De skriver framtidsnoveller – med hjälp av AI

Foto: Sofia Beijer och AI

Frida Selvander var med och startade skrivprojektet Future år 2023. Projektet upprepades 2024 och en ny skrivomgång planeras nästa år.

När eleverna fick använda ”fuskverktyget” Chat GPT för att skriva noveller blev de chockade. Men svenskläraren Frida Selvander ser flera vinster med att göra chatboten till en skrivkompis.
– Det häftigaste är att eleverna inser att de är bättre än AI, säger hon.

Att gymnasiet domineras av sakprosa gör det extra viktigt att även ge plats åt det kreativa skrivandet, tycker Frida Selvander, lärare i svenska på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping. När hennes elever kommer från grundskolan svarar många att de verkligen gillar att skriva egna berättelser.

– Jag har känt en sorg över att vi inte fångar upp det på gymnasiet. Jag har själv bakgrund som konstvetare och vill förmedla vikten av att arbeta kreativt. Det utvecklar hjärnan och stimulerar så många färdigheter, säger hon.

”Men då fuskar vi ju”

Våren 2023 var Frida Selvander en av de drivande lärarna bakom ett stort skriv­projekt, där 128 elever på teknik­programmet skrev fiktiva noveller om framtiden. Som stöd fick de både använda sig av klassiska storytelling-grepp och den senaste AI-tekniken.

Då var Chat GPT en ny – och i skolans värld omstridd – tjänst. Men en hel del elever hade redan upptäckt verktyget, berättar Frida Selvander.

– Vi insåg tidigt att AI är en ”game changer”, att vi behövde höja den lägsta kunskapsnivån och ge eleverna en gemensam grund att stå på. Att vi lät dem använda Chat GPT kom som en chock. ”Men då fuskar vi ju” svarade de.

Men att göra Chat GPT till en skrivkompis var ett genomtänkt drag av lärarna och klasserna förbereddes väl. Tekniklärarna undervisade om AI och introducerade tjänsten, svensklärarna föreläste om berättartekniker och eleverna fick spåna fritt kring framtidstemat.

Frida Selvander

Namn: Frida Selvander.

Ålder: 46 år.

Bor: I Jönköping.

Arbetar: Som förstelärare och ämnes­ansvarig i svenska på Erik Dahlbergs­gymnasiet.

Familj: Tre barn, en man och en katt.

Fritiden: ”Gör yoga, läser, målar, broderar, reser, ­renoverar och inreder mitt hus på Österlen.”

Så använder jag AI på jobbet: ”Jag använder Copilot mer och mer, även om jag var skeptisk först.”

Därför tycker jag om att vara lärare: ”Det är världens mest kreativa yrke. Jag älskar att utveckla eleverna. Jobbet håller mig ung.”

På den stora skrivardagen arbetade eleverna i smågrupper under stor frihet. För att få i gång kreativiteten flyttades undervisningen till lånade lokaler på högskolan i Jönköping. Lärarna och annan personal fanns på plats som handledare. De flesta elever tog också hjälp av Chat GPT.

– Eleverna använde AI:n som ett bollplank och en inspirationskälla, men vi var väldigt tydliga med att det var de själva som var ansvariga för och ägde sina berättelser, säger Frida Selvander.

Att eleverna skulle bli passiva och låta Chat GPT göra hela jobbet, utan att utveckla sitt eget skrivande, var farhågor som kom på skam, menar hon.

– De insåg ganska snart att AI:s svar var platta och stereotypa och att de själva var bättre än så. De fick träna mycket på att prompta, alltså att ställa rätt frågor till AI, och att utveckla svaren.

Trycker upp en antolgi

Utifrån berättelserna har eleverna även skapat AI-genererade illustrationer, som har hängts upp på skolan, och de bästa novellerna har tryckts upp i en antologi.

Även om inte alla har möjlighet att göra en lika påkostad presentation tycker Frida Selvander att det är viktigt att sprida och visa upp elevernas arbete.

– Att de fick göra något ”på riktigt” bidrog verkligen till motivationen. De allra flesta uppskattade att göra något som var så annorlunda. Vi lärare tyckte att det var lika kul som eleverna. Det kändes befriande och nyskapande.

Fridas fem tips

Så skapar ni en kreativ skrivdag:

  1. Låt eleverna träna på AI-verktyget innan det är dags att skriva. Repetera grunderna i klassisk storytelling.
  2. Förbered er genom att spåna fritt kring ämnet. Byt gärna miljö för att uppmuntra kreativitet.
  3. Se till att alla grupper får till en grundstruktur med en tydlig handling och huvudkaraktär.
  4. Ge formativ återkoppling under processen. Arbeta med illustrationer parallellt med skrivandet.
  5. Se AI-verktyget som ett bollplank. Svaren kan vara en inspirationskälla men ska granskas av eleverna, som väljer hur de vill använda de idéer och den feedback de får.

Mer info om projektet hittar du på futuresday.se.

LÄS ÄVEN

Därför ställer metaforer till det för sva-elever

Prisad lärare stärker elever med modersmål

Nya siffror: Sämsta betygen i svenska på över tio år

Boberg: Därför drar jag i handbromsen på svenskan