Rollspel fördjupar förståelsen för historien

Historieläraren Anders Kjellberg och hans kompis Yauheni Luchaninau har tagit fram ett digitalt rollspel för historieämnet.

Eleverna blir mer aktiva i klassrummet och får öva på kritiskt tänkande, empati och samarbete. Det berättar läraren Anders Kjellberg, som har skapat ett digitalt rollspel om tiden före första världskriget. Och historien går att ändra till det bättre!

I två år har läraren Anders Kjellberg och kompisen Yauheni Luchaninau arbetat med att ta fram ett digitalt rollspel för historieämnet. Nu är det klart och har testats i skarpt läge hos elever och lärare. 

 – Eleverna tyckte att det var lärorikt och spännande att få gå in i en roll och vi fick bra feedback från kollegorna. Man kan säga att vi har gjort ett nyskapande undervisningsmaterial där eleverna kan inta roller som ansvarstagande samhällsmedborgare. Jag tycker att det är roligt att se att flera elever visar aktivitet i klassrummet tack vare spelet, säger Anders Kjellberg, som är lärare i historia och svenska på Kreativa gymnasiet i Göteborg.  

”Intressant och omvälvande tid”

Spelet handlar om hur Tyskland blir en centralmakt i Europa från 1871 till 1914, perioden före första världskriget. Eleverna spelar i olika lag och får ta beslut som arbetare, civila, kolonialadministratörer och politiska ledare. Deltagarna får olika digitala kort med händelser och får sedan välja hur de ska agera. 

– Det är en intressant och omvälvande tid för hur Europa förändras. Spelet avslutas med skotten i Sarajevo, säger Anders Kjellberg.

Historien går även att ändra. Ett spår är att försöka förhindra att kriget bryter ut. 

– Det är ett av de viktigaste målen för oss när vi gjorde rollspelet. Vi vill att eleverna ska öva kring demokrati, gemenskap och kommunikation. Viktiga delar för ett fungerande samhälle.

Rollspelet är anpassat för kurserna historia 1b och 1a1 och 2b.  

Anders Kjellberg menar arbetssättet med ett digitalt rollspel främjar kritiskt tänkande, empati och samarbete, samtidigt som det gör lärandet engagerande och roligt.

– Det har jag upplevt hos eleverna. Många säger också att de får öva sina kunskaper i samhällskunskap.

”Anser att utbildning ska vara gratis”

Hans kompis Yauheni Luchaninau har tidigare arbetat i spelindustrin

– Han utvecklar det pedagogiska verktyget. Jag har stått för olika historiska vägskäl i spelet.

Frågan är nu om de kommer att göra fler rollspel.

– Vi håller precis på att avsluta arbetet med det pedagogiska verktyget och vi vill sprida det för att testa verktyget med så många lärare som möjligt. För att fortsätta vårt arbete kommer vi söka bidrag och finansiering eftersom vi anser att utbildning ska vara gratis. 

Via QR-koden kan du testa rollspelet kostnadsfritt.

Anders Kjellberg har funderat lite på vad andra historiespel skulle kunna handla om.

– Det skulle vara kul att göra ett spel om Sveriges neutralitetspolitik under andra världskriget. Kanske blir det av i framtiden, om vi hinner. Att göra ett analogt brädspel kan också var en idé.

LÄS ÄVEN

Så slits historielärare mellan olika uppdrag

Prisad historielärare låter eleverna möta verkligheten

Historielärare gör egna På spåret-filmer

Historielärare prisas för sitt vardagsarbete i det tysta

Nya timplanen slår hårt mot historielärare

Därför glöms kvinnor bort i historieundervisningen