Skriva för hand – frågan splittrar lärarkåren
Skriva för hand Frågan om handskrift väcker känslor bland lärare. Här är några av de hundratals kommentarer vi fått in via vår enkät som besvarades av totalt 2 000 lärare.
20 kommentarer från lärare som tycker att det är viktigt med handskrift i skolan:
- ”Mer som distraherar om du sitter vid en skärm.”
- ”Forskning säger att man lär sig mer genom att involvera fler sinnen och muskler när man skriver.”
- ”Digital utrustning kräver ström, elever behöver lära sig kommunicera med handskrift som en backup-plan.”
- ”Viktigt att kunna hantverket, träna handen, finmotoriken och muskelminnet.”
- ”Bokstäverna lärs in bättre i minnet om man skriver för hand.”
- ”De har inte alltid tillgång till digitala verktyg, om världen skulle krascha, ja hur ska de då kommunicera…?”
- ”Eleverna får inte ont i ögonen, som de får vid mycket digitalt skrivande.”
- ”Kunskapen är fortfarande nödvändig då många dokument i samhället alltjämt ska fyllas i för hand.”
- ”De minns bättre än om de skriver på paddorna.”
- ”Bra att få fundera över hur ord ska stavas och inte alltid ha automatisk rättning.”
- ”Ett av kunskapskraven i klass 3 är att kunna skriva med ’läslig handstil’, då krävs det att vi arbetar med det.”
- ”Det man gör med kroppen fastnar i knoppen.”
- ”Får in stavningen och känslan för orden, meningsuppbyggnaden, skillnaden mellan gemener och versaler, olika texters struktur.”
- ”Man befäster kunskapen bättre om man skriver ned den.”
- ”Man måste kunna skriva läsligt för att bli en ’allround’-medborgare som vuxen, man kan inte bara förlita sig på att det digitala alltid fungerar.”
- ”Kan se att elever tappar förmågan att skriva läsligt när de inte tränar.”
- ”Det tränar upp deras finmotorik och de får känna hur man formar bokstäver.”
- ”Ju fler sinnen som används, desto mer lär sig eleverna.”
- ”Får jobba med finmotoriken vilket gör att man måste ha tålamod, något som många elever inte har i dag.”
- ”De elever som tycker bättre om att skriva för hand får självklart göra det. De fotar sedan av sin text och lämnar in digitalt i vår lärportal.”
20 kommentarer från lärare som tycker att det är mindre viktigt med handskrift i skolan:
- ”Papper försvinner alltid och det blir mer ordning om det finns i datorn.”
- ”Allting är digitalt nu för tiden, eleverna måste hänga med.”
- ”Mycket lektionstid går åt till att jaga pennor och hitta rätt papper.”
- ”Det är viktigare att de lär sig färdigheter som krävs för framtiden.”
- ”Världen är digitaliserad och det motsatta förhållandet att barnen inte skulle behärska tangentbordet vore nog katastrof.”
- ”Allt blir mer och mer digitaliserat, det räcker med att tala in i mobilen så blir det automatiskt text. Varför lägga energi på att texta tydligt då?”
- ”Samhället digitaliseras, skriva för hand är en förlegad kunskap.”
- ”Jag har tillräckligt med mål att arbeta med, hinner inte lägga energi på sådant som inte är prioriterat i läroplanen.”
- ”Att producera text är viktigt och till det passar digitala verktyg bättre.”
- ”Med sina ipads orkar eleverna få till texterna i både form och längd, med penna blir det jobbigt att rätta fel eller ändra formuleringar.”
- ”Kravet på snygg handstil finns inte riktigt i samhället längre, allt sker ju typ via datorer ändå.”
- ”Syftet är bara att skriva, sättet spelar ingen roll. Datorer är snabbare och roligare att skriva på.”
- ”När skrivningen sker för hand upptar formningen av bokstäver för lång tid och kräver för mycket energi.”
- ”Om skrivlusten kommer igång på till exempel en iPad så är det viktigare än att skriva och forma bokstäver för hand.”
- ”Eleverna föredrar datorn, dessutom är det viktigare att de och jag kan läsa vad de skriver.”
- ”En vacker handstil är i princip oviktigt, ska vara läslig och sedan går resten att fixa digitalt.”
- ”Jag har många elever som presterar bättre när de får använda arbetsverktyget datorn.”
- ”De kommer ändå inte ha användning för det, jag tror att handskrivning blir ett hantverk som att måla eller tälja i framtiden.”
- ”Fördelen med digitala verktyg är att fokus hamnar på att skapa text, alla får ett fint resultat.”
- ”Det digitala är viktigare i dagens samhälle eftersom det är vad de kommer att möta i senare studier och arbete.”
Alla artiklar i vårt temapaket om handskrift i skolan
Var femte lärare: Mina elever skriver inte för hand
Läraren: Bort med datorerna från lågstadiet
Håkan tog bort skärmarna – då höjdes resultaten
Här skulle pennorna bort – så gick det
Penna eller dator – så väljer du rätt
Plus och minus med handskrift – lärarnas kommentarer
Debatt: Häpnadsväckande resultat när sonen med dyslexi fick skriva för hand
Eleven Felicia om varför hon skriver för hand
Jarnlo: Bakvänt att inte först lära barnen att skriva för hand