Så lyfter studiehandledare sårbara elever
Sofia Lindén är universitetsadjunkt i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna.
Forskning Studiehandledare utgör ett ovärderligt stöd för elever med annat modersmål än svenska. Men då måste deras bidrag till undervisningen tydliggöras. Forskaren Sofia Lindén betonar att studiehandledarna också spelar en viktig roll för elevernas emotionella utveckling.
- Utveckla samarbetet med ämnesläraren
Samarbetet är av stor betydelse eftersom studiehandledare och ämneslärare har olika yrkesroller och olika kompetenser. Skolledningen kan i sin tur skapa förutsättningar för detta samarbete.
– Kontinuerlig samverkan kan också bidra till ökad kunskap om studiehandledarens viktiga roll i skolan. Dock finns en risk att studiehandledare får ett för stort ansvar, att de går in i lärarrollen för att kompensera för utebliven undervisning, säger Sofia Lindén. - Betona den emotionella stöttningen
Studiehandledning handlar inte bara om stöttning för språk- och kunskapsutveckling – stödet omfattas också av socioemotionella aspekter. Det handlar om att studiehandledare visar omsorg om sina elever med hänsyn till deras utsatta och sårbara situation
– Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elevers utveckling av självkänsla, trygghetskänsla och välmående. Den bidrar också till deras möjligheter att lyckas i skolan. - Ge rimliga förutsättningar
Studiehandledning på modersmålet regleras i skollagen, men kan inte fungera vid bristande förutsättningar. Lokaler där studiehandledning sker behöver vara rimliga för att skapa passande miljö för kunskapsutveckling och studiehandledarnas tillgång till material måste garanteras.
– Tillgång till material kan inte säkerställas spontant i stunden vid pågående studiehandledning, den måste planeras. Även studiehandledningstiden måste utökas för att ge rimliga förutsättningar för stöttning i flera skolämnen. - Ha en öppen syn på språkanvändning
Transspråkande är ett centralt perspektiv i flerspråkig utbildning. Eleverna måste få möjlighet att använda sina egna språk för att kunna lyckas i skolan. Elevernas olika språkliga och kulturella resurser behöver tas tillvara för att möjliggöra samt effektivisera deras språk- och kunskapsutveckling.
– Skolan måste ha en flexibel syn på språkanvändning vid studiehandledningen, både vad gäller vilka språk som används och hur de används.
Forskaren: Sofia Lindén är universitetsadjunkt i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I sin avhandling ”Stöttning för utveckling av språk och kunskap i studiehandledning i svensk grundskola” har hon observerat interaktioner mellan fyra studiehandledare och fyra elever (åk 6–9) i fyra grundskolor samt intervjuat studiehandledare, elever och lärare.
LÄS ÄVEN
Så lyfter man skolans bortglömda yrkesgrupp
Prisad lärare stärker elever med modersmål
Förberedelseklass eller direktinkludering – vad funkar bäst?
Ny studie: Stora brister i svenska som andraspråk på komvux
Läsförståelse i fokus när elever läser skönlitteratur i skolan