Ledare "Men hur mycket hinner vi själva läsa när vi sitter här och Facebook- och Twitterbråkar, totalt ointresserade av att vidga våra vyer på det sätt bra litteratur alltid gör", skriver redaktionschef Hampus Jarnlo.
Hampus Jarnlo, redaktionschef.
”Pappa, sluta titta i telefonen!”
Treåringens ord är som ett slag i magen. Återigen står jag där och ”ska bara” kolla en grej på Facebook. Tyvärr inträffar de där ”ska bara”-stunderna med telefonen ganska ofta nuförtiden – i lekparken, när jag lagar mat, vid lunchbordet, på bussen, i sängen innan jag ska somna …
Om man lägger ihop alla de stunderna blir det ganska många timmar, vilket jag får en deppig påminnelse om varje gång veckans skärmtidsrapport dyker upp i luren. Tänk om jag lagt all den tiden på att läsa böcker i stället, tänker jag då och det är jag nog inte ensam om.
Tänk om jag lagt all den tiden på att läsa böcker i stället.
Vi är många som lägger ohyggligt mycket tid på sociala medier – inte minst lärare. Där ondgör man sig över allt som är fel i svensk skola i dag. Inte minst oroar sig många för att allt fler unga läser allt mindre.
Hög tid att jag skärper mig
Men hur mycket hinner vi själva läsa när vi sitter här och Facebook- och Twitterbråkar, totalt ointresserade av att vidga våra vyer på det sätt bra litteratur alltid gör?
Nog nu, tänker jag och lägger ner telefonen.
I stället plockar jag upp Ottessa Moshfeghs ”Ett år av vila och avkoppling” som får mig att både skratta, gråta och slappna av. Om 15 år hoppas jag att min dotter vill läsa den i stället för att ”titta i telefonen”. Men då är det hög tid att jag skärper mig och inser att barn inte gör som vi säger – barn gör som vi gör.
LÄS ÄVEN
Förödande många elever har aldrig läst en bok
Larmet: Vi riskerar att få en ny sorts analfabetism
Därför är högläsning bra – i alla åldrar
Uppdraget: Visa hur litteraturen blir livsviktig
Så fick Zlatans succé tonåriga killar att läsa
Fyra skolprofiler: Så väcker vi elevernas läslust