Fick nog av fladdriga stenciler – skrev en egen SO-bok

Nu slipper lärarna Johan Andersson och Fredrik Wangenborn det ständiga kopierandet. De har skrivit en SO-bok, som är heltäckande. Foto: Privat

Eleverna mötte med applåder när lärarna Johan Andersson och Fredrik Wangenborn delade ut SO-boken som de själva har skrivit.
– En bok ger en annan seriositet för ämnet jämfört med fladdriga stenciler. Men i ett större perspektiv är det så klart sorgligt att man ska behöva göra den själv, säger Fredrik Wangenborn.

Fredrik Wangenborn och Johan Andersson, SO-lärare i Eskilstuna, har tröttnat på att kopiera häften till eleverna som sedan slängs. De tog saken i egna händer och producerade en heltäckande lärobok. Titeln är ”Hela bilden ­– All SO i en bok”. Den har nyligen delats ut till eleverna på Djurgårdsskolan.

– Det möttes av applåder. Eleverna blev glada för boken och att vi stod som författare. De blev också glada över att slippa läsa på datorn. De, liksom jag, gillar hellre att läsa på papper och helst i en bok, säger Fredrik Wangenborn.

Ofta har eleverna frågat om en sammanfattning av innehåll inför proven i SO.

– Då stod man vid kopiatorn och matade på med kompendium. Det blir många kopior på tolv klasser. Kopiorna åker i soptunnan när det sen är dags för sommarlov. Det känns som slöseri med resurser.

Egenproducerade sammanfattningar

Tanken på att själva skriva en bok väcktes eftersom underlag fanns för att täcka in SO-ämnena. Det är de egenproducerade sammanfattningarna som ligger till grund för boken.

Kostnaden för tryck har uppgått till omkring 50 000 kronor för 370 böcker. Den har täckts av bidrag från en bank i Eskilstuna och från skolans läromedelsbudget.

– Jag har skrivit texterna och min kollega Johan Andersson har korrekturläst och faktagranskat. Vi har varit noga med att vi har rätt att använda bilderna.

Boken är på 248 sidor fördelade på 22 kapitel. Eleverna ska använda den under högstadiet och lämna tillbaka den efter nian.

– Boken ger en bra heltäckande grund för de fyra ämnena. Innehållet räcker för att fixa de nationella proven. Det är vi ganska säkra på. Men man behöver komplettera med övningsuppgifter och fördjupningar. För att innehållet ska hålla länge så har jag hållit mig till text som inte blir mossig med inaktuella uppgifter.

Böcker ger en annan seriositet

Fredrik Wangenborn menar att seriositeten i ämnet ökar när eleverna kan komma med en bok till lektionerna istället för lösa papper.

– Att läsa i en bok i stället för i fladdriga stenciler blir en helt annan sak.

Men i ett större perspektiv är de lite sorgligt att lärare ska behöva göra egna böcker, betonar Fredrik Wangenborn.

– Vi har fyra ämnen, tolv högstadieklasser och en läromedelsbudget på 15 000 kronor per år.

Det räcker knappt till en klassuppsättning för ett ämne. Kvaliteten på mycket av det som finns är också så där. En bok på 300 sidor kanske innehåller 100 sidor som är relevanta medan resten är utfyllnad. Och man får hitta på egna uppgifter som är anpassade till sin elevgrupp.

Boken som skrivits av Fredrik Wangenborn och Johan Andersson är kronologiskt uppbyggd. Början tar upp den första civilisationen och vad som definierar ett samhälle. Därefter följer kapitel om judendomen, antiken, kristendomen, kartans utveckling och avsnitt i slutet handlar om efterkrigstiden, FN och EU.

– Vi försöker att ge knutpunkter som väver samman kapitlen och en röd tråd. Men man kan läsa varje kapitel enskilt. Finns intresset så har jag inget emot att boken sprids och trycks i flera exemplar. Eleverna förtjänar böcker.

LÄS ÄVEN

Friberg: Därför vägrar jag berätta vilken amerikansk presidentkandidat jag föredrar

Experterna: Viktigt perspektiv glöms bort i läskrisen

Sandström: Dags att använda skriftspråket i skolan igen

Gymnasiereformen skapar oro bland engelsklärare

Herlitz: Så blir läsningen ännu mer central i undervisningen

Outnyttjade möjligheter i geografin