Eleven Felicia om varför hon skriver för hand

Felicia Larsson går i åttan på Gäddgårdsskolan i Arboga. I artikeln kan du se hennes strukturerade anteckningar i ett videoklipp. Foto: Fredrik Sandström
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Elever som antecknar på ett läsbart och strukturerat sätt har i slutändan lättare att ta till sig allt de läser, konstaterar svenskläraren Fredrik Sandström. Han har lagt ut ett tips på Lektionsbanken som bygger på hans elev Felicia Larssons anteckningar.

LÄS MER PÅ LEKTIONSBANKEN: Föra anteckningar

Fredrik Sandström är krönikör på Ämnesläraren, redaktör för Lektionsbanken och högstadielärare på Gäddgårdsskolan i Arboga. Han gör samma reflektion som många av sina kollegor:

– I flera år har jag sett hur många elevers handstilar bara blir sämre och sämre.

Det är inte en utveckling som han bara tänker acceptera. Därför frågade han sin elev Felicia Larsson om han kunde få filma hennes strukturerade anteckningar och ha dem som utgångspunkt för att inspirera andra lärare och elever på Lektionsbanken.

Svenskläraren Fredrik Sandström är krönikör i Ämnesläraren och redaktör för Lektionsbanken. Foto: Linnéa Tammerås

Felicia Larsson, som går i åttan, hade inga problem med det:

– För mig är det väldigt viktigt att anteckningarna är snygga, säger hon. Då blir det både roligare och lättare att gå tillbaka till dem när man ska repetera. 

Det är inte bara att hennes handstil är njutbar, hon skriver också tydliga rubriker, har ordentliga radavstånd, lagom långa stycken och tydliga hänvisningar. 

Ser ett tydligt mönster bland eleverna

Att Felicia Larsson lyckats bra när eleverna ska svara på frågor om de skönlitterära verk som de läst, det beror i hög grad på de tydliga anteckningarna. Det anser både hon själv och Fredrik Sandström.

– Jag ser ett tydligt mönster bland mina elever: de som tar ordentliga anteckningar tillgodogör sig innehållet bättre än de som skriver några meningar med knappt läsbar handstil. 

Felicia Larsson berättar att hon känner ett lugn när hon skriver för hand, lite grann som när hon ritade som liten.

– Redan i mellanstadiet blev jag uppmärksammad för min handstil. Det har gjort mig ännu mer taggad.

Hur är kompisarnas handstilar?

– Vissa har väldigt fin handstil, andra skriver helt oläsligt. 

Hur reagerar klasskompisarna på att Fredrik vill att ni ska skriva mer för hand?

– Lite blandat, rätt många tycker att det känns som stenåldern. De tycker att vi borde få skriva på datorer eller paddor istället, när vi nu har fått tillgång till ny teknik.

Vad tycker du?

– Digitala hjälpmedel är väldigt bra! Man kan så lätt sudda och lägga till stycken och redigera. 

Varför då inte också göra digitala anteckningar när du läst en skönlitterär bok?

– Jag lär mig mer om jag skrivit ner det för hand. Och jag minns mer.

Har stöd i forskningen

Felicia Larssons slutsats har stöd i forskningen: hjärnan aktiveras mer när vi använder en penna. Men frågan om hur vi bäst antecknar för hand finns det många åsikter om. Vissa menar att vi har ännu lättare att minnas om vi gör understrykningar, ritar pilar och ringar in ord. 

Fredrik Sandström anser också att den typen av tankekartor och liknande anteckningar kan vara effektiva om eleverna ska tillägna sig nytt ämnesinnehåll. Men de är inte lika bra när man ska ”tänka om, bearbeta, analysera och förstå ett skönlitterärt verk”, menar han:

– Då är det bättre att som Felicia formulera sina tankar med egna ord och skriva så fylligt som möjligt med hänvisning till det verk vi läser.

LÄS MER PÅ LEKTIONSBANKEN: Föra anteckningar