vuxna eller i alla fall vuxnare.
– Jag vill att eleverna ska kunna gå ut i livet och veta saker, inte göra bort sig. De ska vara snälla mot varandra. De ska fatta att: Mucka inte med den här personen för att den ser ut så här, har det här på sig eller inte äter det där. Prata med varandra i stället.
Kristina Rudbjer är en lärare som gillar att diskutera och att slänga käft med sina elever. Här gör hon det med William Fredriksson och Erik Widerfalk. Till vänster: Wilma Byhage.
När Kristina Rudbjer själv gick på gymnasiet, på De la Gardiegymnasiet i Lidköping, gick hon med i medeltidsföreningen ”Sällskapet för kreativ anakronism”. Hon har funderat på om hon ska höra av sig till sina lärare från då, och be om ursäkt för att hon var så ”tjôtig”.
– Jag blev helt fascinerad och pratade nästan bara om medeltiden.
Hon är fortfarande med i föreningen, träffade sin sambo via ”Sällskapet för kreativ anakronism” och har lärt sig sy genom att vara engagerad i föreningen. Hon har till och med varit ordförande för dess Europasektion.
Kristina Rudbjer.
– Det är ju kul med folk som har intressen, poängterar hon och bjuder på ett rejält understatement.
I mars 2021 var Kristina Rudbjer med i Sveriges Radio-podden ”Snedtänkt” där hon tillsammans med programledaren Kalle Lind dissekerade den brittiska tv-serien ”Doctor Who”, en serie som hon älskat sedan början av 1990-talet. Hon är bland annat med och arrangerar konventet WhoLicious i Lidköping vartannat år.
– Serien är spännande. Urban fantasy kallas det i dag, förr kallades det för ”lite annorlunda böcker”. Det handlar om tidsresor, utomjordiska planeter i andra delar av universum och om att ändra tiden och om att resa i tiden. ”Doctor Who” är också bra för att det handlar om att göra det rätta, det rör sig inte om stora rymdstrider, säger Kristina Rudbjer som också hyllar seriens manus och de kvicka replikerna.
– Så klart är det lite cheezy. Men de vågar prata om mental ohälsa och om folk som inte har det bra hemma och så gömmer man det i en spännande historia.
Hon har spelat teater sedan hon var liten – då drömde om att bli skådespelare eller journalist – senast i vintras när hon var med i ”Sällskapsresan” i en uppsättning av ”Musikal i Lisch” i Lidköping. Och hon som hade tvåa i slöjd är numera så bra på att sy att hon till exempel gör brudklänningar åt kompisar.
På Instagram citerar hon ”Doctor Who”: ”There’s no point in being grown up if you can’t be childish sometimes.” Där lägger hon också varje tisdag upp symönster från 1960- och 70-talen.
– Är man nörd på ett sätt är man ofta multinörd. Jag märkte det i början när jag gick med i medeltidsföreningen, att det fanns många som var med i Tolkienföreningar också. Där har jag aldrig varit med men jag har nosat lite grann på det, säger Kristina Rudbjer som flikar in att det var länge sedan hon hade en ledig hemmakväll.
Hon, som växte upp i föreningslivet och som hjälpte sin pappa att dela ut LRF-lappar i postlådorna i trakten, är också med i två Sherlock Holmes-föreningar och uppskattar pilsnerfilmer. Hon hyllar Västgöta nation i Uppsala, som blev som ett andra hem för henne när hon bland annat läste religionsvetenskap vid Uppsala universitet, och uppmanar alla sina elever att engagera sig i nations- och kårlivet om de ska plugga vidare efter gymnasiet. Det är bra för cv:t och visar på både engagemang och social förmåga, menar hon.
Kristina Rudbjer är som gjord för det nördiga radioprogrammet ”Snedtänkt” med Kalle Lind där hon varit med och pratat om tv-serien ”Doctor Who”.
Kristina Rudbjer är tjänstledig från Uppsala kommun där hon har jobbat i många år på Fyrisskolan som kommer att läggas ned efter vårterminen. Nu undervisar hon bara i religion och svenska men tidigare har hon också haft filmvetenskap. En gång fick hon frågan: ”Vad är det för skillnad mellan Star Trek och Star Wars?” Då höjde hon rösten: ”Ut ur mitt klassrum!” Eleven hann till dörren innan Kristina Rudbjer förklarade att hon skämtade.
– Om man har många intressen tror jag att det gör en människa, men också en lärare, mer djup och intressant. Jag tror att det är viktigt att vara en renässansmänniska, att kunna lite om mycket.
Planen när hon flyttade de 40 milen till Uppsala var egentligen inte att läsa religionsvetenskap men det var det hon kom in på. Det visade sig vara ”ett sjukt roligt ämne”.
