Forskarna om outnyttjade möjligheter i geografin

Hans Olof Gottfridsson, Nina Christenson och Gabriel Bladh är forskare vid Karlstad universitet.

Så länge geografiämnet har så många outbildade lärare utnyttjas inte alla de tekniska möjligheter som kan användas i undervisningen, visar en ny studie.
– Eleverna får inte de geografiska kunskaper de behöver för att förstå sin omvärld, säger forskaren Hans Olof Gottfridsson.

Digitala verktyg med potential

VR-glasögon och geografiska informationssystem (GIS) kan göra geografiundervisningen både bättre och roligare. Digitala verktyg ger eleverna en möjlighet att ta del av naturvetenskapliga fenomen i en kombinerad virtuell och fysisk lärandemiljö.

– Problemet är att det finns så många outbildade geografilärare att det begränsar vad man kan göra i ämnet. Alla förstår inte hur man kan använda tekniken, säger Hans Olof Gottfridsson, lektor i kulturgeografi vid Karlstads universitet.

Stort behov av fortbildning

Hans Olof Gottfridsson har tillsammans med Nina Christenson och Gabriel Bladh gjort en studie som bland annat visar att geografi­lärare sällan använder sig av GIS för analyser, trots att de bör göra det enligt kursplanen i geografi för årskurserna 7–9.

– Än så länge använder lärarna främst enklare digitala verktyg, till exempel spel för att öva namnkunskap, plats och läge. Det finns stora möjligheter att använda mer avancerade verktyg, som exempelvis VR-glasögon, men där är vi inte än. Behovet av fortbildning på det här området är stort.

På väg mot en renässans?

I grundskolan riskerar geografiämnet att hamna i skuggan av de andra SO-ämnena, trots att geografin har en hel del beröringspunkter med till exempel klimat- och hållbarhetsfrågor, som många elever är intresserade av.

– På universitetet har geografi en tydlig uppdelning kulturgeografi och naturgeografi. I skolan är geografi inte ett lika naturligt ämne, men jag tycker ändå att det fått lite renässans de senaste åren då det kan hantera hållbarhetsfrågor både kopplat till platser och människors påverkan.

Behöver växa på gymnasiet

För att få fram fler behöriga geografilärare tror Hans Olof Gottfridsson att ämnet behöver få mer utrymme på gymnasiet.

– Utbildar du dig till geografi­lärare i dag är det egentligen bara i grundskolan du kan jobba. Man kan anta att den som utbildar sig till lärare prioriterar ämnen där det finns en bredare bas att få jobb.

Forskarna: Hans Olof Gottfridsson, Nina Christenson och Gabriel Bladh vid Karlstad universitet har gjort studien ”Hur ser geografi­undervisning ut i svensk grundskola? Resultat­rapport av en studie genomförd bland lärare undervisande i geografi i årskurserna 4–9”.

LÄS ÄVEN

Friberg: Nej, SO är inte ett ämne

Debatt: Därför krävs det stora satsningar på geografi och geovetenskap

Prisad lärare ger geografin ett sammanhang

Debatt: Sluta att marginalisera geografiämnet i skolan!

Het konflikt för geografin

Här är geografilärarna på fältstudie mitt i Stockholm

Modellen i geografin som visar hur allt hänger ihop