Ny studie: Stora brister i svenska som andraspråk på komvux

”Sva-ämnet har ju stora utmaningar också i den vanliga skolan, men situationen är ännu värre på komvux”, säger forskaren Clara Palm. Foto: Stock Adobe och Anderson Lima

Hur fungerar skrivundervisningen för elever som läser svenska som andraspråk på komvux? Förutsättningarna skiljer sig kraftigt åt, konstaterar sva-läraren och forskaren Clara Palm.
– I vissa kommuner får eleverna bara hälften så mycket undervisningstid som i andra.

Den pedagogiska forskningen om kommunal vuxenutbildning är eftersatt. Och extra eftersatt är just ämnet svenska som andraspråk. 

– Det är svårt att begripa med tanke på hur många som läser sva på komvux, de senaste fem åren rör det sig om över en halv miljon människor, säger Clara Palm.

Redan i sin egen lärargärning med vuxna elever hade hon insett att skrivandet var utmanande för både lärare och elever. I sin avhandling, nyligen framlagd vid Göteborgs universitet, fick hon en tydligare bild av utmaningarna. 

Förutsättningarna varierar kraftigt

Studien fokuserar på den skrivundervisning som genomförs på grundläggande nivå i sva, alltså den nivå som motsvarar grundskolans högstadienivå. Hon samlade in enkätsvar från 24 lärare i flera olika kommuner, gjorde uppföljande intervjuer, observerade sva-undervisning i tre klassrum och analyserade styrdokument. 

– Det blev tydligt att där finns ett glapp mellan intentionerna i läroplanen och lärarnas möjligheter att genomföra en bred skrivundervisning. 

På vissa håll var glappet betydligt större än på andra.

­– Det finns ingen reglerad undervisningstid och det finns inget som säger om undervisningen ska ske i klassrum eller digitalt. Alla 290 kommuner erbjuder sva på komvux, men i vissa kommuner ska lärarna försöka uppnå målen i läroplanen på hälften så många timmar som i andra kommuner. 

Vidare kunde hon konstatera att arbetsförhållandena skiljer sig markant mellan olika kommuner. 

– På vissa komvux-skolor kan det finnas en enda sva-lärare, på andra skolor är de ett helt kollegium. 

Även klassernas storlek och sammansättning varierar kraftigt.

– Grundläggande nivå omfattar fyra delkurser, men hur undervisningen organiseras skiljer sig åt. På vissa skolor erbjuder man fyra separata kurser, på andra slår man samman kurserna. Det påverkar förstås lärarnas förutsättningar att undervisa.

Språkförståelsen glöms bort

Clara Palm kunde konstatera att språkfärdigheter och kunskaper om texttyper prioriteras.

– Mycket handlar om struktur, om stavning och grammatik. Men själva innehållet i texterna, språkförståelsen, den glöms ofta bort. 

I de klassrum som hon studerade hade lärarna en god och genomtänkt skrivundervisning, men lärarna själva uppfattade att de hade för lite tid till sitt förfogande. 

– Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid, att de inte hinner lära eleverna det som bör läras ut. Och att elevernas kunskapsnivå är så varierande.

Hur kan det komma sig att sva på komvux är så styvmoderligt behandlat?

– Sva-ämnet har ju stora utmaningar också i den vanliga skolan, men situationen är ännu värre på komvux. Varför? Kanske har det också att göra med att vi alla har gått i skolan, därifrån har vi gemensamma erfarenheter, men det är färre som gått på komvux. Den utbildningsformen hamnar i skymundan.

Ett ytterligare skäl till den bristfälliga uppmärksamheten kring sva på komvux är föreställningen att invandrare får sin svenskundervisning på SFI.

– Men SFI ger bara en basal nivå, för att klara att läsa vidare på gymnasiet och sedan på högskolan krävs grundläggande sva. Det känns märkligt att politiker talar så mycket om språktester och migranters eget ansvar för språkinlärning – samtidigt som det satsas så lite på lärares förutsättningar att bedriva en kvalitativ utbildning. 

LÄS ÄVEN

”Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning”

Därför ställer metaforer till det för sva-elever

Läs- och skrivsvårigheter får många att kugga gymnasiet

Så erövrar äldre sva-elever svenska språket snabbt

Läsförståelse i fokus när elever läser skönlitteratur i skolan