– Religionshistoria handlar om människor, om historia, om kultur, om ekonomi och psykologi, allting. Om hur folk funkar. Det är så mycket mer än bara ett ämne!
Fem tips på hur man som lärare kan tänka inför en religionslektion om islam.
LÄS ÄVEN
Jarnlo: Elevernas bristande uthållighet skapar enorma utmaningar
Så handskas lärare med kontroversiella frågor
Krönika Svenskläraren: Arbetsgivare förkastar etablerade sanningar och vetenskap när de söker lärare.
Svenska som andraspråk Forskaren: Det var överraskande att se.
Krönika Eleven till svenskläraren: ”Den här boken rör du inte!”
Lektionstipset ”Det är en gåva som jag tycker att vi verkligen ska ge våra barn.”
Reportage Gymnasieläraren: Många intressen gör en människa mer djup och intressant
Lärarpriser ”Jag tycker att språk och litteratur är jätteviktigt.”
Utållighetsraset 9 av 10 lärare: Eleverna ger upp direkt.
Uthållighetsraset Forskaren: Dubblerar risken att utveckla ångestproblematik.
Uthållighetsraset ”Utantillkunskaper gör att man kan jobba snabbare och avancera.”
Uthållighetsraset Agneta Gulz: Ger eleverna en felaktig bild av lärande.
Krönika Editionschefen om varför Ämnesläraren djupdyker i känsliga frågan.
Uthållighetsraset ”De tappar fokus, är trötta och somnar, har svårt att sitta stilla.”
Böcker Ny bok djupdyker i utmanande situationer.
Lärarutbildning ”Betydligt bättre förberedda att arbeta ute i en klass från dag ett.”
Krönika Svenskläraren: Alla elever bedyrar sin oskuld.
Krönika ”Inget annat medel utvecklar oss och vårt tänkande på det sätt som litteraturen gör.”
Psykologi Forskaren har djupdykt i psykologiämnets historia.
Vi lärare debatt ”Så vad gör vi åt saken?”
Reportage Svenskläraren: Jag har blivit trygg med att vara i gråzonen.
Krönika Svenskläraren: Backa ett steg och se till att innehållet alltid kommer först.
Krönika ”Kan jag få fortsätta läsa den här boken?”
Svenska som andraspråk Ögonöppnare för svensklärare: ”Äntligen förstått skillnaden”.
Nationella prov Svenskläraren: Skolverket sätter oss i en jättejobbig situation.
Krönika ”Vilken blir min roll som lärare i ett sådant system?”
Vi lärare debatt Lärarutbildarna: Beklagligt att frågan behandlas på ett så oinitierat sätt.
Läsinlärning Gymnasieläraren: Ger eleverna en kick att fortsätta träna.
Forskning Forskaren: Används utan att vi vet hur de påverkar förståelsen.
Lektionstipset Svenskläraren Jan Ericson om sina dubbla roller som läsfrämjare.
Vi lärare debatt SO-läraren: Ett E i betyg kan ibland vara gott nog.
Krönika Svenskläraren: Fram med problemet i dagsljus så att vi kan syna det
Forskning Forskaren: Undervisningen kan bli mindre likvärdig.
Forskning ”Studieresultaten försämras när undervisningsspråket är ett annat än modersmålet.”
Krönika ”Kompromissen kändes rimlig där och då, men elevens fråga har legat och gnagt”
Sfi-undervisning Skolinspektionen om sorgebarnet: Krävs större engagemang.
Panelen Knepen som får eleverna att vänta på sin tur.
Reportage SO-läraren: Det håller det fräscht på något vis.
Forskning Forskaren: Förväntningarna är högt ställda och målen svåra att uppnå.
Böcker Författarens bästa tips.
Lektionstipset Därför slänger religionslärarna av sig strumporna i klassrummet.
Krönika ”Låt lärare vara lärare och låt elever vara elever.”
Krönika Svenskläraren: Skolan är torftig, kall och full av mögel.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Forskning Forskaren om sina vägledande principer.
Omöjligt uppdrag ”Stor risk att anpassningarna snarare blir förenklingar som leder till att själva lärandet uteblir.”
Omöjligt uppdrag ”Plötsligt blir det som en ketchupeffekt, allt börjar fungera.”
Omöjligt uppdrag Agneta Gulz: Inkluderingstanken har kidnappats av ekonomiska krafter.
Omöjligt uppdrag Svenskläraren: Cementerar eleverna på befintliga nivåer.
Omöjligt uppdrag Ny undersökning: Varannan elev i behov av särskilt stöd får inte det
Omöjligt uppdrag 13 vittnesmål från Ämneslärarens stora enkät.
Omöjligt uppdrag Tre av fyra lärare hinner inte hjälpa alla elever: ”Vi är maktlösa”