Forskaren: Modersmålsundervisning lyfter elevernas resultat i alla ämnen
Kenneth Hyltenstam, till höger, är professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Foto: Eva Dalin/Stockholms universitet
Modersmålsundervisning Ytterligare forskning är välkommen. Men redan i dag vet vi att modersmålsundervisning leder till bättre skolresultat, enligt professorn Kenneth Hyltenstam.
Kenneth Hyltenstam, professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet, nämner åtminstone tre studier sedan 2008 som alla ger ungefär samma resultat: De elever som haft modersmålsundervisning i flera år uppnår ”signifikant” bättre studieresultat – även i ämnet svenska – än de elever som valt bort modersmålsundervisningen.
– Den största studien kom 2019 inom ramen för en statlig utredning och omfattade 26 502 elever i årskurs nio. Där blev det tydligt att de som haft undervisning i modersmålet hade ett bättre genomsnittligt betygsmeritvärde.
Extremt heterogen grupp
De svenska resultaten ligger i linje med forskning från andra länder, i synnerhet USA som gjort den hittills mest ambitiösa studien. Där fann man tydligt positiva resultat även när man rensat bort andra faktorer som antal år i landet och socioekonomisk bakgrund.
– Det är svårt att forska om modersmålsundervisningen i Sverige eftersom elevgruppen är så extremt heterogen, säger Kenneth Hyltenstam. Där finns allt från barn som just kommit till Sverige och knappt gått i skola, till barn som är födda här med perfekt svenska.
Vilken typ av forskning skulle du vilja se mer av i Sverige?
– Gärna megastudier av den typen som amerikanarna gjort, med fler elever och längre tidsserier.
Finns det någon svensk eller utländsk forskning som stödjer SD:s tes att modersmålsundervisning kan inverka negativt på integrationen?
– Nej, inte vad jag vet.
Däremot ger han SD hälften rätt i beskrivningen att målet med modersmålsundervisningen när den infördes 1977 var återvandring.
– Det var inte huvudsyftet, men det var ett av syftena som därefter hamnat i bakgrunden.
LÄS ÄVEN
Het debatt om modersmålets framtid i skolan
9 av 10 lärare: Tidö-partierna har fel om modersmål
Körling: Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Tre lärare om att eleverna växlar mellan sina språk i klassrummet