Prisad lärare stärker elever med modersmål
Saúl Muñoz Ramirez är Årets språkliga eldsjäl 2024.
Modersmålsundervisning
Han är en modersmålslärare som ”stärker elevernas kulturella identitet” och som ”bygger broar till det svenska samhället”. Därför utses Saúl Muñoz Ramirez idag till Årets språkliga eldsjäl.
– Jag vill att eleverna ska känna stolthet över sitt modersmål.
Saúl Muñoz Ramirez kände till priset Årets språkliga eldsjäl, men hade aldrig tänkt tanken att det kunde tilldelas honom.
– Jag känner mig ödmjuk, det är ett stort erkännande.
I motiveringen beskrivs han som en ”engagerad modersmålslärare som främjar elevernas språkutveckling genom kreativa och anpassade undervisningsmetoder”.
– Jag är musiker också, spelar både gitarr och piano. Spanskan är inte bara ett språk, det är en kultur också, själv är jag från Mexiko. När eleverna känner stolthet över sin kultur ökar deras självkänsla och därmed även deras förutsättningar att lyckas i skolan.
Många vill tona ner sin bakgrund
Saúl Muñoz Ramirez nominerades av en vårdnadshavare, tillika språklärare, som skrev till prisutdelarna att han är ”en sann eldsjäl som har gått utöver sina plikter för att stödja min dotters språkutveckling och kulturella identitet”. Och att han har ”en förmåga att förklara och överbrygga skillnader som har bidragit till en mer inkluderande skolmiljö för alla”.
Saúl Muñoz Ramirez under dagens prisutdelning.
Saúl Muñoz Ramirez är därtill lärare i moderna språk, vilket bidragit till hans roll som brobyggare, menar han själv:
– I korridoren möts jag av ”Hola, cómo estás?” både från mina svenska elever i spanska och mina modersmålselever.
Han har varit modersmålslärare i tolv år i Trelleborg och Svedala, har hjälpt många nyanlända elever att hitta rätt i början.
– Ofta kan eleverna försöka tona ner sin bakgrund för att kunna passa in. Då försöker jag snarare stärka dem i deras kulturella identitet, säga att ett annat modersmål är alltid ett plus, aldrig ett minus!
”Bygger broar till ämneslärare”
På flera av skolorna där han arbetar är han också studiehandledare, vilket ytterligare bidragit till att stötta eleverna i skolarbetet i stort.
– Jag lär känna eleverna bättre och bygger broar till ämneslärare, mentorer och inte minst till deras föräldrar. Det leder i sin tur till att eleverna gärna kommer till modersmålsundervisningen eftersom både de själva och deras föräldrar har lärt känna mig.
Ämnet modersmål är ett ämne bland andra, som också betygsätts, men undervisningen äger numera nästan alltid rum efter skoltid – och konkurrerar således med mycket annat.
– Det är inte lätt för eleverna att sätta sig i skolbänken och samtidigt se hur de andra spelar fotboll utanför fönstret eller får se film på fritids.
Allt sämre förutsättningar
Saúl Muñoz Ramirez menar att villkoren för modersmålsundervisningen blivit tuffare med åren. Numera åker han som en skottspole mellan 16 olika skolor i de två kommunerna. Många elever tvingas också resa längre än tidigare till sin modersmålsundervisning.
– Jag har tappat elever av det skälet, de hinner helt enkelt inte.
Han har också fått större elevgrupper och mer blandade åldrar i grupperna.
– Genom det här priset vill jag uppmärksamma alla modersmålslärare, de gör storartade insatser under svåra förhållanden. Och vi alla vet att förbättrade kunskaper i modersmålet också ger bättre kunskaper i svenska!
Han vill också uppmärksamma sin svenska fru och sina fyra barn:
– De utgör en viktig inspiration för mig och är en stor del av varför jag gör som jag gör.
Sveriges Lärare och ILT Education står bakom priset Årets språkliga eldsjäl och det delas ut under kompetensutvecklingsdagen Lärkraft på Stockholmsmässan idag.
LÄS ÄVEN
Forskaren: Modersmålsundervisning lyfter elevernas resultat i alla ämnen
Här tvingas fyra av fem modersmålslärare bort
”Rätten till modersmålsundervisning är rätten till identitet”