
Obs: Bilden är ett montage, men allt som eftersöks går att hitta i platsannonser för lärare.
Krönika Vissa arbetsgivare förkastar etablerade sanningar och vetenskap när de söker lärare som bedriver ”en modern och kreativ undervisning” och ”ständigt utvecklar nya arbetssätt”, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
I dessa tider går lärare med otaliga elevärenden, meterhöga rättningshögar och tusentals klick i skolplattformen framför sig, kanske också i tankarna att hitta ett nytt jobb. Det sägs att det är lärarbrist, men flera lärare vittnar om att det är ovanligt många sökande till varje tjänst. Flertalet kommuner flaggar dessutom för nedskärningar och varsel. Det är hårda tider för skolan och därmed även för lärarna. Allra hårdast slår nedskärningarna förstås mot eleverna.
Jag pausade administrationen och roade mig med att läsa ett antal platsannonser. För att locka lärare till skolan borde annonserna andas full tillit till lärare, önskemål om goda ämneskunskaper och fokus på undervisningens förutsättningar. Men när jag läser annonserna framträder en rätt märklig bild av läraren, eleven och skolan. Man skulle nästan kunna tro att annonserna är skrivna av AI fullmatade med promptar hämtade från administration, ekonomi och skolmyndigheternas ideologiska slagord.
Många av dagens arbetsgivare efterfrågar lärare som behärskar och värdesätter dokumentation enligt devisen står det inte i lärplattformen har det aldrig hänt. Flitiga Lisas upptäckt att bokstäverna symboliserar bokstavsljud eller envetne Erik som äntligen lärt sig Europas huvudstäder kommer aldrig att få någon betydelse för någon om läraren inte ”dokumenterar elevernas lärande”.
Nyfikna elevfrågor till en kunnig lärare som behärskar ämnet på sina fem fingrar kan på uppstuds förvandla lektioner till spännande promenader på vindlande stigar vid sidan av den förutbestämda undervisningens motorväg. Den strömlinjeformade och raka vägen är dock mer effektiv och därför ska läraren alltid ha ”måluppfyllelse i fokus” när arbetsgivaren får välja.
Obs: Bilden är ett montage, men allt som eftersöks går att hitta i platsannonser för lärare.
Vidare verkar vissa arbetsgivare förkasta etablerade sanningar och vetenskap, samtidigt som man regelbundet och systematiskt underkänner lärarens mödosamma arbete. Lärarna ska nämligen bedriva ”en modern och kreativ undervisning” och ”ständigt utveckla nya arbetssätt”. Att behärska konststycket att undervisa en stor grupp elever tycks också vara mindre eftersökt då läraren istället bör ”möta eleverna individuellt” och ”hitta strategier för att nå varje elev” när eleverna ska ”nå sin fulla potential”.
Läraren som har en tydlig planering och erfarenhet av vilken kunskap som ska erövras och vad som erfordras för att nå den gör sig inte besvär att söka sig till skolan där en sjuåring likväl som en femtonåring redan sitter på alla svar. Arbetsgivarna utgår ifrån att eleverna har god kännedom om alla ämnen och kan uttrycka önskemål om hur läraren ska fylla deras huvuden med kunskap när läraren ”gör eleverna delaktiga i planeringen”. Andra önskningar på arbetsgivarens lista är:
Stackars lärare. Stackars skolan. Stackars elever.
Fredrik Sandström är svensklärare på högstadiet på Gäddgårdsskolan i Arboga och redaktör för Lektionsbanken.
LÄS ÄVEN
Sandström: Svensk skola har kollapsat och politikerna är helt vilse
Sandström: Skolans nya ABC gör mig dyster
Sandström: Elevens fråga lämnade mig svarslös
Sandström: Utan läromedel förlorar alla riktning
Sandström: Hur ofta är det tyst i ditt klassrum?
Sandström: Läraryrket har gjort mig till samlare
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”