
Jonas Tjäder och Kevin Blomberg går i trean på VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning kyl- och värmepumpsteknik. De har båda valt att läsa kursen Svenska 3 som individuellt val. Foto: Linnéa Tammerås
Läskrisen
Martin Ahlstedt är svenskläraren som får de mest läsovana yrkeseleverna att vilja läsa. Hur han väcker deras läslust?
– Jag gillar inte det begreppet. Jag kan inte begära att mina elever ska tycka att det är kul, men jag kan begära att de läser i alla fall, säger han.
Martin Ahlstedt har jobbat på Lindholmens tekniska gymnasium i Göteborg i 15 år. Han undervisar i svenska på VVS- och fastighetsprogrammet och beskriver sina elever som läsovana.
– Jag har nog den elevkategori som läser minst. Jag har alltid jobbat med yrkeselever och i ärlighetens namn så läste inte den här kategorin av elever speciellt mycket för 15 år sedan heller. Många som börjar här trodde nog aldrig att de skulle läsa en bok, ännu mindre att de skulle gilla det.
Lösningen för Martin Ahlstedt är att skapa tid för läsning som del av undervisningen. Läsningen ska ske i klassrummet.
– När jag var ny som lärare kunde jag ge eleverna läsläxa och trodde att de skulle läsa hemma, men jag har insett att det inte funkar. Det är för svårt för dem. Den tid som jag kan styra över är tiden i klassrummet. Jag kan inte styra över vad de gör hemma men jag kan styra lektionerna. Det är där jag kan påverka.
Han menar att två saker är avgörande för att lyckas med läsningen: Mycket lästid i klassrummet och att ha gemensamma böcker.
– Det är viktigt att grupper i klassen läser samma bok och att jag hjälper dem med inledningen. Det är viktigt att prata om starten så att alla kommer in i boken. Det är en tröskel för många att ta sig över. Många av eleverna är vana vid att allt ska gå så fort, men i en bok så kan det ta tid att komma in i handlingen. Därför måste de få lektionstid till detta.
Finns det något i skolan du skulle vilja förändra för att få elever att läsa mer?
– Det behöver komma in i betygskriterierna. Jag tycker att det skulle kunna stå med som ett tydligt definierat mål att man faktiskt måste läsa minst en hel roman under svenska 1 på gymnasiet. Det står faktiskt inte någonstans och det finns ingenting som säger att jag måste göra detta men jag gör det ändå.
Martin Ahlstedt har alltid jobbat med yrkeselever och säger att han älskar det.
Hur väcker du elevernas läslust?
– Jag gillar inte det begreppet för det bygger på att det finns en lust. Det är bra om man kommer dit men det gör man inte med alla, och de ska väl läsa ändå? Jag kan inte begära att mina elever ska tycka att det är kul men jag kan begära att de läser i alla fall. Jag brukar säga till dem att nu ger jag er chansen att upptäcka hur det kan vara att läsa en bok. En del har ju inte gjort det sedan de var små. En del elever vill läsa mer och andra vill inte det men då har de i alla fall gjort det som en del av undervisningen. Men det är fel ingång att tänka att det ska vara lustfyllt för alla.
För Martin Ahlstedts yrkeselever är det bara obligatoriskt med svenska i ettan. Ämnet är frivilligt i tvåan och trean men det här året har det varit ovanligt många som har valt att fortsätta.
– Jag har ett nytt rekord i år! Nu har jag 34 av 54 elever som har valt svenska även i tvåan och det har aldrig tidigare varit så många. Det är fantastiskt roligt. Nu vet de ju att det innebär att läsa fler böcker och att läsa mer. Och de har själva valt det. Det tyder ju på att jag har lyckats.
Jonas Tjäder och Kevin Blomberg går i trean på VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning kyl- och värmepumpsteknik. De har båda valt att läsa kursen Svenska 3 som individuellt val. Foto: Linnéa Tammerås
Flera av hans elever har även börjat läsa på fritiden.
– Det händer faktiskt att elever hör av sig och ber om boktips. Nyligen hörde en kille som tog studenten för tre år sedan av sig och ville ha boktips av mig. Det känns ju rätt häftigt!
Vad gav du för boktips då?
– Jag gillar att koppla böcker till olika platser och det visade sig att min före detta elev just skulle resa till Tallinn. Så jag tyckte att han borde läsa Sofi Oksanens ”Utrensning”. Den är otrolig.
Drastiskt ras för läsningen i skolan
Läsforskaren: Många elever förstår inte vad de läser
Hjärnforskaren: Gammellärare, kom tillbaka!
Läroboken har bytts ut – mot kopieringskaos
Svaga läsare halkar efter även i matten
Ny rapport: 6 av 10 elever saknar tillgång till ett skolbibliotek
Så får han de mest läsovana att vilja läsa
Skolan som får hela byn att läsa
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”