
Eleverna har fått besök av både polis och författarna Åsa Bonelli och Ida Axelsson, som skrivit ”Helga alla medel”, under arbetet med boken.
Anna Björklund arbetar som svensklärare på Söderportgymnasiet i Kristianstad. Foto: Privat
Läsning
Svenskläraren Anna Björklund ville att hennes gymnasieelever skulle läsa en skönlitterär bok som speglar dagens samhälle – och valde en bok om ungdomar, knark och våld.
– Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?
Hennes elever i årskurs 3 på Söderportgymnasiet i Kristianstad hade nämnt att de gärna ville läsa något inom kriminallitteraturen – och själv hade hon gått i samma tankar.
På Bokmässan i höstas lyssnade hon till Åsa Bonelli och Ida Axelsson som berättade om sin bok ”Helga alla medel” där journalisten Billie Karlsson går undercover som lärare på en gymnasieskola efter mordet på en 17-åring.
Och hon bestämde sig direkt.
– Jag pratade med författarna som blev väldigt intresserade av att vara med och prata om boken efter att vi läst den.
Anna Björklund ville inte bara att eleverna skulle läsa och diskutera boken, hon ville sätta in den i sitt sammanhang. Eftersom författarna berättar om ungdomar som fastnar i drogförsäljning och kriminalitet, plockade hon fram artiklar och annat material som beskriver den utvecklingen i samhället idag.
Och eftersom bokens handling utspelar sig i Stockholm ville hon få bild av läget på den fronten hemma i Kristianstad. Därför frågade hon om polisen kunde komma till klassen för att svara på elevernas frågor.
– De blev väldigt glada att jag kontaktade dem, de vill ju på alla sätt arbeta förebyggande. Men det som de hade att berätta kom som en chock för oss.
Hur då?
– De beskrev hur 11-åringar har börjat sälja knark här. Varken eleverna eller jag hade förstått att så små barn var inblandade i vår lilla stad.
Anna Björklund är också idrottslärare på skolan och har många gånger tagit upp frågan om hur narkotikan skadar kroppen. Nu breddade hon kunskaperna och lade till samhällsperspektivet.
– Jag drar mig inte för att berätta i klartext vad det handlar om: Om du köper knark så finansierar du ett mord på en annan människa.
Vidare kontaktade hon organisationen Krogar mot knark och samlade på sig affischer från deras kampanj ”Usla ursäkter” som hon tapetserade klassrummet med en morgon.
– Eleverna blev rätt förvånade när de möttes av budskap som ”Jag sponsrar bara gängkrig när jag är med polarna” och ”Jag stöttar bara barnarbete när det finns något att fira”.
Du drar dig inte för att lyfta svåra och känsliga ämnen?
– Nej, jag tänker att barnen är i skolan en så stor del av sin vakna tid, om inte vi tar upp de här frågorna, vem ska då göra det? Jag ser det som vår skyldighet.
Ni var klara med temat för några veckor sedan, vad säger eleverna nu efteråt?
– De uppskattade hela upplägget och tyckte mycket om boken. Flera sa att de vill prata med sina syskon om hur gäng rekryterar unga, de vill göra vad de kan för att få stopp på det. De har också funderat mycket på vad som gör att någon faller dit, nu har de förstått att vissa tvingas in i kriminalitet.
Vad fick du för bild av deras egen användning av narkotika?
– Flera intygade att på fester är det alltid någon som använder narkotika. Flera beskrev också att de efter det här temat känner sig tryggare i att kunna säga nej till knark.
Det digitala mötet med författarna (en befann sig utomlands) blev också en succé, det blev ett samtal där många av de svåra frågorna kom upp.
– Åsa och Ida beskrev det som en ”dröm för en författare” att träffa ungdomar som blivit engagerade av läsningen, att de skrivit en bok som gör stor nytta.
Anna Björklunds projekt har uppmärksammats i både Radio Kristianstad och Kristianstadsbladet och flera kollegor på skolan kommer att hänga på till hösten – några av svensklärarna, en lärare i samhällskunskap och en i sociologi.
– Vi kommer nog att börja redan med ettorna. Det känns fantastiskt att min idé fått en sån respons.
Eleverna har fått besök av både polis och författarna Åsa Bonelli och Ida Axelsson, som skrivit ”Helga alla medel”, under arbetet med boken.
LÄS ÄVEN
Så stärker du elevernas digitala självförsvar
Så erövrar Bens elever akademisk engelska
Sandström: Förnyelse får inte ske på bekostnad av det beprövade
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”
Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.