
Samuel Granlund på Kristinebergsskolan betonar att man måste uppmuntra sva-elevernas skrivande även om det blir många språkfel.
Utbildarna Hanna Nordlander och Anna Bjerkstig jämte kursdeltagare i en av många gruppdiskussioner.
Läsning Varför har vi en läskris? En av förklaringarna har kommit i skymundan: Skolornas brist på behöriga lärare i svenska som andraspråk (sva). Allt fler skolor inser problemet – och skickar lärare på fortbildning. Ämnesläraren besökte en kurs.
Ett drygt tiotal svensklärare från sju skolor i Stockholms stad sitter i grupper och diskuterar en text som en sva-elev skrivit. Vilken nivå ligger eleven på i sin språkutveckling? Vilket är nästa naturliga steg för att ta eleven vidare?
Det surras intensivt i grupperna – och det är inte så konstigt. Detta är bland det svåraste i undervisningen av andraspråkselever.
– Man kan bli lurad av att talspråket flyter på bra, säger utbildaren Hanna Nordlander från Högskolan Väst. Men sedan märker man att skriftspråket inte alltid hängt med och att ordförrådet ofta är mindre än hos jämnåriga elever.
Hon får medhåll från flera av lärarna runt borden.
– Jag hade till exempel en elev som bott i Sverige i många år som inte visste vad en fåtölj var, säger Johanna Almén från Gullingeskolan i Tensta.
En annan svårighet i bedömningen av sva-elever är de senaste årens sms-påverkade språk som i stort sett alla elever har anammat. Talspråk har blivit skriftspråk under tummarnas snabba dansande över telefonens tangenter.
– Om en andraspråkselev skriver ”han börja skolan” är det svårt att avgöra om eleven inte vet att det heter ”började” eller om vederbörande bara härmar förstaspråkselever som förkortar orden på det viset i kontakter på nätet, säger Hanna Nordlander.
Samuel Granlund på Kristinebergsskolan betonar att man måste uppmuntra sva-elevernas skrivande även om det blir många språkfel.
Den andra föreläsaren från Högskolan Väst, Anna Bjerkstig, skjuter in en annan komplikation.
– Jag hade en elev på vux som skrev ”dom är arg” och det tog ett tag innan jag förstod att han hade bott i norra Sverige under sina första år och lärt sig den dialektala formen.
En av svensklärarna, Samuel Granlund på Kristinebergskolan, är uppvuxen i Skellefteå:
– Vi andra vet att skilja mellan hur vi talar och hur vi skriver, men det är knepigare för dem. Det är inte självklart att de förstår skillnaden.
Dagens lektionspass, efter lunch på ett hotell i centrala Stockholm, handlar om ”processbarhetsteorin”. Trots den komplicerade termen åker ett par armar upp i luften när Hanna Nordlander undrar om de känner till den.
Kanske för att den inte är så värst svår att förstå: det handlar om att lägga sig på rätt nivå i sin undervisning av sva-elever, för att de över huvud taget ska kunna processa de nya kunskaper som man lär ut. Det handlar om fem steg, från att inte kunna böja enstaka ord (”bulle – bullet”) till att klara både huvudsats och bisats (”jag ska göra det, om du inte stör mig”).
– Redan klivet till nivå fyra är svårt, i synnerhet att lära sig reglerna för ordföljd och inte skriva ”i går jag var hemma”, säger Hanna Nordlander.
På fikarasten är det flera av lärarna som berättar att de uppskattar att lära sig mer om hur man ska bedöma sva-elever.
– Hur undervisar jag för att gynna språkutvecklingen? Ibland har jag undrat varför en viss elev inte tar nya kliv framåt, kanske handlar det om att vi inte lagt undervisningen på rätt nivå, funderar Johanna Sjögren Eklund från Hästhagsskolan i Farsta.
Hennes kollega på skolan, Heidi Acevedo, som numera bara har sva-elever, är inne på samma linje:
– Var ska jag lägga ribban? Mina elever ligger ju på så olika nivåer, med hjälp av den här kursen hoppas jag kunna bli bättre på att bedöma var och en.
Johanna Almén på Gullingeskolan i Tensta, där nästan alla elever läser sva, konstaterar att de är i kraftigt behov av att öka kompetensen på skolan.
– Jag vill hävda att vi lärare gör ett gott arbete utifrån våra förutsättningar, men de metoder vi lär oss här känns väldigt viktiga att få med sig. Jag ska försöka sprida dem på skolan.
