Historielärare gör egna På spåret-filmer

”Jag vill också spela På spåret!”, ropade historieläraren Maria Rådstams son för ett par månader sedan. Sagt och gjort, nu finns deras egna På spåret-filmer på Youtube. Foto: Privat
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Det är inte bara i tv-rutan som årets På spåret-säsong drar igång i dag, utan även i historieläraren Maria Rådstams klassrum. Hon och sonen har klippt ihop sju filmer med resor och ledtrådar till olika platser och historiska händelser. Tillgängliga för alla.

”Jag vill också spela På spåret!”, ropade högstadieläraren Maria Rådstams son för ett par månader sedan. Därefter satte de sig framför datorn och började klippa ihop ett antal egna På spåret-filmer som jagar efter händelser eller historiska personer.

Nu ligger samtliga filmklipp tillgängliga på Youtube, fria att använda. Hittills har 500 personer tittat på dem.

– Det roligaste av allt är vad som skrivs i Facebookkommentarerna: att folk tycker att det här är kul. Jag vill inte bara höra att det är en bra och pedagogisk idé. Jag vill höra att det är roligt!, säger Maria Rådstam som är IKT-pedagog, sva-lärare och historielärare på Navestadsskolan i Norrköping.

Dick Harrison var handledare

Hon är en hängiven På spåret-tittare med historieprofessorn Dick Harrison som favorit, som deltog för sju år sedan. Han var även hennes handledare när hon läste historia i Lund under studenttiden.

För de lärare som vill använda klippen i sin undervisning rekommenderar hon inte att kolla på dem i ordningsföljd.

– I anslutning till varje avsnitt finns ett facit, så läraren vet vad som eftersökts. Med andra ord är det bättre att välja ut de klipp som man tror att eleverna klarar av och som man har pratat om i undervisningen.

Ganska lätt gjort

Verktyget Flexclip, som filmerna är skapade i, är väldigt lätthanterligt, tycker Maria Rådstam, vilket underlättar om eleverna vill göra egna filmer.

– Det fungerar precis som ett power point-program med en enorm bank med färdiga klipp som man kan använda sig av. Om man vill kan man även lägga in egna klipp, lägga på musik och röster.

Maria Rådstam konstaterar att det finns väldigt många bildbanker som lärare kan använda sig av numera, men att eleverna sällan är särskilt intresserade av att jobba med stillbilder. De vill jobba rörligt.

– Framöver kommer jag låta eleverna skapa en trailer, i stil med en filmtrailer, fast där det är ett ämne som eftersöks. Men det konceptet är inte riktigt färdigutvecklat än. Det här är också ett sätt att arbeta med källkritik. Att fundera över hur man bör presentera någon eller något – vad som är okej att säga och inte säga – är också en form av källkritik, säger hon. 

Här hittar du alla Maria Rådstams På spåret-filmer.

Här hittar du facit.

Och här är en länk till Maria Rådstams hemsida.

LÄS ÄVEN

Våra olika sätt att undervisa om Hitler

Stort forskningsprojekt om högerextremism i skolan

Allt större risk att vi får ”fel” läromedel

Texter på nätet ställer nya krav på lärare