Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok

Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, är redaktör för boken ”Specialdidaktik”.

Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum, men vi ser inte den positiva utveckling som vi önskat för alla elever. Tvärtom går var fjärde elev ut grundskolan med underkänt betyg i ett eller flera ämnen.

Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, du är redaktör för nya boken ”Specialdidaktik”. Hur kan man förklara det begreppet?

– Begreppet specialdidaktik utgör en del av kunskapsområdet specialpedagogik, men med ett tydligt fokus på innehållsmässigt lärande för elever som riskerar att inte nå skolans mål. Det handlar om lärande och undervisning av något specifikt innehåll eller en specifik förmåga, för elever vars lärande på något sätt skiljer sig från det förväntade i en specifik kontext och tid.

Berätta om arbetet med boken.

– Boken har utvecklats inom ramen för Vetenskapsrådets forskarskola för lärarutbildare, ”Special Education for Teacher Educators”. Samtliga kapitel är populärvetenskapliga beskrivningar av de forskningsresultat som varje doktorand i forskarskolan, som numera alla är doktorer, har producerat. Studierna är klassrumsbaserade undersökningar, oftast tillsammans med lärare och elever för att det ska vara deras perspektiv som belyses. Målet med boken är att sprida forskningsresultat till skolans verksamma.

Något kapitel som är extra intressant?

– Jag tänker att det sammantagna resultatet är särskilt intressant, det vill säga hur vi kan förändra situationen med att 26 procent av eleverna i svensk grundskola inte uppnår godkända resultat i alla ämnen. Det problematiseras i boken där en diskussion även förs kring hur man i svensk skola, där man arbetat intensivt med att inkludera elever först fysiskt och sedan socialt i ordinarie klassrum, kan öka måluppfyllelsen. Den låga måluppfyllelsen, särskilt för vissa elevgrupper, måste vi våga lyfta fram och studera för att kunna erbjuda lämpliga åtgärder.

Boken har fokus på innehållsmässig inkludering. Har pendeln svängt från att alla elever ska undervisas i samma klassrum till att börja med mindre grupper i andra lokaler?

– Nej, tanken är att innehållsinkludering ska ha företräde före placeringsinkludering. Det viktigaste är att eleverna erbjuds den lösning som medger bäst utveckling och det kan innebära olika fysiska placeringar tillsammans med andra med samma svårigheter i mindre grupper, undervisning i specialskola, anpassad grundskola eller undervisning i det ordinarie klassrummet. Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum, men vi ser inte den positiva utveckling som vi önskat för alla elever. Alla lärare kan inte ha special­kompetens inom alla de svårigheter som olika elever kan ha i ett klassrum.

LÄS ÄVEN

Anpassningar får inte innebära att kraven sänks

Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över

Så slits skolan sönder av bedömningshets

Forskare dömer ut differentierad undervisning

Elever sviks när lärandet anpassas bort