Kursen löper över ett år på kvartsfart och ger 15 högskolepoäng, detta är ett av de sista lektionstillfällena. Johanna Almén uppskattar i synnerhet de nya kunskaperna de fått om ”transspråkande”.
– Hur använder man elevernas modersmål i undervisningen? Vi vet att det kan gynna deras utveckling av svenskan, här har vi fått lära oss mer om hur det kan gå till.
Föreläsaren Anna Bjerkstig, med över 20 års erfarenhet som sva-lärare, vill slå ett särskilt slag för just transspråkande:
– Du har ett barn från Ukraina som gått fyra år i skolan i hemlandet, som är en duktig läsare och har kommit långt i ämnen som matematik och fysik. En sådan elev måste få använda sitt starkaste språk för att gynna ämnesutvecklingen – samtidigt som han eller hon lär sig svenska.
Det är lätt att andraspråkselever tappar i självförtroende, de kan ha varit starka i skolan i sitt hemland, men nu känner de sig dåliga när de ska försöka behärska ett helt nytt språk. Lektionspasset efter fikat handlar om just det: att undvika att påtala brister i elevernas svenska, hellre peka på allt som går åt rätt håll.
Lärarna får några exempel på omdömen som getts till sva-elever och får diskutera hur omdömena formulerats. De är överens om att ”du brister i grammatik” och ”texten saknar punkt och stor bokstav” kan formuleras på ett mer framåtsyftande sätt där man snarare inleder med allt som är bra.
Johanna Sjögren Eklund på Hästhagsskolan i Farsta går kursen för att bli behörig att undervisa i sva också på mellanstadiet.
Hanna Nordlander betonar att den typen av uppmuntran är extra viktig för andraspråkselever:
– De är ofta mer osäkra på sina kunskaper, de behöver ännu mer positivt stöd.
Även om det finns gemensamma nämnare för andraspråkseleverna är både hon och Anna Bjerkstig noga med att påminna lärarna om vilken skillnad det är på eleverna.
– I ett klassrum sitter ukrainare, somalier och thailändare och de har varit olika länge i Sverige, det är klart att de kulturella och språkliga skillnaderna är enorma, säger Anna Bjerkstig. Och de undervisningsmetoder som krävs varierar förstås därefter.
De vet också att många svensklärare undervisar klasser som blandar andraspråks- och förstaspråkselever – och att skillnaderna mellan elever i den sistnämnda gruppen också skiftar enormt.
– Därför måste lärarna också utveckla strategier för allas språkutveckling. Och det är inte lätt, säger Anna Bjerkstig.
Hon suckar tungt när hon beskriver situationen för många av lärarna som de haft på sina kurser:
– De undervisar på skolor som saknar såväl specialpedagoger som modersmålslärare och studiehandledare. Hur ska lärarna klara det? Den här utbildningen kan bidra till att de klarar det lite bättre, men bara till viss del.
LÄS ÄVEN
Ny studie: Stora brister i svenska som andraspråk på komvux
Läsförståelse i fokus när elever läser skönlitteratur i skolan
Därför ställer metaforer till det för sva-elever
Experterna: Viktigt perspektiv glöms bort i läskrisen
Så erövrar äldre sva-elever svenska språket snabbt
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Vi lärare debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Vi lärare debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Vi lärare debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Vi lärare debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”
Läromedel Läraren: Eleverna tyckte att det var lärorikt och spännande.
Krönika ”Den lärare som har känt sig tveksam till det har avfärdats som funkofob.”
Lyssneläsning Professorn: ”ILT och andra edtech-bolag lever på skolans problem.”
Lyssneläsning Docenten: Många har svårt att koncentrera sig.
Krönika ”Aha – du vill inte sätta honom i skiten?!”
Timplaner ”Att vi får betala för reformen genom merarbete är häpnadsväckande.”
Forskning Forskaren: Eleverna erbjuds inte tillräckliga möjligheter att utveckla sin litterära kompetens.
Forskning Forskaren: ”Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning”.
Krönika SO-läraren: Skapar helt andra möjligheter att gräva djupare i ämnet.
Lyssneläsning Företaget: ”Inlästa läromedel passar alla, oavsett ämne.”
Forskning Forskaren om hur studiehandledare på modersmålet kan ta större plats i undervisningen.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift chockar eleverna: ”Men då fuskar vi ju!”
Krönika ”Det är allas vårt ansvar att vända den här hemska krisen.”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”
Krönika Svenskläraren: Billiga, enkla lösningar fixar inte skolans trasiga och undernärda system.
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.