Ny bok ska hjälpa lärare att hjälpa pojkar

Pojkar har svårare än flickor att berätta när de mår dåligt, menar Fredrik Zimmerman.

Fredrik Zimmerman, universitetslektor och lärarutbildare vid Högskolan i Borås, har skrivit boken ”Pojkars värld – hur föreställningar om maskulinitetsnormer påverkar viktiga jämställdhetsfrågor och pojkar i skolan”. Här förklarar han varför.

Du har skrivit boken ”Pojkars värld – hur föreställningar om maskulinitetsnormer påverkar viktiga jämställdhetsfrågor och pojkar i skolan”. Vilket är syftet med boken?

– Boken kan hjälpa lärare att få större förståelse för pojkar och utifrån det kunna ge stöd på olika sätt. Jag anser att boken fyller ett tomrum i de här frågorna.

Vad menar du med ”pojkars värld”?

– Pojkar kan till exempel ha det svårare att berätta att de mår dåligt. Flickor är generellt sett bättre på att säga om de mår bra eller dåligt. Mår pojkar dåligt är det vanligare att de uttrycker detta i likgiltighet. Det kan vara viktigt att vara uppmärksam på.

Boken består både av fakta och diskussionsunderlag. Ger den konkreta tips i undervisningen?

– Min förhoppning är lärarna ska diskutera de här frågorna i arbetslagen för att sedan kunna ta upp ämnena i sina klassrum. Faktadelarna tar upp en del tunga ämnen, till exempel våld i nära relationer. Boken tar också upp fakta om vilka som tar ansvar i hemmen och hur det ser ut på arbetsmarknaden. Ett problem för många män är ensamhet. Därför är det angeläget att lärare berättar för pojkar att det är viktigt med bra kompisar och att vårda de relationerna.

Behöver pojkar en särskild pedagogik?

– Ja, på gruppnivå. Pojkar lyckas sämre med kunskapsmålen i skolan och de behöver en tydliggörande pedagogik som ger stöd. När pojkar tar avstånd från en uppgift beror det ofta på att de upplever att de inte har resurser att klara den. Det kan bero på bristande språkkunskaper eller annat. En stärkt pedagogik för pojkar gynnar även flickor som har det svårare i skolan.

I vilka ämnen passar boken?

– Egentligen är boken tänkt för alla lärare som arbetar med pojkar. Avsnitten om viktiga jämställdhetsfrågor är för alla lärare som tar upp dessa i sina ämnen eller diskuterar könsnormer. 

LÄS ÄVEN

Lärarnas larm: Därför nöter vi för lite i skolan

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust

Hjärnforskaren: Så nöter man på ett smart sätt